ועידת ברלין
"טיפול ברגולציה ומיסוי הם הבסיס לבניית עסקים צומחים"
דינה פסקא-רז מפירמת רואי החשבון KPMG סומך חייקין וטים דומיצ'ן מנהל משותף של סמארט סמארט ב-KPMG דיברו בוועידת ברלין של כלכליסט ובשיתוף KPMG, על המכשולים הגדולים לבניית חברות סטארט-אפ ולצמיחה שלהן
בהרצאה משותפת שנשאו בוועידת ברלין של "כלכליסט" בשיתוף KPMG, דינה פסקא-רז, ראש מחקלת מיסוי בינלאומי ומחירי העברה,בפירמת רואי החשבון KPMG סומך חייקין וטים דומיצ'ן מנהל משותף של סמארט סטארט ב-KPMG, הם ציינו שאחד המכשולים הגדולים לבניית חברות סטארט-אפ ולצמיחה שלהן הוא ההבנה שלהם בתחום הרגולציה והמיסוי.
"אנחנו יודעים כיום שהרבה חברות שעוברות משלב המוצר לשלב הצמיחה מגלות את הצורך להבין בעולם הרגולציה והמיסוי", אמרה פסקא-פז.
"עזרנו להרבה חברות לעשות תהליך של האצה וגידול והרבה פעמים חברות נכשלות בזה. בהתחלה חברות מתמקדות במוצר והאם יש לו צורך בשוק. אנחנו רואים שהיכולת לגדול ולבנות מערכת חשבונאית ודיווח שעומדת בכללים יש לה אפקט עצום על היכולת של חברה לצמוח. טיפול בנושאים אלה הם הבסיס לבניית עסקים צומחים", אמר דומצ'ין.
לדברי השניים, אם מסתכלים על חיי חברת סטארט-אפ הנושאים של רגולציה ומיסוי הם לא בליבה של החברות. אבל מגיע השלב שבו הן חייבות להבין בו "הפעם הראשונה שבו הן ממש צריכות להיתקל הוא בגיוסים מתקדמים של שלב שני ושלישי ואז רואים תאגידים משקיעים שרוצים לבדוק נושאי רגולציה ומיסוי ועמידה בכללים" אמרה פסקא-פז.
"שלב נוסף של הבנה ברגולציה הוא כאשר רואים חברה נכנסת לברית עם הענקיות הטכנולוגיות או דומות להן והן מאוד רגישות לכל הנושאים של רגולציה ורוצים לבדוק שהחברה אינה מעורבת במשהו שיכולה לפגוע במוניטין של החברה והן לא רק עוסקות בטכנולוגיה של החברה אלא גם בודקות את הרגולציה של החברה וכמובן שנושא הרגולציה עולה כאשר חברה נרכשת", אמר דומצ'ין.
השניים סבורים כי אחד הדברים שארגונים וקרנות בוחנים חברות הוא לא רק היכולת הטכנולוגית אלא גם שהיא מסוגלת לטפל ברמה היומית בנושאים של יכולות הביצוע של החברה KPI ברמה היומית ובעיקר בתחום הענן ותוכנות ה-SAAS.
"אחד הנושאים שעולים כיום בתחום המיסוי והרגולציה הוא איך נוצר הערך של החברה. בעבר המיסוי היה ממוקד בנושא ה-IP וכיום העולם בודק היכן נוצר הערך עבור החברה.ממשלות מנסות להבין איך נוצר הערך בתחום של הרשתות החברתיות והטכנולוגיה השיתופית. מה שיוצר את הערך זה לא רק הטכנולוגיה אלא גם האוכולוסיה שיוצרת אותה. יש ניסיונות ליצור מכנה משותף איך מאתרים את יצירת הערך. בשנין הקרובות השינויים האלה צפויים להשפיע מאוד על חברות הסטארט-אפ", אמרה פסקא-פז.