בלעדי לכלכליסט
הערכת השווי של אגד: 1.3 מיליארד שקל
ההערכה הוענקה לקואופרטיב האוטובוסים כחלק מהפיכתו לחברה, הכוללת מכירת 50% מהמניות למשקיע אסטרטגי. אם המהלך יאושר, הוא יניב מיליון שקל לכל חבר. אם לא, אגד עלול להתפרק
הערכת השווי שנקבעה לאגד לקראת השינוי המבני הדרמטי שצפוי לעבור קואופרטיב האוטובוסים הוותיק, תעמוד על 1.3 מיליארד שקל. אגד צפוי להפוך מקואופרטיב לחברה ולהכניס משקיע אסטרטגי שיחזיק בשלב הראשון ב־50% ממניות החברה.
- במקום אגד - 80 קווי אוטובוס חדשים יפעלו בירושלים
- אחרי אגד: בוטלה גם השביתה בסופרבוס שתוכננה למחר
- שר התחבורה הורה: העדפה של 15% לתוצרת כחול-לבן במכרזי האוטובוסים
פרטי המהלך הנחשפים לראשונה ב"כלכליסט", מוצגים בימים אלה לחברי אגד בכנסים ברחבי הארץ על ידי בכירי החברה ובהם היו"ר אבי פרידמן.
על פי הערכת השווי שביצעה עבור אגד פירמת EY ישראל (ארנסט אנד יאנג - קוסט פורר גבאי את קסירר), עומד שווי הפעילות של אגד על 3.6 מיליארד שקל. מנתון זה יש להפחית את החוב הפיננסי של אגד - 1.9 מיליארד שקל, וכן את התחייבות אגד למדינה לתשלום 25% מהשווי. בסך הכל עומד השווי נטו של אגד על 1.3 מיליארד שקל.
לאחר כניסת משקיע והפיכת אגד לחברה היא צפויה להניב לכ־1,300 חבריה סכום של כמיליון שקל לכל אחד. על פי התוכנית, צפוי המשקיע לרכוש במועד כניסתו לחברה 50% מהמניות, כאשר לאחר שנתיים נוספות רשאי כל חבר לחייב את המשקיע לרכוש ממנו את המחצית השנייה של המניות תמורת תשלום במזומן.
מבין 1,300 החברים באגד, כ-1,000 הם נהגים (ותיקים וצעירים - החבר האחרון הצטרף ב-2005), והיתר נושאי משרה אחרים. בקואופרטיב יש עוד 4,500 עובדים שאינם חברים.
המהלך לשינוי המבני בוצע, בין היתר, בעקבות דרישת הממשלה מאגד במסגרת הסכם ההפעלה החדש (שקבע את גובה הסובסידיה שיקבל הקואופרטיב) אשר נחתם לפני כחודשיים. המדינה דרשה לקדם את השינוי המבני כתנאי לחתימה על הסכם.
בהסכם התחייב אגד כי יפעל לשינוי מבני על דרך הפיכת האגודה (קואופרטיב) לחברה בע"מ בתוך 18 חודשים מיום חתימת ההסכם, וכי לאחר רישומו כחברה, יפעל להכניס משקיע חיצוני שאינו קשור לאגד או ישלים הנפקה או מכירה לציבור, בשיעור של 50% לפחות מהון מניות החברה.
אסיפת חברי אגד תכריע
הסכם ההפעלה שנחתם עם המדינה מבטיח את פעילות אגד ל־14 שנים (עד 2029). הוא כולל לוחות זמנים להשלמת השינוי המבני ולהכנסת משקיע.
על פי הסכם ההפעלה החדש, המדינה תהיה זכאית לקבל 25% משוויו של אגד. 25% אלה ישולמו למדינה לכל המאוחר עד 2029. על פי הערכות המדינה תקבל 400-300 מיליון שקל.
הדרך להפיכת אגד לחברה עוברת בהצבעה חשאית ודרמטית של חבריה, במסגרת אסיפת חברים שצפויה להתקיים לקראת חודש אפריל.
בהצבעה יוכלו חברי אגד לבחור האם לתמוך במהלך לביצוע שינוי מבני או לא. במידה שהמהלך יאושר, יגייס אגד בנק השקעות לאיתור משקיע אסטרטגי לחברה. אם המהלך לא יאושר, עשויה המדינה לנקוט סנקציות חריפות נגד אגד ולהביא לביטול ההסכם - דבר שעלול להביא את אגד לפשיטת רגל.
"או להשתנות או להיעלם"
אם יאושר השינוי המבני עשויה ההשקעה באגד לעניין מאוד את המשקיעים. התאגיד, למרות שנתח השוק שלו צומצם עם השנים עדיין מחזיק ב־33% משוק התחבורה הציבורית בישראל. לאגד כ־3,000 אוטובוסים והוא בעל זיכיון ל־900 קווים בישראל.
אגד מחזיק גם בחברות־בנות בישראל - אגד היסעים (המפעילה נסיעות פרטיות וטיולי בתי ספר) וגם פעילות של תיירות לחו"ל וכן 50% מאגד תעבורה (בשותפות עם חברת תעבורה של האחים לבנת) המפעילה קווי שירות וכן מערך היסעים המושתת בעיקר על רכבים קטנים. לאגד גם פעילות תחבורה ציבורית בפולין והולנד ולאחרונה אף זכה במכרז להפעלה של הקו האדום ברכבת הקלה בגוש דן. אגד יחזיק 51% מהחברה המפעילה ואת השאר יחזיקו שתי חברות סיניות.
ההסכם החדש מבטיח לאגד את המשך השליטה ללא מכרז עד 2030 בחלק מהקווים שהקואופרטיב מפעיל כיום. עם זאת, חלק מקווי אגד יועמדו למכרז, והקואופרטיב גם יידרש להתייעל. לפי התוכנית שהגיש שר התחבורה ישראל כץ לממשלה לפני מספר חודשים הנתח של אגד בענף יקטן, במונחי נסועה (קילומטרז’) מכ־33% כיום ל־22% ב־2030 (בהנחה שאגד לא יזכה במכרז כלשהו עד אז). במונחי מספר הנוסעים, הנתח של אגד יצטמק מ־36% כיום ל־22% ב־2030.
אחרי שקואופרטיב אגד יתאגד כחברה וימכור את אחזקותיו באגד תעבורה, כפי שנקבע בהסכם החדש עם הממשלה, תוכל החברה החדשה להשתתף במכרזים על קווי אוטובוסים באמצעות חברה־בת אבל גם היא תוגבל ולא תוכל לזכות במכרזים בהיקף של יותר מ־35 מיליון קילומטר לשנה.
כמו כן אגד לא יוכל להשתתף במכרזים באשכולות מסוימים במקרים שבהם עולה חשש לדומיננטיות אזורית שלו.
בשיחות סגורות שמקיים לאחרונה פרידמן עם חברי אגד ברחבי הארץ הוא נשמע נחרץ. "זהו הרגע הגורלי של אגד מיום הקמת הקואופרטיב. נציגי המדינה בשום אופן לא מסכימים שנמשיך להתנהל כקואופרטיב”, צוטט פרידמן בשיחות שבהן נוכח גם סמנכ”ל הכספים של אגד גלעד ריקלין. “יש לנו שתי ברירות - או להשתנות או להיעלם. אם לא נאשר את השינוי המבני הממשלה תפרק אותנו בלי למצמץ, אגד יגיע לפשיטת רגל, וחברות אחרות יקבלו את הפעילות".
מאגד נמסר בתגובה: "אגד אכן נמצא בימים אלה בתהליך של שינוי מבני. מעבר לכך לא נתייחס לנתונים פנימיים של אגד".
את המהלך מלווה עורכת הדין אסתר קורן ממשרד גרוס חודק קליינהנדלר.