בלעדי לכלכליסט
בגדי הסופר־פארם החדשים: אקמול, חיתולים ומזון גורמה
סופר־פארם מתכננת לפתוח רשת בקונספט של מעדניות ומנהלת מגעים לפתיחת סניף ראשון בבורסה בר"ג. החברה סימנה את תחום המזון כמנוע צמיחה, בין היתר בשל כניסת שופרסל לתחום הפארם
סופר־פארם מעמיקה את כניסתה לתחום המזון. ל"כלכליסט" נודע כי רשת הפארם בשליטתו של ליאון קופלר (75%), בוחנת הקמה של תת־רשת לממכר מזון לצריכה על הדרך או במקום העבודה.
בסופר־פארם בוחנים בימים אלה את הרעיון וככל הנראה הכוונה היא לפתוח רשת שתפעל בקונפסט הזהה למעדניה, בדומה לרשת מעדניות הגורמה האמריקאית דין אנד דלוקה, שבה נמכרים קפה ומוצרי מאפה לצד מזון גורמה כגון גבינות ובשרים ייחודיים, יינות, שמן ודגים. בתת־הרשת החדשה אין הכוונה למכור מזון מבושל שדורש הכנה במקום והפעלת מטבח אלא סלטים מוכנים, כריכים ומזון קל ואולי אף לחבור למפעל חיצוני שיספק לה את המזון.
- סופר הנפקה: סופר־פארם בוחנת הנפקה בתל אביב
- לראשונה: סופר פארם תשווק מותג מחוץ לרשת
- משרדי הבריאות והכלכלה יקימו מטה משותף להורדת מחירי התרופות ללא מרשם
עוד נודע ל"כלכליסט", כי סופר פארם מנהלת משא ומתן לפתיחת הסניף הראשון של הרשת החדשה במתחם הבורסה ברמת גן. הסניפים המתוכננים לרשת החדשה יכללו שטחים של כ־100 מ"ר. כמו כן, הרשת החלה לגייס ספקים ופנתה לאנשי נדל"ן לצורך איתור מיקומים. הסניף הראשון שעתיד לקום בבורסה ברמת גן מעיד על כוונת הרשת לפנות לעובדי משרדים במקומות עבודה, ולהציע להם מזון קל לארוחת צהריים.
ערך מוסף לכרטיס האשראי
אם אכן תוכניות רשת הפארם ייצאו אל הפועל, תהיה זו כניסה משמעותית שלה לתחום המזון ולא רק ממכר מזון יבש כפי שהיא מציעה כבר כיום על מדפי הפארם. בחינת הקמת הרשת החדשה משתלבת עם כניסתה של סופר־פארם ב־2018 לשותפות במיזם המקוון למשלוחי מזון, קוויק (לשעבר ברינג ברינג), שבו מחזיקה גם החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל). שיתופי הפעולה עם החברה המרכזית שמחזיקה בבעלות על מחלבות טרה ומחלבת צוריאל, סינרגטים לפעילות החדשה שמתכננת סופר־פארם.
באמצעות קוויק, פלטפורמה מקוונת למשלוחים בתוך 4 שעות ממכולות ומסופרמרקטים בקרבת בית הלקוח, תוכל סופר־פארם להרחיב את הכניסה לתחום המזון ובתוך כך לחזק קשרים מסחריים עם ספקי מזון. כמו כן, באמצעות קוויק תוכל סופר־פארם לבצע בעתיד משלוחי מזון גם מהרשת החדשה לבתי הלקוחות או למקומות עבודה.
תחום המזון, המהווה הוצאה משמעותית בכל משק בית, הוא זירת פעילות חדשה עבור סופר־פארם שרואה בו מנוע צמיחה עתידי. מאידך, הרשת שנחשבת לשחקנית המובילה בתחום הפארם, עם 243 סניפים, חשופה לתחרות עיקשת מצד המתחרה הגדולה שלה, רשת המזון שופרסל, שרכשה את רשת הפארם ניו פארם לפני כשנה, מיתגה אותה בחודשיים האחרונים תחת השם BE ומאיימת על המובילות של סופר־פארם.
אבל שופרסל איננה המתחרה היחידה של סופר־פארם וכיום רוב רשתות המזון מטפחות את תחום הפארם בסניפים, ונוגסות במכירות של סופר פארם. כך למשל רמי לוי שיווק השקמה רכשה את רשת גוד פארם ומרחיבה משמעותית את פעילות הקבוצה בתחום הפארם.
סופר־פארם כבר ציינה בעבר כי היא מחפשת שותפות עם רשת מזון שהיא תוכל לחבור אליה, כדי לתת ערך מוסף ללקוחות כרטיס האשראי שלה, לייף סטייל. הקמת רשת של מזון גורמה עשויה להשתלב במגוון השירותים שמבקשת סופר־פארם להעניק ללקוחות חברי המועדון שלה, וגם משתלבת בתדמית של הרשת שמעולם לא התיימרה להיות רשת פארם זולה וטענה מאז ומתמיד כי היא מעניקה חוויית קנייה ללקוח. על חוויית הקניה הזו גובה סופר־פארם פרמיית מחיר.
הגברת התחרות מול שופרסל
העמקת הפעילות של רשת הפארם בתחום המזון באה לידי ביטוי גם בהצעות הערך שהיא מעניקה לרוכשי מוצרי מזון באמצעות האינטרנט. לאחרונה החלה הרשת להעניק 20% הנחה לחברי מועדון כרטיס האשראי שלה שקונים מזון באתר קוויק. מהלך זה מהווה הגברת התחרות מול שופרסל.
בימים אלה גם ניתן לראות בסניפי רשת הפארם מגוון רחב יותר של מוצרי מזון על המדפים. אמנם הרשת מוכרת מזון יבש שנים רבות, אך לאחרונה נראה כי היא מפנה שטח מדף רחב יותר למוצרים כגון שמן, שימורי תירס, רטבים וחלב סויה.
מוקדם יותר השבוע נחשף ב"כלכליסט" כי סופר פארם בוחנת מהלך של הנפקת החברה בבורסה בתל אביב לפי שווי של 1.8–2 מיליארד שקל. קופלר החל בהכנות להנפקה, במסגרתה צפויים הבנקים לאומי ודיסקונט למכור את אחזקותיהם ברשת הפארם. כיום מחזיק בנק לאומי 15% ממניות סופר־פארם ודיסקונט מחזיק ב־10%. כמו כן, מכרה סופר־פארם את הפעילות שלה בסין לשותף המקומי, והחליטה לחסל את פעילותה במדינה שבה הפעילה 10 סניפים, וזאת בשל קשיים רגולטורים בסין. מסופר־פארם לא נמסרה תגובה.