לקחת את המשפחה לפנאי: חמישה קרוסאוברים משפחתיים בהשוואה
העולם מצביע ברגליים ועוזב את המכוניות המשפחתיות הנמוכות לטובת רכבי פנאי הרבה יותר מעוצבים, שגם קל יותר להיכנס אליהם ולצאת מהם. בחרנו חמישה מהפופולריים ביותר, השווינו נתונים ומאפיינים וכמובן, בדקנו מי הכי משתלם
מי שנחשב לחלוץ בתחום הזה הוא ניסאן קשקאי. כשנולד בסוף 2006 הוא נועד להיות גם רכב פנאי וגם מכונית משפחתית איכותית במיוחד.הוא זכה מאז ומתמיד בדירוגי בטיחות גבוהים מאוד וסיפק נוחות נסיעה, שימושיות וכל מה שמשפחה צריכה. ההצלחה האדירה של הקשקאי מאז ועד היום הביאה לעולם מתחרים רבים, שחלק גדול מהם נמכר גם בישראל.
כיום, במחיר של כ-150,000 שקלים אפשר למצוא בישראל מגוון של רכבי פנאי איכותיים מאוד, שמהווים חלופות טובות למכוניות משפחתיות. כלי הרכב האלה נהנים לרוב מעיצוב ומנוכחות הרבה יותר מרשימים מאלה של מכוניות משפחתיות נמוכות ומספקים את השימושיות הדרושה למשפחה באופן הרבה יותר טוב, בעיקר בזכות הגובה שלהם: אפשר להיכנס אליהם ולצאת מהם הרבה יותר בקלות, בלי "לצלול" בכל פעם או לטפס מעלה; גם הישיבה הגבוהה מספקת מרחב נוח ושליטה על מה שקורה בחוץ.
כדי להכיר את ההיצע בשוק רכבי הפנאי המשפחתיים, בחרנו חמישה כלי רכב מרכזיים ובדקנו כיצד הם פונים למשפחה הישראלית, ומה אפשר לקבל סביב המחיר שדיברנו עליו. בהשוואה בין כלי הרכב בדקנו כמה מהמדדים החשובים במיוחד למשפחה הישראלית ומה כל אחד מהם מעניק בבטיחות, בחוויית הנהיגה והנסיעה וכמובן, בתמורה למחיר. כלי הרכב שבחרנו:
הלב פועם בחזית
אם תארגנו משאל בין רוכשי מכוניות חדשות, בישראל ובעולם, ותבדקו מה הם מחפשים במכונית החדשה שהם מתעתדים לקנות, כמעט כולם יציינו את המנוע כאחד המרכיבים המרכזיים בהחלטת הרכישה שלהם. חמשת כלי הרכב שלפנינו נוקטים גישות מעט שונות בבחירת המנוע.
המנוע החזק ביותר בהיצע הוא זה שבחזית ניסאן קשקאי. מדובר במנוע חדשני וטכנולוגי שפותח בשיתוף פעולה עם דיימלר ומניע גם כמה מדגמי מרצדס. המנוע הוא אחד הקטנים כאן, רק 1.33 ליטר, אבל ההספק שלו הוא הגבוה ביותר, 160 כ"ס, וגם המומנט הוא הגבוה ביותר, 27.4 קג"מ, בטווח פעולה גדול מאוד של פעולת המנוע. מה כל זה אומר? שמנוע הקשקאי מעניק יכולות האצה חזקות ומרשימות גם מעצירה מוחלטת למהירות גבוהה (למשל ביציאה מרמזור) וגם בהאצות ביניים, אלו הנדרשות כדי לצאת לעקיפה ולסיים אותה בזריזות ובבטחה.
צמד הקוריאנים, יונדאי טוסון וקיה ספורטאז', מציעים מנוע שההספק שלו קטן רק במעט, 155 כ"ס, אבל המומנט, זה שמבטיח את גמישות הפעולה, קטן הרבה יותר, 19.6 קג"מ בלבד. אחת הסיבות להבדל הדרמטי טמונה בכך שמנועי הטוסון והספורטאז' אינם מנועי טורבו אלא בנויים בשיטה הישנה – נפח גדול ופחות טכנולוגיה.
סקודה קארוק מציע 150 כ"ס ממנוע טורבו בנפח 1.5 ליטר ומומנט טוב הרבה יותר מזה שבקוריאנים, 25.4 קג"מ, גם כאן בטווח פעולה יפה. פיג'ו 3008 מציע את ההספק הנמוך בין החמישה, 130 כ"ס, ממנוע שהוא קטן מכולם, 1.2 ליטר משלוש בוכנות בסך הכול. למרות זאת, גם אצלו המומנט גבוה יותר מזה שביונדאי ובקיה (אך נמוך מהאחרים), 23.5 קג"מ.
תיבות הקסמים
סקודה וניסאן מציעות כאן גם את הטכנולוגיה החזקה יותר בתחום תיבות ההילוכים, עם תיבה אוטומטית בטכנולוגיה רובוטית כפולת מצמדים. תיבות ההילוכים האלה מפיקות את המרב מעוצמת המנוע, מגיבות מהר יותר מתיבות הילוכים אוטומטיות סטנדרטיות, והן קלות יותר ומשיגות צריכת דלק נמוכה במיוחד. שאר שלושת רכבי הפנאי, טוסון, ספורטאז' ו-3008, מציעים תיבות הילוכים אוטומטיות סטנדרטיות, אם כי בפיג'ו יש שמונה הילוכים.
נתוני צריכת הדלק הרשמיים מצביעים גם הם על ההבדלים בטכנולוגיות, בעיקר באלו של המנועים. יונדאי טוסון וקיה ספורטאז', עם המנועים הגדולים, צורכים יותר דלק הן בתנאים עירוניים, הן בבינעירוניים והן בשקלול, ובאופן משמעותי (11.9 ו-12.7 ק"מ לליטר בממוצע בהתאמה). הנתונים של סקודה קארוק, פיג'ו 3008 וניסאן קשקאי דומים זה לזה, למרות הפערים בעוצמות, ובכל מקרה הם טובים משני הקוריאנים בכל מצב.
הבטיחות מעל לכול
הבשורות הטובות הן שכל חמשת רכבי הפנאי שלפנינו הם מקום בטוח להיות בו, הגם שיש הבדלים משמעותיים ביניהם. כל החמישה דורגו בציון הגבוה ביותר שאפשר לקבל במבחני הבטיחות האירופיים של איגוד NCAP, חמישה כוכבים מלאים. נוסף על כך, כל החמישה מצוידים בטכנולוגיה חשובה מאין כמותה לבטיחות – בלימה אוטומטית במקרה חירום.
ובכל זאת, יש כמה הבדלים משמעותיים בין כלי הרכב, וכמה מהם מצוידים במערכות שאין לאחרים. ניסאן קשקאי, פיג'ו 3008 וקיה ספורטאז' מצוידים במערכות של זיהוי הולכי רגל, למניעת תאונת דריסה. קשקאי ו-3008 גם מזהים תמרורים, ובכך מדווחים לנהג על המהירות המותרת באותה עת וכן על סכנות ומידע נוסף. שני כלי הרכב האלה מצוידים גם במראות נגד סנוור.
לכל המתחרים מלבד קיה ספורטאז' יש מערכת שמזהה עייפות אצל הנהג ולקשקאי ולקוריאנים יש מערכת שמפעילה ומכבה באופן אוטומטי את האורות הגבוהים, זאת כדי להאיר את הדרך באופן אופטימלי, כל עוד לא מסנוורים מישהו בפעולה הזו.
נעים בעיר
אחת הפשרות שצריך לעשות כשקונים רכב פנאי בעל נוכחות ומרחב היא לעיתים תנועה מסורבלת מעט ברחובות העיר, בעיקר כשמחפשים חניה. אחת הסיבות להצלחה הגדולה של ניסאן קשקאי במקור הייתה הדיוק בממדים החיצוניים, לא גדול מדי ולא קטן מדי.
אך הממדים עצמם אינם הרכיב היחיד באפשרות להחנות את המכונית בקלות. כל כלי הרכב בסקירה הזו מציעים את תנוחת הנהיגה הגבוהה ואת שטח הזכוכית הנרחב, האופייניים לרוב רכבי הפנאי המשפחתיים, ואלו מקלים את החניה.
בעת החניה יש עזרים שיכולים להקל עוד יותר – חיישנים שמתריעים מפני קרבה גדולה מדי לאובייקטים שמחוץ לרכב ומצלמת נסיעה לאחור, המוצגת על המסך הקדמי באופן אוטומטי כשמעבירים את תיבת ההילוכים למצב נסיעה לאחור. בסקודה קארוק יש חיישני חניה מקוריים לנסיעה לאחור. ביונדאי טוסון מוצעת מצלמת רוורס ובספורטאז' יש גם חיישנים אחוריים וגם מצלמה. בקשקאי וב-3008 מוצעת חבילה נרחבת: חיישני נסיעה לאחור, מצלמת רוורס וגם חיישנים שמתריעים על קרבה גדולה מדי גם מלפנים.
אגב, שני האחרונים מציעים גם חיישנים נוספים, חיישני גשם וחיישני תאורה, שמפעילים באופן אוטומטי את המגבים או את האורות כשצריך אותם, ללא התערבות מצד הנהג.
התמורה הטובה
הפערים במחירים בין הדגמים השונים בכתבה שלפניכם אינם גדולים מאוד, ובכל זאת, הם קיימים, בעיקר לנוכח ההבדלים בטכנולוגיות ההנעה והבטיחות. קשקאי, על אף המנוע החזק והטכנולוגי ומערכות הבטיחות הנרחבות, הוא כמעט הזול ביותר כאן, במחיר של כ-147,000 שקלים, רק אלף שקלים יותר מהקיה. היתר, היונדאי, הפיג'ו והסקודה, עולים כ-150,000 שקלים.
חמישה רכבי פנאי נכנסו לסקירה הזו, אחד מחברה יפנית, שניים קוריאניים ועוד שניים מחברות אירופיות. חמישתם טובים ופופולריים, כל אחד מסיבותיו הוא, וכל אחד מאיתנו יכול לבחור את המתאים לו ביותר. איך אתם בוחרים? לפי המראה? לפי המנוע? הבטיחות? העיקר שתיהנו מהחוויה המשפחתית המהנה, ותחזרו הביתה בשלום.