בהייטק רוצים להעניק לכם משמעות
כשמשכורות גבוהות, תנאים אטרקטיבים וסביבת עבודה מפנקת הפכו לסטנדרט, כללי המשחק השתנו ועובדים מחפשים תחושת משמעות בעשייה היומיומית
לא רק סביבה מפנקת אלא גם משמעותית
"רמת האטרקטיביות הגבוהה של חברות הייטק התמקדה לא פעם במתן מגוון של הטבות שהפכו את סביבת העבודה למאוד נוחה ומפנקת עבור העובדים", מסבירה יהודית ימפולסקי, סמנכ"לית משאבי האנוש של אינטל ישראל. "עם זאת, הגענו למסקנה כי זה לא מספיק ושהמירוץ הבלתי נגמר בכיוון הזה הוא לא העניין האמיתי. הגענו למסקנה שהעובדים שלנו, כמו כל אדם, לאחר שהגיעו לרמת ביטחון גבוהה הנובעת משכר גבוה ותנאי עבודה מצוינים, מחפשים משהו מעבר,משהו שקשור לנשמה. הבנו שחלק גדול מתחושת העניין, הכיף והחיבור של העובד, מצוי במידת המחוברות לעבודה שהוא עושה, להבנה של מקומו בתוך הפעילות הכוללת וליכולת שלו להשפיע על המערכת בכללותה. זהו בהחלט אתגר. במיוחד כשמדברים על חברה שמעסיקה כ-12,000 עובדים, אבל זה לא מנע מאיתנו לצאת למסע המאתגר הזה, ותוך כדי כך להתענג על כל רגע מההישגים הנפלאים שהתלוו לו".
הזדמנות לעובדים לנוע למרכז הבמה
"דוגמא בולטת לפעילות שהופכת את חזון "מחוברות העובדים" למציאות באה לידי ביטוי ב-Tech Week שלנו", מסבירה ימפולסקי. "זהו כנס טכנולוגי חגיגי שמתקיים באינטל אחת לשנה ונודד בין הקמפוסים השונים שלנו ברחבי הארץ (חיפה, פ"ת, קריית גת וירושלים). במהלך הכנס התאפשר לעובדים מן המניין להציג ולחלוק בפני שאר העובדים את הטכנולוגיות, החידושים והאמצעים החדשים ביותר שפותחו בשנה האחרונה על ידם. מתן הבמה לעובדים להציג את הישגיהם, לצד מנהלים ומרצים בכירים כמו ד"ר אורנה ברי, פרופ' ברק דיין, או ד"ר שי פיין, העניק להם משמעות חדשה לגמרי, מילא אותם בגאווה ושימש מקור השראה לעובדים רבים אחרים, שיכלו לראות כיצד הפעילות של כל אחד מהם משפיעה על סדר היום שלנו. זו גישה שונה ששמה דגש רב יותר על מתן הזדמנות לאנשים לנוע למרכז הבמה, להביע את עצמם, להעז, לטעות, לחלום, ליזוםאו לקבל הוקרה מקיר אל קיר מכל אנשי הארגון. יש בזה הרבה עוצמה ואין לי ספק לגביי מידת הערך של זה להגברת תחושת השייכות, המחוברות והיכולת שלנו להיות יצירתיים יותר. אלו דברים שנמצאים ברמה שהיא הרבה יותר גבוהה מזו של החומר – שכר, תנאים סוציאליים, רכב, פעילויות רווחה וכיו"ב. זו תחושת המשמעות עצמה, שיוצרת חשמל באוויר וגורמת לאנשים להרגיש שהם חלק משמעותי ממשהו גדול באמת".
מדובר פה בשליחות, בנשמה יתרה
ימפולסקי מציינת כי כמו בכל תחום אחר, גם בנושא זה נעשות מדידות ונבדקת מידת ההצלחה – "אנחנו כל הזמן בוחנים את עצמנו ויכולים לראות שישנם לא מעט מדדים שמצביעים על כך שכנראה אנחנו עושים פה משהו נכון", היא אומרת. "כך למשל, ניתן לראות שאחוז העובדים שעוזבים אותנו הנו זניח ונחשב לנמוך יותר מהמקובל בשוק. מעבר לכך, בסקרי שביעות רצון שאנו מובילים באופן תדיר בין העובדים, אנו מגלים ציונים גבוהים, שאף עולים משנה לשנה, במיוחד באותם פרמטרים הנוגעים לנושא ההגשמה העצמית ותחושת המחוברות של העובדים. מחוברות זו מתבטאת באחריות גבוהה הבאה לידי ביטוי באחוזי התנדבות מדהימים של העובדים בתחום התרומה לקהילה. אני בהחלט חושבת כי היכולת להעניק לעובדים משמעות רבה יותר, חיבור הדוק לחברה ולעשייה ויכולת להתייצב במרכז הבמה, הנה הרבה יותר מאשר עוד פעילות רווחה. בעיני מדובר פה בשליחות, בנשמה יתרה."
נקודת מבט רחבה ושונה על הארגון
דוגמא אופיינית למימוש חזון "מחוברות העובדים" ניתן היה למצוא בפעילותה של נופר גספר, אחת מהמובילות במחלקת Advanced Analytics המספקת פתרונות ה-AI באינטל העולמית. לגספר, שעוסקת באופן מעמיק בעולמות ה-AI, יש נסיון עשיר בעולם ההדרכה. עמידה מול קהל תוך הסבר של רעיונות ומגמות חדשות, ריתקה אותה תמיד ולפיכך יוזמת Tech week נפלה לרגליה כפרי בשל.
"הנושא של AI הוא מדהים מבחינת הפוטנציאל שגלום בו, אך יחד עם זאת הוא לא מספיק ברור להרבה אנשים ועל חלק מהם אפילו מאיים במקצת", מספרת גספר. "ראיתי בהצעה לבוא ולהוביל את כנס ה- Tech Week על נושא ה-AI, הזדמנות מצוינת לחשוף את הפעילות של הארגון שלי לשאר אנשי אינטל. זו הייתה הזדמנות לעמוד בפני מעל אלף אנשים מהארגון ולהסביר להם את החשיבות של AI לאינטל. הראנו להם שבעזרת אלגוריתמיקה מספיק חכמה ניתן לטפל בתהליכים הכי קריטיים בחברה, כמו פיתוח צ'יפים, ייצור ומכירות ולבצע בהם התייעלות שבחלק מהמקרים מגיעה לעשרות אחוזים. כך למשל, הצלחנו לחסוך 70% ! מהמשאבים שנדרשים לבדיקת צ'יפ, בעזרת אלגוריתמים שמבצעים בחירה חכמה ואופטימאלית של טסטים תוך הורדה של טסטים שאין בהם באמת ערך מוסף ושניתן היה לוותר עליהם. רק אלגוריתם שחשוף לכמויות גדולות מאוד של נתונים יכול לעלות על כזה דבר".
גספר מספרת כי במהלך הכנס הייתה לה הזדמנות להציג בפני עמיתיה מקרי דוגמא אמיתיים ליעילות הפעילות שלה, ביחד עם מקרי דוגמא הלקוחים גם מעולמות חיצוניים, כמו אלו של לקוחות אינטל. "היה לי כיף גדול להרים את הפרויקט הזה ולהוביל ביחד עם דוקטור אמתי ערמון מהארגון שלי את ההרצאות בתחום ה-AI במסגרת הכנס", אומרת גספר. "זה לא משהו שאני עושה ביום יום, כך שנחשפתי להרבה מאוד אנשים שלא הכרתי ויצרתי שיתופי פעולה חדשים שכבר מייצרים רעיונות לפתרונות שיכולים להביא לאינטל ערך גבוה ומשנים את סדרי העדיפויות של הצוות שלי. זה האיר אצלי דברים שלא ראיתי קודם, צרכים של אנשים שלא הכרתי ויכולת אמיתית לעורר עניין ולראות נקודת מבט של אנשים אחרים בחברה, לא רק על התחום הספציפי של AI, אלא גם מעבר, תוך הרגשה אמיתית שאני מהווה שחקן משמעותי בתוך ארגון גדול ומרשים כמו - אינטל".