דו"ח טכנולוגי
צדים את הצייד: ה-AI שתסייע לעצור הכחדת זנים בסיכון
טכנולוגיית ראיית מכונה של אינטל תסייע להצלת בעלי חיים בסכנת הכחדה מידי ציידים; ממשלת ארה"ב שוקלת הקלות לביצוע ניסויי רחפנים בחשכה, תוך התעלמות מענייני בטיחות ופרטיות; ולמה רגולטורים ממשיכים לסלוח לפייסבוק על אף מעשיה והזעם הציבורי
בינה מלאכותית תציל חיים? ועוד איך
בינה מלאכותית צפויה לחולל שינויים גדולים בחיינו ולשפר אותם משמעותית - לפחות זה מה שמבטיחים לנו אוטופיסטים ונציגי מכירות של חברות הייטק. בינתיים הטכנולוגיה הזו לא בשלה בעליל, ומצליחה בעיקר לחסוך לנו טיפה זמן במקרים בודדים, ולעורר דאגה בתחומים כמו נהיגה אוטונומית. אבל יש תחומים פחות נוצצים או מכניסים שבהם תוכנות חכמות משנות חיים ואף מצילות אותם. למשל, הצלת בעלי חיים מהכחדה.
במרץ שעבר הגיע הקרנף הלבן הצפוני לנקודת ההיעלמות; הזכר האחרון מת, ונותרו כיום שתי נקבות בקנייה, שנמצאות תחת שמירה צמודה של שומרים חמושים. ציידים שחושבים שיש משהו ספורטיבי בלפגוש בעל חיים בסביבתו הטבעית ואז לירות בו למוות משלמים הרבה כסף תמורת החוויה הזו, בעוד שציידים אחרים מחסלים בעלי חיים בשביל מזכרות וחלקים מגופם. חובבי הספורט הללו ורוכשי חלקי בעלי החיים הם שהובילו להכחדת הקרנף הלבן הצפוני; קרנפים זקוקים למרחב מרעה גדול, והציידים פשוט נכנסו לשמורות במשך שנים והרגו בהם עד להכחדה.
גורמי הגנת הסביבה השתמשו בכלים טכנולוגיים שונים לאיתור ועצירת הציידים, ובכמה ממדינות אפריקה אף התערבו צבאות באבטחת בעלי חיים. ואולם, הציידים תמיד מצליחים למצוא פרצות: מצלמות וסנסורים אחרים לא עוזרים יותר מדי, משום שבהרבה מקרים מכוסות השמורות בג'ונגלים סבוכים, או מכשולי קו ראייה אחרים.
מיזם חדש שנשען על טכנולוגיות אינטל ומתבצע בשיתוף ניישנל ג'אוגרפיק צפוי לסייע בפיתרון הבעיה: מצלמות שמסוגלות לזהות ציידים בתוך צמחייה סבוכה, באמצעות טכנולוגיות ראיית מכונה, זיהוי פנים וזיהוי תנועה.
הפיתוח נקרא TrailGuard, והוא נשען על פיתוחי ה-AI של ענקית השבבים. המצלמות הוצגו בתערוכת CES בשבוע שעבר, ובשנה הקרובה יפוזרו בכמאה שמורות באפריקה, כששמורות סרנגטי וגראמבה בראשן. בעתיד, יגיעו גם לדרום אמריקה ודרום מזרח אסיה.
בינתיים עדיף קטנוע
מתי יהיו לנו כבר רחפני משלוחים? רובוטים מעופפים שיביאו לנו פיצה בלי להתעכב בפקקים (או לבקש טיפ)? ישנן הרבה מאוד מגבלות טכניות וטכנולוגיות שעומדות בדרכם של השליחים המכונפים - וממשלת ארצות הברית החליטה שהגיע הזמן להתחיל להתעלם מהן: לפי דיווח של סוכנות רויטרס, מנהלת התעופה הפדרלית (FAA) הודיעה שהיא שוקלת שורת הקלות במגבלות הטסת הרחפנים במרחב העירוני בלילות, מה שיוכל לעודד פיילוטים וניסויי הטסה נרחבים בארה"ב. השוק האמריקאי הינו חסם מרכזי בעניין הזה: מנהלת התעופה הפדרלית מגדירה תקנות תעופה שמאומצות לעיתים קרובות בעולם כולו.
בשלב זה, שוקלת ה-FAA לאשר הטסת רחפני משלוחים ואחרים בלילה במרחב העירוני, בתנאי שיהיו מוארים בנורות שיאפשרו זיהוי מטווח של 4.8 ק"מ לפחות, מה שיצמצם את הסיכוי להתנגשות עם מטוסים; רחפנים ששוקלים פחות מ-250 גרם לא יצריכו אישור מיוחד לטיסה באזורים מיושבים; ומפתחים של רחפנים גדולים יותר יוכלו לבצע טיסות שכאלה אם יוכלו להוכיח שפגיעה של כלי כזה באדם לא תגרום לפציעה.
"משרד התחבורה מודע היטב לכך שיש דאגות לגיטימיות בציבור בנושא כלי טיס בלתי מאוישים, דאגות שנוגעות לבטיחות, אבטחה ופרטיות", אמרה שרת התחבורה איליין צ'או בנאום שנשאה בוושינגטון. לדבריה, יש קרוב ל-1.3 מיליון רחפנים רשומים בארה"ב, ויותר מ-116,000 מפעילי רחפנים מורשים. לדברי צ'או, התוכנית נועדה "לאזן את הצורך בהתמודדות עם הסיכון שמציבים כלים בלתי מאוישים קטנים לכלי טיס ולאנשים ורכוש על הקרקע, מבלי להגביל את החדשנות".
משלוחי רחפנים נמצאים בדרך אלינו כבר מ-2013: אמזון הציגה את הרחפן שהיא בונה וכל העולם התמלא באופטימיות זהירה. ניסויי טיסה ליליים יכולים לסייע לחברות בקידום הפרויקטים שלהם, שכן הסיכון לפגיעה בעוברי אורח נמוך יותר בלילה; פשוט יש פחות מהם. כך, יוכלו לבצע יותר ניסויים בבטיחות יחסית.
העניין הוא שהבטיחות מאוד יחסית פה, שכן יש שלוש סיבות טובות מאוד בגינה אין לנו עדיין משלוחים מעופפים: הראשונה היא שאין עדיין מערכת בקרה אווירית שיודעת היכן נמצא כל רחפן והאם הוא קרוב לכלי טיס, קווי מתח גבוה או מכשולים אחרים; השנייה היא שאין עדיין פיתרון למקרי כשל מערכות קריטי בכלי קטן שטס בגובה נמוך. כשטייסי מטוס נוסעים נתקלים בליקוי חמור, ביכולתם לשקול את המצב, להעריך, ולנסות לדאות או לבצע נחיתת חירום. הם פשוט מספיק גבוהים כדי שיהיה די זמן לבחון אפשרויות. לרחפן שטס בגובה של כמה מאות מטרים אין את מרחב התמרון הזה; והשלישית היא שאין כל דרך לשמור על פרטיותם של אנשים בערים ואם מישהו רוצה להצמיד רחפן לחלון שלך, אין שום דבר שימנע ממנו לעשות זאת.
אני מבין את ממשלת ארה"ב, שמנסה להציג הישגים בתקופה בעייתית לנשיא - וברור לי שמשלוחי רחפנים יהיו מציאות בשטח. ואולם, לפעמים כדאי להעדיף בטיחות על חדשנות, בטח כשמדובר במשהו שעלול ליפול מהשמיים.
קצרצרים
1. אפליקציית טיידל של הראפר ג'יי זי נמצאת תחת חקירה בנורווגיה, בחשד שזייפה נתוני האזנות על בסיס חשבונות המשתמשים שלה. אה, סליחה; בחשד שעשתה זאת שוב. טיידל תמרנה את נתוני ההאזנה באופן עקום למדי: חשבון אחד הצליח להאזין לאלבום של קניה ווסט 96 פעמים ביום - אלבום של 66 דקות, מה שלא כל כך מסתדר עם מניין השעות ביממה סטנדרטית. לאפליקציית הסטרימינג המוזיקלי יש אמנם סלבריטי מאחורי ההגה והרבה תומכים מפורסמים, אבל יהיה עליה למצוא שיטה אחרת כדי להביס את ספוטיפיי ודומותיה.
2. אנליסטים של חברת MKM פרטנרס סבורים שפייסבוק תצליח לחמוק מעונשים חמורים על אף פרקטיקות גריסת הפרטיות שלה, והזעם הציבורי שעוררו. למה? משום שמחוקקים רואים בה חברה חדשנית, ולא רוצים להטיל מגבלות שיפגעו בצמיחתן של חברות חדשניות נוספות. יש לי חדשות בשבילם: יש גורם אחד שמונע צמיחת חברות חדשניות: קונגלומרטים טכנולוגיים עם מצפון של עקרב צהוב. פייסבוק לא צריכה רגולציה מבחינתה, יש לה נתוני צמיחה לשפר ומשקיעים לרצות. אנחנו, המשתמשים, דווקא רוצים רגולציה עליה, גם אם זה אומר שהיא ודומותיה יצטרכו להזיע קצת יותר כדי לצמוח. את מי בכלל משרתים הרגולטורים האלה?
3. נמשך שלב העדויות במשפטה של קוואלקום בארה"ב, אשר חשודה בהתנהלות מונופוליסטית בתחום שבבי המובייל. החברה טענה שאפל דחפה אותה לביצוע פעולות שהגבילו ספקים מתחרים, ועתה מגיעה תגובת אפל. סמנכ"ל התפעול ג'ף וויליאמס העיד בפני נציבות הסחר הפדרלית שקוואלקום קיבלה הצעה לייצר שבבים עבור סדרת האייפון הנוכחית, אך סירבה לה בשל סכסוך רישוי בין השתיים. לדברי אפל, בכלל לא תכננה לחתוך את עסקיה עם קוואלקום, רק לחלק אותם בינה ובין אינטל, ואינה אשמה בקונפליקט שבין השתיים. נו, באמת; שתי החברות הללו זקוקות זו לזו, וצחצוחי החרבות ביניהן נועדו לשפר עמדות בעסקאות הבאות. פשוט התנשקו והשלימו כבר.