בלעדי
הקרוסאובר של אאודי מציג: להתראות מראות, שלום מצלמה
אאודי אי טרון יהיה הרכב הראשון בישראל עם מצלמות ומסכים במקום מראות צד. מחיר התענוג של להפסיק לנקות אדים ולכלוך ולדאוג ממכות בחנייה: 35 אלף שקל. בשנים הבאות יגיע החידש גם לדגמים עממיים יותר
כבר קרה לכם שהגעתם למכונית ומצאתם את אחת ממראות הצד מכוסחת ממכה? שהתקשיתם לראות מה קורה בצד הרכב, בגלל שהמראה הייתה שלמה אבל מכוסה באדים, בקרח או בסתם לכלוך?
- אאודי חושפת: e-tron GT - מכונית ספורטיבית וחשמלית
- אאודי לבעלי R8 בישראל: "אל תעלו על מסלול מירוצים"
- רכב הכביש-שטח הספורטיבי של אאודי נוסע כמעט על כל הקופה
אז החדשות הטובות: ימיה של מראת הצד במכוניות שלנו ספורים. באפריל יעלו לכבישים בארץ דגמי אאודי אי־טרון הראשונים, הרכב הראשון בעולם ובישראל שאפשר לרכוש ללא מראות צד. מדובר בטכנולוגיה שבמשך שנים הייתה גימיק תערוכות רכב, וסוף־סוף קיבלה את אישור הרגולטורים, כולל משרד התחבורה בישראל, ונכנסת לייצור. אאודי לא תישאר עוד זמן רב לבד: ב־מ־וו ולקסוס כבר הודיעו שיתחילו גם הן למכור מכוניות ללא מראות צד. וכפי שכבר ראינו מחידושים טכנולוגיים בעבר, מהמזגן, הרדיו דיסק, ועד כרית האוויר: החידושים מתחילים תמיד במכוניות היוקרה, ואחרי כמה שנים מגיעים גם לדגמים העממיים. מיצובישי הייתה הראשונה שהודיעה כי תאמץ גם היא בקרוב את הטכנולוגיה החדשה.
אז לאן נעלמו המראות המגושמות למראה, סיוט קבוע של מהנדסים ומעצבים? הנהג עדיין צריך לדעת מה קורה בצד הרכב, ובמקומן יש בג'יפון החשמלי של אאודי זוג מצלמות, אחת במקום כל מראה, ושני צגים מיוחדים בין הדשבורד לדלתות הקדמיות, הממוקמים כך שנהג יכול לראות אותם. מה ש"רואה" המצלמה מופיע בזמן אמת על הצג, צגי 7 אינץ' איכותיים בטכנולוגיית OLED, ברזולוציה גבוהה של 1,280 על 800 פיקסלים.
כמו בכל מראה, גם כאן יכול הנהג לכוון את התצוגה לגובה ולמרחק שיבחר. רק שכאן מדובר במראה חכמה, שמתכוונת לבד לפי הנהיגה. בכביש מהיר למשל היא תקטין מעט את שדה הראייה, כדי שהנהג יוכל לקלוט במבט זריז את התנועה הצמודה לרכב. ברגע שיאותת, תרחיב מיד המראה את שדה הראייה שהיא מציגה בכיוון הפנייה. וכאשר הנהג יעביר להילוך אחורי, המצלמה תציג מיד תמונה מזווית נמוכה יותר, שתסייע לו לחנות. על הצגים מקבל הנהג גם התראות בטיחות, כמו מפני נוכחות רכב בשטח הנסתר באלכסון המכונית, ועל קרבה של רכב בצדדים, כדי שלא ייצא לעקיפה מסוכנת.
"השימוש במצלמה במקום מראה משפר את התצוגה לנהג בכל מזג אוויר, ומקטין את צריכת האנרגיה של המכונית", אומר ניב אורון, מנהל חטיבת אאודי בצ'מפיון מוטורס. עם מראות רגילות יש לאי־טרון החשמלי מקדם גרר של 0.28. עם מצלמות במקומן יורד מקדם הגרר ל־0.27.
למרות שהמצלמות אינן סטנדרטיות, ומוצעות כתוספת ב־35 אלף שקל, כחלק מחבילה הכוללת גם מערכת סטריאו משודרגת, דלתות חשמליות, מושבים מאווררים ועוד, עד כה בחרו 92% מיותר מ־200 רוכשי האי־טרון הראשונים להוסיף אותן לרכב, ולשלם יותר מהמחיר הבסיסי של הרכב העומד על 393 אלף שקל.