$
דעות

דעה

על בטיחות בבנייה צריך לשלם

תאונות העבודה בענף הבנייה הפכו למכת מדינה, עם 76 הרוגים בשנתיים האחרונות. כל הגורמים המעורבים אומרים שהם רוצים להילחם בתופעה, אבל פתרון אמיתי יושג רק כאשר נושא הבטיחות יופרד מהצעות המחיר הכוללות שמגישים הקבלנים

יואב שנהר 08:0911.01.19

תאונות העבודה בענף הבנייה הפכו למכת מדינה: בשנת 2017 נהרגו 35 פועלי בניין ובשנת 2018 המספר עלה ל-41 הרוגים באתרי הבנייה, וזאת כאשר מספר הפצועים האמיתי, בדרגות פציעה שונות, מתאונות שרבות מהן כלל אינן מדווחות - לא ידוע.

 

כל הגורמים המעורבים אומרים שהם רוצים להילחם בתופעה, וכך קמו לאחרונה מספר יוזמות בנושא - לרבות חוק חדש שיחייב את הקבלנים להעסיק עוזר בטיחות, והסכם שנחתם בין הקבלנים להסתדרות לפיו פועלי בניין שלא ישמרו על כללי הבטיחות ייקנסו באופן אישי.

 

 

 צילום: שאול גולן

 

 

משרד הביטחון מצידו עדכן פרק חדש במפרט הכללי לעבודות בנייה ("הספר הכחול"), ובו לראשונה רוכזו והוסדרו דרישות הבטיחות בעבודות הבנייה. אבל כל המאמצים הללו אינם מטפלים בכשל השוק המרכזי שגורם לרמה הירודה של הבטיחות בענף הבנייה בארץ: על פי חוק, הקבלן הראשי הוא האחראי הבלעדי על הבטיחות באתר, אולם כולם יודעים ומתעלמים מכך שעל פי רוב אותו קבלן זכה בעבודה רק מכיוון שהצעתו הייתה הזולה ביותר.

 

גם כיום, עוד לפני שהוטלו החובות החדשות בתחום הבטיחות, מצבם של קבלני הביצוע הוא בכי רע. מספר חברות הביצוע מצטמצם והולך: בישראל יש כיום 5,500 קבלנים, כאשר בתחילת 2011 עמד מספרם על כ־7,100 - ירידה של 20% בשבע שנים. קבלנות הביצוע זה ענף עם שולי רווח קטנים מידי, בוודאי ביחס לסיכון ולמורכבות הנדרשים, והתוצאה: רבות מהחברות הקבלניות מגיעות לכדי קריסה כלכלית ופשיטת רגל.

 

נהוג להעריך את תקורת החברה של קבלן ראשי ב-12% מעבר לעלות הביצוע הישירה, אולם אותה תקורה ניהולית צריכה להספיק למגוון רב של מטלות והוצאות, שביניהן ניתן למנות ניהול ותיאום של קבלני המשנה והספקים, כ"א ניהולי של מנהל פרויקט ומנהלי עבודה, אמצעי שינוע ומנופים, אחסון של חומרי הבנייה והציוד הנדרש, וכמובן - מימון ורווח.

 

כיום הוצאות הבטיחות נכללות בתוך ההצעה הכוללת של הקבלן, יחד עם שאר המטלות הנדרשות בפרויקט. הקבלן שנדרש לחסוך ולהוזיל את הצעתו על מנת לזכות במכרז, נדרש לקיצוץ ולחסכון גם בנושא הבטיחות - דבר שעלול להוביל לתקלות ואף לסיכון הפועלים באתר.

 

הפתרון ברור: יש להוציא את נושא הבטיחות מהצעת המחיר הכוללת, עליה מתחרים הקבלנים. התשלום על מטלות הבטיחות צריך להתקבל לפי הביצוע בפועל ועל בסיס מחירון מוסכם. כך למשל, אם הקבלן יבצע 100 מ"ר של פיגום תקין הוא יקבל תמורה, במחיר מוסכם מראש, בגין אותם פיגומים.

 

כך מוודא מזמין העבודה שהוא משלם מחיר ריאלי והגון ומקבל את תנאי הבטיחות הנדרשים באתר, ואילו הקבלן יכול להשקיע את המשאבים המקצועיים באמצעי הבטיחות ללא הלחץ הכלכלי - מאחר ומסוכם על כולם כי על בטיחות לא מהמרים ולא מתפשרים.

 

יודגש שבשיטה המוצעת, האחריות על הבטיחות באתר נשארת בידי הקבלן הראשי - אבל שוב אין לו אינטרס להוזיל או לחסוך בצרכי הבטיחות; ומזמיני העבודה, אלו שהבטיחות באמת חשובה להם, יכולים לוודא שהם משלמים ומקבלים רמה נאותה של בטיחות בפרויקט. 

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת דקל, המוציאה לאור כבר למעלה מ-30 שנה מאגרי מידע, מחירונים, תוכנות וספרי הדרכה בתחום הבנייה והתשתיות. מחירוני דקל משמשים כבררת מחדל מוסכמת לרמת המחירים הנהוגה בשוק הבנייה
בטל שלח
    לכל התגובות
    x