העליון בארה"ב רומז: המכונית לא מוגנת מהאקרים
נדחתה בקשת פיאט־קרייזלר להתערב בייצוגית על מכירת מכוניות שחשופות להתקפות סייבר
בית המשפט העליון בארה"ב במסר ליצרניות הרכב: דאגו להגן על המכוניות שלכם מפני האקרים. הערכאה המשפטית האמריקאית הגבוהה ביותר דחתה אתמול את בקשתן של פיאט־קרייזלר ויצרנית מערכות הרכב "הרמן" להתערב בתביעה הייצוגית שהוגשה נגדן על סך 440 מיליון דולר על מכירת מכוניות במחיר מופקע בהיותן חשופות להתקפות סייבר. זאת לאחר שב־2015 הצליחו שני האקרים להפעיל מרחוק מערכות של ג'יפ צ'ירוקי, לאחר שחדרו אליו דרך מערכת מולטימדיה מקורית שהותקנה בו והייתה מחוברת לאינטרנט, וסופקה בידי הרמן. בתי משפט בשלוש מדינות בארה"ב כבר אישרו את התביעה, בסך 2,000 דולר לרכב, ולפי 220 אלף כלי רכב שנמכרו בהן עם המערכת של הרמן. הפסיקה צפויה לעודד תביעות במדינות נוספות ולהגדיל דרמטית את סכום התביעה.
צמד ההאקרים הלבנים, כלומר פורצי מחשבים המאתרים בעיות אבטחה ומתריעים אודותיהן ליצרניות ולא כדי לנצלן לרעה, כריס וולסק וצ’רלי מילר, הוכיחו אז את יכולתם להשתלט מרחוק על הרכב, לכבות את המנוע, לשלוט במזגן ועוד. בעקבות הפריצה, שפורסמה רק אחרי התרעה של חודשים ליצרנית הרכב, הכריזה אז קרייזלר בארה"ב על ריקול ב-1.4 מיליון מכוניות, לתיקון הפרצה.
"גם ב־2019 רוב המכוניות החדשות עדיין לא מוגנות מפני פריצות סייבר", אמר אתמול יוני היילברון, סמנכ"ל הפיתוח העסקי ומנהל השיווק של חברת הסייבר הישראלית ארגוס, שנרכשה לפני שנה בידי קונטיננטל הגרמנית ב־400 מיליון דולר.
לדבריו, "אין עדיין תקן בינלאומי מוסכם, חלק מיצרניות הרכב ממשיכות לשבת על הגדר, ואחרות נמצאות בהליכים להתקנת מערכות הגנה במכוניות, שטרם הושלמו. גם מערכות מולטימדיה, ומערכות חיצוניות כמו דונגלים להעברת מידע לחברות ביטוח ולצרכים אחרים, ממשיכות לשמש כדלת פוטנציאלית לפורצים, שיכולים להשתלט מרחוק על הרכב, או לגנוב ממנו מידע".