$
מכשירים ומדריכים

פרשנות

חזון Athena של אינטל: עתיד המחשוב הנייד הוא לא מה שחשבתם

ענקית השבבים הציגה תצורת לפטופ חדשה, במסגרתה יתוכננו מחשבים מהירים יותר, בעלי זמן סוללה של כעשרים שעות, חיבור מתמיד לרשת וכלי בינה מלאכותית. הצרכן לא בהכרח זקוק לכל זה, אך עדיין צפוי לצאת ולקנות כשיושקו הדגמים הראשונים בהמשך השנה

ניצן סדן 12:3108.01.19

אינטל חשפה אמש (ב') את תוכניותיה לשינוי שוק המחשוב הנייד: בכירי החברה עלו על במת CES, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם שנערכת בלאס וגאס, והציגו את פרויקט אתנה (Athena) - לפטופים מזן חדש.

 

 

החזון של אינטל מדבר על מחשבים ניידים בעלי זמן סוללה של כעשרים שעות עד יממה, שיופעלו במעבדים במתח נמוך במיוחד אך ישמרו על ביצועים טובים לשימוש כללי. לאינטל הצטרפו כל יצרניות המחשבים הגדולות - לנובו, HP, אסוס, Dell, אייסר, מיקרוסופט, שארפ, סמסונג וגוגל - שתפתח כרומבוקים לפי המתווה שהגדירה אינטל. ראשוני הדגמים צפויים להגיע לשוק בחצי השני של השנה, וכנראה שנראה מבול שלהם בתערוכת קומפיוטקס שנערכת בקיץ.

 

מחשב ה-Folio 13 של HP מחשב ה-Folio 13 של HP צילום: HP

 

 

איך ייראו מחשבי אתנה?

 

הם צפויים להיות היברידיים - כנראה בתצורת מסך מתהפך ולא מסך מתנתק (שהיא אמינה יותר ונשחקת פחות לאורך זמן); הם יזכו בחיבור מתמיד לאינטרנט על בסיס קישוריות סלולרית לצד רכיבי WiFi מהירים; זמן ההפעלה הראשונית מהדלקה ועד לתחילת עבודה יהיה אפסי; והם יתמכו ביישומי בינה מלאכותית למיניהם.

 

בפועל, הם יהיו כמעט זהים חיצונית למחשבים של ימינו; אינטל כבר לא מנסה להצעיד את התעשייה אל תצורה סופר-דקה וסופר-קלה חדשה; למעשה, אפשר לומר שהגענו קרוב מאוד לאופטימום בתחום המימדים. למשל, אם המחשבים יהיו דקים יותר, יהיו שבירים ויצריכו חומרים חזקים חדשים שיהפכו אותם ליקרים יותר. ואולם, לאינטל חשוב מאוד להצעיד את התעשייה באופן כללי - והכרזה על תפיסת מחשוב נייד חדשה היא הדרך לעשות זאת.

 

ב-2011 חשפה אינטל את תצורת האולטרה-בוק, שהיתה לפטופ דק מאוד וקל מאוד, והיא עשתה זאת כתגובה להצלחת המקבוק אייר הדקיק של אפל. באותם הימים, הצרכן עוד התלהב ממחשבים דקים, ואינטל ידעה שאם כל היצרניות יבנו תואמי-מקבוק, היא תעשה הרבה כסף ממכירת שבבים עבורם. מאז השתנה השוק, התכווץ, התמקד והתבגר; אפילו למחשבי גיימרים כבדים יש מאפייני אולטרה-בוק בדמות פרופיל דק.

 

 

אולטרה-בוק של אסוס מ-2012 אולטרה-בוק של אסוס מ-2012

 

 

מי צריך את כל זה?

 

אינטל עדיין מתפקדת כמצפן בשוק המחשוב, ומשתמשת בכוחה להכוונת היצרניות אל עבר תצורות שאמורות למשוך משתמשים. העניין הוא שבעוד האולטרה-בוק הצליח והפך לסטנדרט חוצה קטגוריות, תצורת אתנה נראית קצת משונה בהתחשב באופי השימוש שלנו במחשבים.

 

למשל, זמן סוללה של יממה: האם אתם מכירים מישהו שצריך להיות מחובר כל כך הרבה זמן למחשב, בלי שתהיה לו גישה לשקע חשמלי? קשה לי לדמיין תרחיש כזה. אפילו בטיסות ארוכות יש שקעים. שאגב, הושמו שם בגלל שלמחשבים יש זמן סוללה של כרבע יממה. האם אנחנו באמת צריכים מחשב שיכול להחזיק כל כך הרבה זמן? עד כמה מהותי יהיה הערך שהוא ייצר?

 

 

שש-שבע שעות זה מספיק ברוב המקרים. משתמש ומחשבו שש-שבע שעות זה מספיק ברוב המקרים. משתמש ומחשבו צילום: hackEDU

 

 

מאינטל נמסר לכלכליסט שזמן הסוללה עשוי להשתנות משמעותית בהתאם לאופי השימוש, תצורות המחשב וההגדרות שלו. כמו כן, נמסר שזמן הסוללה תלוי מאוד בגודל המסך, רמת הבהירות, אופי השימוש ומערכת ההפעלה. במילים אחרות, עשרים שעות זו שאיפה, וענקית השבבים לא תעמוד ותמדוד עם סטופר.  

 

עוד עניין הוא החיבור המתמיד לאינטרנט; הרעיון נחמד, והייתי שמח ללפטופ שאינו תלוי ברשתות WiFi - אבל מחשב כזה מצריך כרטיס SIM משלו, או SIM וירטואלי שישב על החיבור הסלולרי שכבר יש לכל אחד מאיתנו בכיס: הטלפון החכם. לא כל ספקית סלולר תתמוך בזה, לא בלי לתת עוד ביס להוצאות התקשורת שלנו. לא בטוח שזה ימשוך משתמשים; כבר יש להם מכשיר שמחובר כל הזמן לאינטרנט, הם מחוברים כל הזמן אליו, והוא לא לפטופ.  

 

וסיפור הבינה המלאכותית קצת לא ברור. "כלי AI יוכלו לספק למשתמש התאמה אישית טובה יותר, ניצול חכם של הסוללה, קביעת זמני עדכון תוכנה ולסייע בעיבוד תמונות ושמירת קבצים", אמר לי בשנה שעברה בנג'מין יה, נשיא חברת אסוס. הוא הסביר שכלי בינה מלאכותית מהווים תכונה נלווה, ולא כל משתמש מודע ליתרונותיהם או מפעיל אותם. לראייתי, הערכתו עדיין תופסת: לא בטוח שהקהל ישנה את דעתו עד שיגיעו מחשבי אתנה הראשונים לשוק.

 

ערך או לא, נמשיך לקנות

 

אינטל צפויה לעשות עם אתנה מה שעשתה עם האולטרה-בוקים: היא פשוט תדחוף את היצרניות להשיק מכשירים בתקן שהגדירה, עד שזה יהיה ההיצע. "למה לי לקנות כזה?" ישאל הצרכן; "כי זה מה שמוכרים עכשיו", יענה לו השוק. ב-2012, כשהופיעו לראשונה תחזיות מאכזבות למכירות האולטרה-בוקים, כתבתי שאם יצליחו היצרניות להדגיש את יתרונותיהם היחסיים של המחשבים הללו, יהיה לקהל קל יותר להבין על מה הוא משלם, מה שימנע מרמור צרכני ויסייע לצמיחה. אבל הצרכן פסיבי מאוד, לדאבוני; וכשיושקו מחשבי אתנה הם יירכשו לא בגלל הערך הגדול שהם מציגים, אלא פשוט כי אנשים צריכים מחשבים וזה מה שמונח על המדף.

 

 

 

לחברה כוח עצום בשוק המחשוב, ותצורת אתנה היא עוד הוכחה לכך. ואולם, היא מניעה גם שינויים עיצוביים, שיוכלו למשוך משתמשים ולתת להם סיבה טובה יותר לשדרג: החברה בוחנת מחשב בתצורת מסך כפול בשם Tiger Rapids, משתפת פעולה עם יצרניות בפרויקטים שנועדו להפיק מחשבים לא שגרתיים כמו ה-Folio 13 של HP ועוד. נקווה שבעתיד תשלב החברה יוזמות עיצוביות בתצורות המחשוב שהיא מקדמת, תצורות שיספקו ערך חדש לצרכן ויכולות שימושיות שטרם ראינו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x