בלעדי לכלכליסט
היועמ"ש מתנגד לפשרה בהנגשת שירות בחניונים לאנשים עם מוגבלות: "לא מהווה פיצוי אמיתי"
אביחי מנדלבליט טוען בהתנגדותו להסדר עם אחוזת החוף כי לא נקבע בו פיצוי לתובעים, וכי הפשרה "מהווה למעשה יישום של חובת ההנגשה לפי התקנות". מדובר בהנגשת חניונים הפועלים באופן ממוכן, בהם השירות ללקוח ניתן באמצעות כפתור אינטרקום המותקן על מכונות התשלום - כך שאדם המוגבל בשמיעה תלוי למעשה באחרים על מנת לקבל שירות
היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, הגיש את התנגדותו להסדר פשרה שהושג בתובענה ייצוגית העוסקת בהנגשת השירות הניתן לאנשים עם מוגבלות בשמיעה בחניוני "אחוזות החוף".
מדובר בהנגשת חניונים הפועלים באופן ממוכן, כך שבפועל לא נמצא בחניון נציג שירות (למשל בלילה), והשירות ללקוח ניתן באמצעות כפתור אינטרקום המותקן על מכונות התשלום. התובענה הייצוגית עוסקת במקרים בהם אדם המוגבל בשמיעה אינו יכול לשוחח באינטרקום, והוא למעשה תלוי באחרים על מנת לקבל שירות מאחוזות החוף במקרה של תקלה, או בכל מקרה אחר בו נדרשת יצירת קשר עם נציג שירות.
- צופה מחסור חנייה בבני ברק: ריט 1 רוכשת את חניון מגדלי ב.ס.ר בעיר
- "הפתרון" לזיהום האוויר בחניון קריית הממשלה בת"א: חצי שעת עבודה פחות לעובדים
- שעתיים מתחת לאדמה, בלי יכולת לזוז: מסע לפקקים שמסתתרים בחניונים
היועמ"ש ציין בהתנגדותו, באמצעות עו"ד מיטל בסלי-דובדבני, מפרקליטות מחוז תל-אביב, כי למעשה "הסדר הפשרה לא מהווה פיצוי אמיתי, אלא מדובר בהסדרה עתידית גרידא של פעילות אחוזות החוף בהתאם להוראות הדין, שאינה מעניקה לקבוצה המיוצגת תועלת משמעותית, מעבר למה שאחוזות החוף מחויבת אליו ממילא מכוח הוראות הדין המחייבות". לפיכך ביקש היועמ"ש לדחות את אישור הסדר הפשרה.
במאי 2015 הגיש המבקש, אדם עם מוגבלות חמורה בשמיעה, את בקשת אישור התביעה הייצוגית נגד אחוזות החוף - ובמרכזה טענתו כי השירות בחניוני אחוזות החוף אינו שיוויוני ונגיש לאנשים עם מוגבלות בשמיעה, מפני שהם אינם יכולים לשוחח באינטרקום שבמכונות התשלום המוצבות בחניונים ובמחסומי הכניסה והיציאה מהחניונים.
המבקש טען כי על אחוזות החוף להנגיש את השירות בחניונים באמצעות מתן אפשרות לתקשר עם מוקד אחוזות החוף באמצעות משלוח מסרון או בדרך תקשורת אחרת, שאינה כרוכה בצורך לשמוע באינטרקום. מנגד ביקשה אחוזות החוף לדחות את הבקשה, מאחר והיא השלימה בעקבות פניית המבקש את הנגשת האינטרקום מספר ימים לאחר שהוגשה בקשת האישור, באמצעות התקנת מערכת המאפשרת לתקשר עם מוקד אחוזות החוף באמצעות משלוח מסרון.
בסופו של דבר, במסגרת הליך גישור, הגיעו הצדדים להסדר פשרה, וביולי האחרון ביקשו לאשרו. בהסדר הוסכם בין היתר, מבלי שאחוזות החוף הודתה בטענות נגדה, כי האחרונה מתחייבת לפעול בכול החניונים שהיא מפעילה ותפעיל עם מכונות אוטומטיות לגביית דמי חניה כי על כל מכונות התשלום, מחסומי הכניסה ומחסומי היציאה יהיה לוח פלסטיק / מתכת שיקובע באמצעות ברגים, ועליו יופיע המידע אודות השירות במסרון לאנשים עם מוגבלות בשמיעה, ומספר הטלפון אליו ניתן לשלוח המסרון.
היועמ"ש טוען בהתנגדותו, כי הסדר הפשרה אינו קובע פיצוי לחברי הקבוצה. "לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, מדובר בקבוצת נפגעים אשר לא תפוצה כלל ועיקר על פי הסדר הפשרה". עוד טוען היועמ"ש כי "מנגנון זה – התקשרות באמצעות מסרון והצבת שילוט בנושא, מהווה למעשה יישום של חובת ההנגשה לפי תקנות הנגישות. גם אם תתקבל הטענה שמדובר בשילוט בהיקף שהוא מעבר לחובה החלה מכח התקנות הנ"ל, המהווה שיפור של הנגישות, הרי שבהיעדר פיצוי לחברי הקבוצה קשה לומר שדי בכך כדי להוות הטבה מפצה ראויה לקבוצה. היועץ המשפטי לממשלה סבור, כי בפועל, מדובר ברכיב של הסדרה לעתיד, שמיועדת לעמוד בהוראות הדין, ולא בפיצוי לחברי הקבוצה התובעת, בגין נזקי העבר".
עוד נטען, כי העובדה שמדובר בשלט ולא במדבקה אינה בעלת משמעות מפצה עבור הקבוצה ואין בה תועלת משמעותית נוספת לחברי הקבוצה. לסיום, טוען היועמ"ש: "הסדר הפשרה המוצע אינו נותן כל פיצוי לחברי הקבוצה המיוצגת, שנפגעו מהפרת החוק על ידי אחוזות החוף, ומסתפק בתיקון ההפרה מכאן ולהבא. לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, הסדר שכזה אינו מרתיע מפני הפרת החוק". את המבקש מייצגים עוה"ד ערן פלסר ושלומי אבני.
מעו"ד ירון רייטר, ממשרד AYR עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ' ושות', המייצג את אחוזות החוף, נמסר כי "אחוזות החוף קיבלה את עמדת היועמ"ש ותמסור את תגובתה לבית המשפט".