$
מנהלים 2018

פצצות חשמל

ישראל נערכת למעבר למכוניות חשמליות, אך עד שהן יעשו עלייה, הנה כמה מדגמי היוקרה המחשמלים שכבר חורכים את הכבישים בעולם

תומר הדר 20:2125.12.18
מכוניות חשמליות כבר אינן בגדר חלום עתידני: יצרני הרכב נערכים לייצור של לא מעט דגמים חשמליים. אולי במפתיע, פלח השוק הראשון שאליו תגיע הבשורה החשמלית יהיה דווקא זה של רכבי היוקרה - כיוון שפיתוח של טכנולוגיות חדשות עולה לא מעט כסף. ברכבים חשמליים, עיקר העלות הטכנולוגית מופנית לסוללה, עקב אתגרים בקירור הסוללה, בשטח האחסון וכמובן בקיבולת. בשורה התחתונה - ליצרני הרכב יהיה קל יותר להחדיר לשוק רכבים חשמליים יוקרתיים, והדובדבן שבקצפת הם הדגמים הספורטיביים. אלה הבולטים שבהם.  

 

מרצדס מאיבאך 6 - יאכטת כביש ירוקה  

• האיחוד האירופי לוחץ על יצרני הרכב היוקרתי להכניס כמה שיותר דגמים חשמליים, מכיוון שהמכוניות שהם מייצרים כיום הן גדולות, זללניות ומזהמות. ב־2016 נענתה מרצדס לאתגר והחליטה להציג מכונית תצוגה שתמחיש לעולם מה אפשר לעשות כשחושבים ירוק לא רק במונחי איכות סביבה, אלא גם במונחי כסף. המאיבאך 6 נושאת את שמה של חטיבת היוקרה האגדית של מרצדס, מכיוון שבבוא היום היא תימכר למולטי־מיליונרים. המנועים החשמליים החרישיים שלה מפיקים ביחד 738 כוחות סוס, יותר מרוב מכוניות־העל המשווקות כיום. המהירות המרבית שלה מוגבלת ל־250 קמ"ש כדי לשמר את יכולות הסוללה ולהזניק את המאיבאך ל־100 קמ"ש בארבע שניות בלבד. פיזית, מדובר במכונית ענקית: בעוד שמכונית מנהלים מפוארת של מרצדס משתרעת כיום על כ־5 מטרים, המאיבאך 6 תופסת לא פחות מ־5.7 מטרים; רוחבה הוא יותר מ־2 מטרים וגובהה 1.3 מטרים בלבד. גולת הכותרת היא תא הנוסעים שמעוצב בהשראת סירות מרוץ, כולל דונמים של עץ מעובד וכמובן מסך שליטה ענק המופעל באמצעות רפרוף אצבע מטופחת.

 

מרצדס מאיבאך 6 מרצדס מאיבאך 6 צילום: שאטרסטוק

 

פורשה מישן E - שני מנועים אינטליגנטיים ורוח ספורטיבית  

• אם יש יצרנית רכב שקרובה לייצור של מכונית חשמלית אמיתית, זוהי פורשה. החברה ביצעה ניסויים ברכבים חשמליים עוד בימים שבהם המתחרים לא ידעו אם לבחור במנועי בנזין או דיזל, ונמצאת בימים אלה בעיצומו של מהלך לחיסול מנועי הדיזל המזהמים בדגמיה. לפורשה חשוב להדגיש שגם היא בדרך לרכב חשמלי, והאמצעי הוא Mission E — מכונית תצוגה שבעוד כשנה תיכנס לייצור רשמי (בגרסה שונה במידה מסוימת מהאבטיפוס). המישן E, שכנראה תישא אז שם אחר, מצוידת בצמד מנועים חשמליים המפיקים יחד לא פחות מ־590 כוחות סוס. מכיוון שמדובר בפורשה, המנועים נשלטים על ידי מערכת ניטור מומנט מיוחדת, שמחליטה כמה כוח ילך אל הגלגלים הקדמיים וכמה אל האחוריים. עקרונית, רוב הזמן הכוח מוזן לאחור, כך שהפורשה מכוילת להתנהגות כביש סופר־ספורטיבית, כיאה לרכב שמזנק ל־100 קמ"ש תוך 3.5 שניות בלבד ועף ל־250 קמ"ש. הטווח הרשמי אגב הוא יותר מ־400 ק"מ.

 

פורשה מישן E פורשה מישן E צילום: יחצ

 

אאודי E-Tron - מחשמלת את השטח  

• מתוך רשימה ארוכה של רכבים חשמליים שיצרני הרכב מבטיחים לייצר מתישהו, אאודי אי־טרון הוא הקרוב ביותר למציאות. למעשה, מדובר ברכב שייראה כבר בעוד כמה חודשים על כבישי ישראל. בניגוד ליצרני רכב רבים (כולל טסלה), אאודי החליטה שהרכב החשמלי הראשון שלה יהיה רכב כביש־שטח — גם נוכח הפופולריות שלו, וגם כיוון שזו הצורה שבה הכי נוח לארוז מארזי סוללות ומנועים חשמליים. האי־טרון מצויד בשני מנועים חשמליים, מלפנים ומאחור, המבטיחים שתהיה לו גם יכולת שטח, כלומר שיוכל ממש לנסוע בדיונות ובשטח יחסית בלתי־עביר. ההספק המשולב של המנועים הוא 408 כוחות סוס, מספיק כדי להאיץ ל־100 קמ"ש תוך 5.7 שניות ולהגיע למהירות מרבית צנועה יחסית של 200 קמ"ש. טווח הנסיעה המכובד הוא 400 ק"מ.

 

אאודי E-Tron אאודי E-Tron צילום: AUDI AG

 

NextEV NIO EP9 - הסינים שוברים את שיא המהירות  

• בשנים האחרונות החליטו השלטונות בסין לעודד יצרני רכב חשמלי, או בשפה פחות יפה: לאיים על היצרנים שיחדלו מלייצר רכבי בנזין ודיזל. נקסטב (NextEV), אחת החברות שהחליטו לנצל את המצב, הציגה, בשיתוף עם משקיעים אמריקאיים, מכונית ספורט העונה לשם הקליט NIO EP9. בשלב זה מדובר במכונית תצוגה, אך כזו שתביך לא מעט מתחרים באירופה, בין היתר הודות למנוע חשמלי של 1,390 כוחות סוס - הספק אגדי שמעט מאוד מכוניות במערב הפיקו אי־פעם. נתון על תאוצה ל־100 קמ"ש היצרנית לא טרחה אפילו לפרסם, כיוון שה־9EP מהירה מדי, לכן היצרנית מציינת שהתאוצה ל־200 קמ"ש אורכת 7.1 שניות והשעון נעצר ב־313 קמ"ש.

 

NextEV NIO EP9 NextEV NIO EP9 צילום: יחצ

 

Rimac C_Two - הקרואטית האקזוטית  

רוב יצרני הרכבים האקזוטיים שוכנים באיטליה, חלקם בגרמניה ויש כמה בארצות הברית. לכן לא מעט גבות הורמו בתערוכת הרכב בז'נבה לאחר שחברת רימאק הקרואטית חשפה את ה־C_Two, מכונית־על חשמלית שנחשבת לאחת החזקות בעולם. הרימאק מצוידת במנוע חשמלי המפיק 1,914 כוחות סוס, בערך פי שלושה מרוב דגמי פרארי ופי 18 ממכונית משפחתית ממוצעת, מספיק כדי להזניק את הקרואטית החשמלית ל־100 קמ"ש תוך 1.8 שניות — נתון שהופך אותה לאחת המכוניות המהירות בעולם, המגיעה למהירות מרבית של יותר מ־300 קמ"ש. רימאק מתחייבת ללקוחותיה שהמכונית שלהם תימסר לידיהם ב־2020 ומבטיחה אקסקלוסיביות: רק 150 מכוניות ייוצרו בשנה הבאה במחיר של כמעט 1.8 מיליון יורו למכונית. אגב, הרשימה סגורה: 150 המכוניות שהוקצו ליצור נמכרו כולן תוך פחות מחודש.

 

Rimac C_Two Rimac C_Two צילום: יחצ

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x