משרד התחבורה מתזמן עוד שנה בפקקים
תוכנית נתיבי התחבורה הציבוריים בכבישים המהירים שנועדה לאפשר לאוטובוסים להיות מהירים יותר מהרכב הפרטי מתעכבת: 3 קטעים יתאחרו בשנה, שניים יקדימו, ורובם יהיו מוכנים רק בעוד כשלוש שנים
נוסעים באוטובוס אבל תקועים בפקקים? תמשיכו לחכות. שלושה משבעת נתיבי התחבורה הציבורית הבין־עירוניים שמקדמים שר התחבורה ישראל כץ ומשרד התחבורה בגוש דן סובלים מדחייה של כשנה בלוח הזמנים, ולא יהיו מוכנים בשלוש השנים הקרובות.
מבדיקה שערך ארגון נוסעי התחבורה הציבורית "15 דקות" על סמך דיווחי חברת נתיבי ישראל, עולה שהנתיב שבין מחלף הסירה למחלף כפר שמריהו על כביש החוף (2) לכיוון צפון, שאמור היה להיפתח במהלך 2018 לפי תכנית העבודה של נתיבי ישראל, רק ייצא למכרז ברבעון השני של 2020 ואין מועד לפתיחתו.
- 30 מיליון שקל שינסו להוציא את ישראל מהפקק
- הייטק בפקקים: כל השיעורים שאפשר ללמוד מכישלון של סטארט-אפ
- פלא שאתם עומדים בפקקים?
הפקק של המדינה
בכביש 5, המכונה הפקק של המדינה, שוב נדחתה פתיחת הנת"צ. כביש 5 הוא ציר פקוק ביותר בכניסה ללב גוש דן ומשרת תושבים רבים. הפקקים בכביש 5 בשעות העומס הם מהארוכים בישראל. לפי תכנית העבודה לשנת 2017 ,אמור היה להיפתח נת"צ בכביש בשנת 2020 .לפי תכניות העבודה העדכניות של חברת נתיבי ישראל, הנת"צ ייפתח בסוף שנת 2021 . דחייה של שנה.
לפי נתוני חברת דסל, זמן הנסיעה בכביש 5 ,במקטע שבין מחלף קסם לגלילות מזרח, התארך בחמש השנים האחרונות ־ב־45% בשעת השיא. כיום זמן הנסיעה בשעות השיא יכול להגיע ל־50 דקות (בשעה שמונה בבוקר מצומת קסם לצומת גלילות). אם היה נתיב תחבורה ציבורית, זמן הנסיעה יכול היה להתקצר לכ־15 דקות. גם הנת"צ שיחסוך לאוטובוסים את ההמתנה בפקקים במחלף מורשה עצמו, שתוכנן להיפתח בסוף 2020 , ייחנך רק בתחילת 2022.
מנגד, שני נת"צים נוספים מקדימים את לוח הזמנים: הקטע שבין מחלף גהה בכביש 4 לצומת רעננה צפון, בשני הכיוונים, יהיה מוכן שנה לפני התוכנית המקורית, בסוף 2020 .ואילו קטע ההמשך, בין צומת רעננה דרום למחלף מורשה, יהיה מוכן כבר בתחילת 2021 במקום בסוף אותה שנה. אך עדיין מדובר בהקלה שתושבי השרון יוכלו להרגיש רק בעוד שנתיים־שלוש.
טרם נקבע, אך סביר שלפחות חלק מהנת"צים יבואו על חשבון נתיבים קיימים בכבישים הללו, ואז הפקקים למי שאינו על אוטובוס - יחריפו.
נת"צ רק בכיוון אחד
קטע נוסף, בין צומת גהה לצומת בר־אילן, סובל מעיכוב בשל צורך בהזזת תשתיות מים. המכרז לביצועו יפורסם גם הוא ברבעון האחרון של 2020, אבל לא ברור עדיין מתי ייפתח לתנועה.
זאת ועוד: בכביש 2 קיים היום נת"צ על השוליים ממחלף פולג לכיוון דרום, נת"צ המאפשר נסיעה מהירה בשעות העומס ואף העלה את מספר נוסעי התחבורה הציבורית. אותם נוסעים, הנוסעים בשעות הבוקר ללא פקקים מכיוון נתניה לכיוון תל־אביב, נתקעים בפקקים בשעות אחר הצהריים בכיוון ההפוך בשל היעדר העדפה לתחבורה ציבורית מכיוון דרום (ת"א) לכיוון צפון (נתניה). לפי תוכניות העבודה בשנת 2017, בשנת 2018 כבר אמור היה להיות נת"צ גם בכיוון השני, מדרום לצפון. מעיון בתוכניות העבודה העדכניות של נתיבי ישראל, הנת"צ נדחה למועד בלתי ידוע.
הנת"צים הבין־עירוניים אמורים לקצר משמעותית את זמני הנסיעה של הנוסעים בין ערי גוש דן, במטרה למשוך אליהם את נוסעי הרכב הפרטי, וכאלטרנטיבה לקווי הרכבת העמוסים, לפחות עד להפעלת פרויקט קווי המטרו העתידיים בגוש דן, לא לפני 2030.
נזק של 35 מיליארד ש' בשנה
עד כמה נדרשים הנת"צים החדשים? היעדר נתיב העדפה לתחבורה ציבורית מגלילות ועד מחלף פולג בנתניה עולה לנוסעים ב־11 דקות נוספות באוטובוס בכל אחר הצהריים. היעדר נתיב דומה בכביש 5 ,מקסם עד גלילות, עולה לנוסעים 35 דקות בכל בוקר. והיעדר נת"צ בכביש 4, מבר־אילן עד צומת מורשה, עולה לנוסעים ב־33 דקות בשעות העומס, בכל כיוון.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, שנחשף לנתונים, אמר אתמול כי "הפקקים הם מכת מדינה שגורמים למשק נזקים של כ־35 מיליארד שקל כל שנה. אנחנו כבר במצב חירום בכל הקשור לפקקים ועומסי תנועה בישראל".
גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות, אמר שהנת"צים מקצרים משמעותית את זמני הנסיעה והם הכרחיים לפתרון משבר התחבורה. "מצער שמשרד התחבורה לא פועל לקידומם בקצב ובהתלהבות שהוא חונך בחגיגיות עוד כבישים ומחלפים. המציאות מחייבת פתרונות מיידיים, אפשר וכדאי לסמן נת"צים בנתיבים קיימים ובשוליים בטווח זמן מהיר וללא עבודות תשתית מסובכות, ולסייע לציבור לעקוף את הפקקים".
מנתיבי ישראל נמסר: "הפרויקטים בכביש 4 מתנהלים כמתוכנן. הקטע בכביש 2 מתעכב בגלל החלטת ביהמ"ש לשפר את המיגון האקוסטי בצומת כפר שמריהו".