בלעדי לכלכליסט
הממשלה מוותרת לחיפה כימיקלים על 500 מיליון שקל
בעקבות הודעת החברה על הקמת מפעל בנגב במועד לא ידוע, משרד רה"מ הודיע שלא יכפה על חיפה כימיקלים להקים מתקן להובלת אמוניה מהים לחיפה
הממשלה תוותר לחיפה כימיקלים על הקמת מקשר ימי להובלת אמוניה שיועד לקום באזור חיפה בעלות של כ־500 מיליון שקל. על פי התכנון המקורי, עלות זו תוכננה להיות מושתת במלואה על החברה. זאת, לאחר שבתחילת החודש חתמה החברה על מזכר הבנות עם קבוצת האנרגיה אדלטק להקמת מתקן לייצור אמוניה במישור רותם שבנגב. כך נודע ל"כלכליסט".
- אדלטק חתמה על מזכר הבנות עם חיפה כימיקלים להקמת מתקן לייצור אמוניה בכמיליארד שקל
- עיריית חיפה עתרה לבג"ץ: בטלו את התוכנית הממשלתית להקמת מקשר אמוניה ימי
- חיפה כימיקלים תבקש לפטר את עובדי המפעל הצפוני
ההחלטה על הקמת המקשר הימי, צינור הולכת אמוניה מלב הים ליבשה, התקבלה ביולי 2017 במסגרת הצגת פתרונות ליבוא אמוניה לישראל, והוא נועד לשרת את כלל המשק. באותה החלטה נקבע שמאחר ומכל ייצור האמוניה החיפאי ייסגר, המדינה תאפשר ייבוא אמוניה באמצעות מקשר ימי שתוכנן להיות פעיל תוך שנה וחצי מקבלת האישורים הממשלתיים. במקביל, תקים חברת KOYS הישראלית תוך שלוש שנים מפעל חדש לייצור אמוניה בדרום הארץ.
החודש הודיעה חיפה כימיקלים שתקים מתקן חדש לייצור אמוניה בנגב, אך עדיין חסרים האישורים הרגולטוריים הנדרשים. בעקבות ההצהרה שיגר ביום חמישי משרד רה"מ מכתב ל־KOYS בו נמסר כי הממשלה תשנה את החלטתה ותפטור את חיפה כימיקלים מהקמת המקשר. על פי המכתב ששלח המשרד, הנימוק הרשמי לשינוי התוכנית הוא סגירת המפעל הצפוני. הבעיה היא שהמשק עלול להישאר ללא מקור יבוא אמוניה, מה שיותיר את היבוא כפעולה אקראית שנעשית באיזוטנקים מנמל אשדוד, ואף מעמידה בסכנה גדולה את המפעל של KOYS שחיפה כימיקלים הייתה אמורה להיות לקוח העוגן שלו. KOYS כבר השקיעה כמה מאות אלפי שקלים בקידום התוכנית תחת ההנחה שלפחות 60%־70% מהאמוניה שתייצר תירכש על ידי חיפה כימיקלים.
הבשורה על קבלת הפטור יצרה פילוג בקרב המעורבים. מבחינת חיפה כימיקלים זהו פטור מהשקעת מאות מיליוני שקלים בהקמת מתקן שלא תשתמש בו. בעיני עיריית חיפה זהו ניצחון שכן מי שדחף לסילוק המכל הוא ראש העיר הקודם יונה יהב. מבחינת צרכי המשק זה כבר סיפור אחר: מאז סגירת המכל החיפאי, יבוא האמוניה לישראל מתקיים במכלים יעודיים דרך נמל אשדוד, מה שמייקר את ההליך ומייצר שינוע והובלה מסוכנים בכבישי הדרום.