ועידת הביג דאטה
עמי לוטבק: "בוא נהפוך את 2019 לשנה בה הבינה המלאכותית הופכת נגישה לכל אחד"
לוטבק, CTO ממרכז הפיתוח של מיקרוסופט הסביר בוועידת הביג דאטה של כלכליסט כי הבעיה הגדולה היא שהבינה המלאכותית נמצאת בעיקר בידיים של בעלי המשאבים: "אני אמזון ויש לי עשרות מיליוני לקוחות, יש לי יתרון להפקת מסקנות טובה ומדוייקת יותר מאשר חנות נעליים קטנה"
"השאלה הגדולה היום היא האם הבינה המלאכותית זה באזז או משהו אמיתי ואילו חסמים אפשר להוריד כדי להנגיש לכל אחד? בסופו של דבר בציבור נוטים להפרזה וחשיבות של כל טכנולוגיה כדי ליצור הייפ, אבל בפועל לפעמים לוקח עשרות שנים עד שזה יבשיל. קחו למשל את הביטקוין, שלא מונגש לכל אחד ולא כולם יודעים במה מדובר. אז ברור שכמו כל דבר התשובה מורכבת ויש המון הייפ סביב בינה מלאכותית אבל בהחלט יש היום טכנולוגיות שמאפשרות זיהוי רגשות או דיבור, ואם בדרך לפה אמרתי לוויז לאיפה להגיע אז רואים שזה עובד, וזה משפיע על כל עסק", כך אמר היום (ג) עמי לוטבק, CTO, ממרכז הפיתוח של מיקרוסופט. הדברים נאמרו במסגרת ועידת MIND THE DATA של כלכליסט שנערך בתל אביב.
לתפיסתו של לוטבק, הבעיה הגדולה היא שהבינה המלאכותית נמצאת בעיקר בידיים שמי שיש לו משאבים ויכולת, כאשר עבור כלל הציבור התחום לא נגיש. "איך מורידים את המידע ומנגישים אותו לציבור? הכל מסתובב סביב איסוף מידע ודוגמאות ולמי שיש יתרון מבני הוא למעשה מי שיש לו יותר מידע. אם אני אמזון ויש לי עשרות מיליוני לקוחות, יש לי יכולת ויתרון הפקת מסקנות טובה ומדוייקת יותר מאשר חנות נעליים קטנה, ולכן צריך משאבי ענק כדי להפיק ולהפוך את המידע למסקנות, מה שמונע למעשה מעסקים קטנים להכנס לתחום", אמר.
חסם שני שלוטבק ציין הוא מה שהוא מכנה חסם הטאלנט. "95% ממפתחי הבינה המלאכותית עובדים בחברות הזנק (סטארט-אפים) ואז מה זה אומר שרק 5% מהעוסקים בתחום פנויים לשאר, ואז כל התעשיה רבה על 200 איש. לחסם הזה קוראים דמוקרטיזציה, או הנגשה לכולם, וזה חשוב לחברה האנושית מה שאולי מסביר למה ומיקרוסופט חרטה את זה על דגלה". לדבריו, הדרך לפתור את הבעיה היא בפתיחת חסמים והכשרות של כוח אדם. "קחו למשל את שילוב מאגרי מידע שיהיו פתוחים לכלל הציבור. לא יכול להיות שרוב המידע היום חסום, ואני חייב לייצר מצב שהמידע לא פתוח רק לד"ר במתמטיקה".
לוטבק נתן מספר דוגמאות של גופים שכן משתפים את המידע לציבור כדי להפוך אותו למקור מידע פומבי, פעולה שתהפוך את שקיפות המאגרים למיינסטרים של התעשיה. "נכון שחברה פרטית לא תחשוף מידע אבל גופים ציבוריים יפתחו. קחו למשל את עיריית תל אביב עם מקורות המידע שלהם בנושאי תחבורה או את קופ"ח מכבי עם מרכז היזמות החדש. אלו פעולות שמנגישות את המידע לציבור. הציר השני הוא כניסת אנשים חדשים שהם לא מהתחום אל התחום. זה תחום מרתק עם המון מאמצים שמנסים לבנות בינה מלאכותית עבורך"
במסגרת ההרצאה שלו הדגים לוטבק יכולת להשתמש בכלי AI קיימים של מיקרוסופט כדי להתריע על סנטימנט שלילי כלפי מותג גם בלי ידע מוקדם בתחום.