בלעדי לכלכליסט
עם 9,000 עובדים מקומיים: ISS העולמית יוצאת מישראל
ISS העולמית רוצה למכור תמורת 300־400 מיליון שקל את הפעילות בישראל, הכוללת שירותי ניקיון, הסעדה וקייטרינג למטוסים. הכנסות ISS ישראל עמדו ב־2017 על כמיליארד שקל, אך הרווח הנקי מוערך ב־30-20 מיליון שקל בשנה בלבד
חברה נוספת בתחום השירותים יוצאת למכירה. ל"כלכליסט" נודע כי ISS העולמית בוחנת יציאת מתחום הפעילות שלה בישראל ומכירת חברת ISS ישראל, שבה מועסקים בארץ כ־9,000 עובדים, תמורת 300־400 מיליון שקל. גורמים מטעם החברה עניינו גופים שונים ברכישת הפעילות בשבועות האחרונים. ISS העולמית יצאה לאחרונה גם מהפעילות שלה ביוון על רקע המצב הכלכלי במדינה. בסך הכול תצא ISS מ-13 מדינות בעולם.
תחרות גדולה בענף
ISS ישראל היא חברה פרטית ועל פי הערכות, מחזור ההכנסות שלה עמד על כמיליארד שקל בשנת 2017. חרף מחזור הכנסות זה, הרווחיות של ISS נמוכה, והרווח הנקי שלה מוערך ב־30-20 מיליון שקל בשנה. תחום השירותים סובל ממרווחי רווחיות נמוכים בארץ, ומתקשה להגיע לשיעורי רווח גבוהים.
החברה פעילה בישראל מ־1999 ולה שלושה תחומי פעילות. הזרוע הראשונה, חטיבת הניקיון, מעסיקה כ־6,500 עובדים, מרביתם בשכר מינימום, ומשרתת קרוב ל־1,500 לקוחות. פעילות זו מהווה כ־45% מכלל פעילות החברה, אולם בשל שיעורי רווחיות נמוכים ביותר, הנובעים מהתחרות הגדולה השוררת בענף, היא מתקשה לעבור לרווחיות משמעותית וככל הידוע היא מאוזנת.
הזרוע השנייה, פעילות ההסעדה (נורקייט לשעבר), מהווה אף היא כ־45% מ פעילות החברה על פי הערכות. פעילות זו היא מעט רווחית יותר, אולם גם בגזרתה התחרות קשה, אף על פי שהחברה היא הגדולה בתחומה - גדולה אף משולץ שבשליטת קרן איפקס שמנהלת זהבית כהן. החטיבה מעסיקה כ־2,000 עובדים ב־200 תחנות.
הזרוע השלישית היא תחום הקייטרינג למטוסים, והיא הרווחית ביותר אף שמהווה כ־10% מהכנסות החברה בלבד. בתחום זה לחברה יש מונופול בקרב חברות התעופה הזרות, וזאת מאחר ותמ"מ, חברת ההסעדה של אל על, איננה מוכרת להן בשל היותה חברה כשרה.
פעילה ב־54 מדינות
ISS נשלטת על ידי קונצרן דני בינלאומי ענק הפעיל ב־54 מדינות בתחום השירותים, ומעסיק כחצי מיליון עובדים. מחזור ההכנסות של הקונצרן, שמרכז פעילותו בקופנהגן, עומד על כ־14 מיליארד יורו.
מ-ISS נמסר בתגובה: "מדובר בשינוי אסטרטגי של הקבוצה העולמית שיביא למכירת הפעילות בישראל. קבוצת החברות בישראל פועלת מאז ומתמיד, בצורה אוטונומית בהובלת הנהלה מקומית, עם מעורבות מינימלית של מטה החברה העולמית, כך שהשינוי המתוכנן לא ישפיע על לקוחות החברה ועל עובדי החברה בארץ. לקוחות החברה בישראל ימשיכו ליהנות מרמת שירות ואיכות גבוהה כפי שקיבלו עד היום".