מחר יפורסם המכרז לחפירת הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א; החברות הישראליות ישארו בחוץ
לפי נת"ע, מאחר שלחברות ישראליות אין ניסיון בעבודות מינהור בתנאים מורכבים ובסביבה עירונית צפופה, המכרז פונה לחברות זרות. בשבועות הקרובים נת"ע תפרסם גם הליכים מכרזיים לבחירת קבלני המערכות הרכבתיות, הקרונות והתחזוקה של הקו הירוק והקו הסגול
חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שאחראית על הקמת מערכות הסעת המונים במטרופולין גוש דן, תפרסם מחר (ב) את המכרז הרשמי לעבודות החפירה החדשות במרכז תל אביב. מדובר בעבודות על ה"קו הירוק", זה שיחבר באמצע העשור הבא את חולון להרצליה.
קראו עוד בכלכליסט:
- כך נראות עבודות הרכבת הקלה בת"א בעיני הפועלים הסינים
- בור נפער בסמוך לאחד מאתרי העבודות של הרכבת הקלה בתל אביב
- חצי כבר מאחורינו: תמונות בלעדיות מחפירות הרכבת הקלה
בדומה לקו הראשון (הקו האדום - פ"ת דרך ת"א ועד בת-ים) גם "הקו הירוק" יעבוד בתצורה משולבת, כלומר חלק מתוואי המסילה יהיה תת קרקעי, כאשר אורך המקטע התת קרקעי המדובר פה הוא כ-4 ק"מ והוא יכלול בעתיד ארבע תחנות: קרליבך, קפלן, רבין וארלוזורוב מערב.
עבודות המינהור עצמן יתקיימו בין רחוב לוינסקי לרחוב נורדאו והם יחלו כבר בשנת 2020. עלות הקו הירוק נאמדת בכ-20 מיליארד שקל ובסופו יוכלו תושבי חולון להגיע כאמור על להרצליה עם פיצול מסיה גם לאזור רמת החייל וקריית עתידים.
בניית הרכבת הקלה צילום: דור מנואל
לפי נת"ע המכרז כולל תכנון מפורט וביצוע של המנהרה והתחנות התת-קרקעיות לרבות הסדרי התנועה הדרושים. "במסגרת תנאי הסף של המכרז החברות המשתתפות נדרשות להציג ניסיון בכריית מנהרות ובהקמת מבנים תת-קרקעיים בקרקע רכה ובתוך מי תהום, בסביבה אורבנית ובסמיכות למבני מגורים. תנאי הסף מגדירים את רמת האיכות הנדרשת, והתחרות בין המציעים שיעברו אותם תהיה על המחיר", אומרים שם.
כפי שנחשף בכלכליסט העבודות שם איימו להדיר חברות ישראליות, ואכן נת"ע מחדדת ש"בעקבות הפקת לקחים מביצוע הקו האדום, החליטה נת"ע על דעת משרדי התחבורה והאוצר, כי יורשו להשתתף במכרז תאגידים אורגניים, ולא שותפויות אד הוק. מאחר שלחברות ישראליות אין ניסיון בעבודות מינהור בתנאים מורכבים של קרקע רכה ובסביבה עירונית צפופה, המכרז פונה לחברות זרות – שיחויבו כמובן ברכש גומלין על פי החוק". ומה לגבי החברות הישראליות? אלו "יוכלו להשתתף כקבלניות משנה לצורך הקמת התחנות", כאשר נת"ע מחדדת ש"במסגרת הפרויקט מוצעות שפע של הזדמנויות לקבלנים ישראליים, בהיקף של מיליארדי שקלים". כך או כך, העבודות בתוואי אבן גבירול עלולות לגרור שיבושי תנועה גם שם מעצם הקמת תשתית הנסיעה של הרכבת באחד מצירי התנועה החשובים בעיר.
בשבועות הקרובים נת"ע שואפת לפרסם גם הליכים מכרזיים לבחירת קבלני המערכות הרכבתיות, הקרונות והתחזוקה של הקו הירוק והקו הסגול. בסוף החודש יחלו עבודות תשתית להקמת הקו הסגול ברחוב ארלוזורוב בתל-אביב. קו זה הוא כולו עילי ומסלולו מתחילת ברכבת מרכז (ארלוזרוב תל אביב), משם מערבה לים וחזרה מזרחה לאורך רחוב אלוף שדה ועד לאוזר קריית אונו ויהוד, וכל זה בעלות של כ-9 מיליארד שקל עם מועד פתיחה של אמצע העשור הבא.
"המכרז החשוב הזה מקדם אותנו עוד צעד בדרך לרשת הקווים שתושבי גוש דן מצפים לה. הקמת הקו האדום ממשיכה להתקדם לפי לוחות הזמנים לקראת הפעלתו בעוד פחות משלוש שנים, ובמקביל אנחנו מוציאים לדרך את הקו הירוק והקו הסגול, שישרתו בעוד שנים ספורות למעלה מחצי מיליון תושבים במטרופולין תל-אביב", מסכם מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און.