בלעדי לכלכליסט
אלסטום הצרפתית זכתה במכרז האיתות של הרכבת
החברה תשדרג את המערכות בכל הרכבות בארץ ותגרוף עד 200 מיליון שקל. הבשורה: עוד 3 רכבות בשעה בכל מסילה
אלסטום הצרפתית זכתה במכרז האיתות הענק של רכבת ישראל, כך נודע ל"כלכליסט". בפרויקט, שעלותו הראשונית כ־200 מיליון שקל, יוחלפו מנגנוני האיתות הישנים שעל סיפון הרכבות במערכות המבוססות על תקשורת סלולרית. השיפור בתיאום תנועת הרכבות יאפשר להרחיב את מספר הרכבות הנוסעות במסילות הקיימות.
- ענקית חדשה בתחום הרכבות - לאחר מיזוג סימנס מוביליטי ואלסטום
- עבודות חשמול הרכבת יפוצלו בין אפקון, אלסטום ו-SEMI הספרדית
- שיבושים בתנועת הרכבות בשל תנאי מזג האוויר ותקלת איתות
מכרז האיתות פורסם במרץ 2016, והוא המכרז השלישי בתוכנית רחבה להחלפת מערכות הבקרה של הרכבת. אלסטום זכתה בו אחרי שהגיעה לגמר יחד עם בומברדייה. אלסטום תתקין את המערכת החדשה בכל הציוד הנייד של רכבת ישראל, המונה 192 רכבות, עם אופציה ל־34 רכבות וכלים רכבתיים נוספים. החוזה מאפשר לאלסטום ולרכבת להרחיב את ההתקשרות בהתאם להתקדמות בחשמול מסילות הרכבת. התכנון אמור להתחיל בחודש הבא, וסיום ההתקנה מתוכנן ב־2022.
החלפת מערכות האיתות קשורה בתוכניות הרכבת לעבור להנעה בחשמל. המערכות הללו ממלאות תפקיד חיוני בניהול תנועת הרכבות, ומהן נגזר בין היתר מרחק הבטיחות המזערי בין רכבת לרכבת. חשמול 500 ק"מ של מסילות, והשקת ציוד חדש שינוע במהירות גבוהה יותר, ידרשו איתות מדויק יותר.
מערכת האיתות הוותיקה של הרכבת נשענת על רמזורים (סימנאורים) המותקנים בצד המסילה ומסמנים לנהג הקטר אם המסילה פנויה ואם קיימות סכנות. המערכת החדשה, מנגד, מבוססת על תקשורת סלולרית ייעודית לרכבת ישראל, ומספקת לנהג התראות לא רק במתקנים הצמודים למסילה אלא גם בתצוגה דיגיטלית בתוך תא הניהוג.
הבשורה לנוסעים טמונה באפשרות להסיע יותר רכבות בשעה בכל מסילה, בפרט בצוואר הבקבוק של הרכבת ‑ נתיבי איילון. מערכת האיתות החדשה תרחיב את הקיבולת בציר ב־25%, עד 17 רכבות בשעה, ותאפשר להוסיף רכבות לקו המהיר לירושלים. ברכבת כבר מתכננים להקים באיילון מסילה רביעית שתאיץ את תעבורת הרכבות, ותאפשר לרכבת למכור יותר כרטיסים.
גם בהודעה שנמסרה מטעם רכבת ישראל הדגישה החברה את השילוב "בין סטנדרטים בטיחותיים מהשורה הראשונה ובין יכולת טכנולוגית להעברת מספר גדול יותר של רכבות באזור המרכזי ביותר בישראל".