סימנים ראשונים כבר כאן: המכוניות יתייקרו בתחילת 2019
רכבי כביש שטח צפויים להתייקר בשיעור של אלפי שקלים, אבל גם המשפחתיות. בין הסיבות: שיטת מדידה חדשה וחמורה במיוחד לזיהום אוויר תקטין את הסעיף הירוק במס הקניה והיא "תעודד" את "מחירוני הפיצוי" בשל אובדן הכנסות
מחירי המכוניות החדשות צפויים לעלות בתחילת 2019. בחלק מהמקרים, מדובר אפילו בהתייקרויות ניכרות. כך מעריכים בענף הרכב. מחירונים חלקיים ראשונים של יבואני הרכב הגדולים, אשר מבוססים על הערכות ראשוניות שניתנו לחברות הליסינג על ידי יבואני הרכב מוכיחים כי חלק מהדגמים הפופולאריים - בעיקר רכבי כביש שטח צפויים להתייקר בשיעור של אלפי שקלים, בעיקר בדגמים העממיים.
מחירוני המכוניות החדשות המתפרסמים מידי שנה בחודש ינואר, נקבעים על ידי אילוצי יצרנים, אבל גם על ידי שערי המטבעות, שהשנה אינם מאירים פנים ליבואני הרכב. אך מעבר לכך, שוק הרכב הישראלי עובר השנה תהליך של מה שבענף הרכב מגדירים כ"השלמה תמחירית", כלומר הסכמה לשלם מחיר גבוה גבור דגמים מסוימים - בעיקר רכבי כביש שטח.
עדויות ראשונות כבר העניקה לנו יבואנית יונדאי שייקרה את הטוסון החדש ביחס לדגם היוצא. גם יבואנית ג'יפ הציגה השבוע רנגלר חדש ויקר משמעותית מקודמו. לדברי גורם בענף: "היבואנים יודעים שהם יכולים לייקר. זה מאוד פשוט. בשוק הפרטי חלק גדל והולך מהרכישות מבוצעות באמצעות הלוואות בנקאיות ועסקאות בלון בליסינג פרטי שהולך ומתפשט בשוק ומקודם על ידי יבואני הרכב. יבואני הרכב יודעים היטב שכאשר מדובר בעסקה שבה הלקוח לא רואה מחיר, אלא מקדמה ותשלום חודשי, ניתן להעלות את מחיר הרכב בלי שהלקוחות ישאלו שאלות".
גם המכוניות המשפחתיות צפויים להתייקר
משום שכך, לפי הערכות בענף, בינואר הקרוב צפויים מחיריהם של רכבי הכביש שטח העממיים הפופולאריים, כדוגמת יונדאי טוסון ודומיו, להתכנס סביב כ-150 אלף שקל - כמעט 5,000 שקל יותר מהשנה שעברה.
בדרך כלל, בענף הרכב הישראלי קיימת מעין "תופעת גל", כלומר הדגמים שממוצבים מתחת לדגם מסוים מגיבים בהתאם. כלומר - רכב הכביש שטח התייקר? גם הרכב שממוצב מתחתיו יתייקר. לפי הערכות ראשוניות - מחירי המכוניות המשפחתיות צפויים לעלות גם הם.
עם זאת, בשוק עשויים להתקיים תהליכים בקרב מובילי השוק שיבלמו את ההתייקרויות. טויוטה, שנחשבת למובילת שוק בכל הקשור בדגמים משפחתיים, צפויה להציג קורולה הן בגרסה היברידית והן בגרסה רגילה. הגרסה הרגילה תושפע ממחיר ההיברידית שמטבע הדברים תהיה יקרה יותר (לא שזה ישנה למשתמשי הליסינג שיקבלו הטבת שווי שימוש על רכב היברידי).
היה והקורולה ההיבריגית תתומחר במחיר של מכונית משפחתית רגילה, מתחריה של טויוטה יאלצו להקפיא את העלאת המחיר על הדגם המשפחתי - ורוכשי המכוניות שאינן מיועדות לציי הרכב - למשל רכבי כביש שטח - עשויים לשלם על כך בהתייקרות.
ביטול ההנחות בגלל הגל הירוק
בנוסף, השנה יבואני הרכב הישראלים מתמודדים עם איום חדש: WLTP - שיטת מדידה חדשה וחמורה במיוחד לזיהום אוויר. לפי ה-WLTP שנכנסה לתוקף לפני
כחודשיים, המכוניות הפכו יותר מזהמות, אך לא רק: ה-WLTP שינתה במידה רבה את מפת המכירות באירופה ויצר מחסורי מלאי ניכרים. למעשה, היא יצרה אצל יצרני הרכב בעיות טכנולוגיות הקשורות בהשקעות ענק בטכנולוגיה להפחתת הזיהום של מכוניות. לכן, יצרני הרכב הורידו באופן ניכר את ההנחות שהם נותנים לסוכניהם וגם ליבואן בישראל, כך שהתייקרות היא בלתי נמנעת.
להתנהלותו של ענף הרכב בינואר הקרוב יש "ספיח" נוסף: המס הירוק. בגלל אותה WLTP תשתנה בינואר הקרוב נוסחת החישוב של זיהום האוויר שפולטות המכוניות. בישראל מוטל מס קניה בגובה 83% אך ממנו מנוכים סכומים של עד כ-16,500 שקל שמחושבים לפי שיעור הזיהום. עם כניסת ה-WLTP הזיהום פוחת. כי המנועים יותר נקיים. משמע: צריך למסות מחדש כדי לכסות על אובדן ההכנסות.
אך מדינת ישראל קבעה השנה מכשול בעייתי: הנוסחה תיחשף כמובן בינואר, אך תיכנס לתוקף באפריל. ליבואני הרכב יהיו ארבעה חודשים להצטייד ברכבים ואז יכנס המס החדש לתוקף. אך יבואני הרכב לא יכולים לייקר מחיר באפריל, אלא בינואר. לדברי גורמים בענף, כבר לקראת ינואר המחירונים החדשים שיתפרסמו יהיו "מחירוני פיצוי", כלומר כאלה שיכללו מחירים יותר יקרים.