דו"ח טכנולוגי
חזון ממותק, מנכ"ל מנותק: איך פייסבוק רואה את עצמה?
מסמכים פנימיים של החברה שדלפו מציגים גישה יומרנית להפליא - לפיה עצם קיומה טוב לאנושות וכל מהלך מלוכלך הוא לגיטימי - מה שמתנגש עם המציאות בשטח, טאמבלר מנסה לנקות את התוכן הבעייתי בה ומבריחה את המשתמשים, הטיפול של מריוט בפריצת הענק אליה מייצר נזקים חדשים ויפן נפרדת מהביפר
הא-הא, צחוק מרושע!
פייסבוק, אובייקטיבית, מזיקה לאנושות. הפלטפורמה טבולה עד הצוואר בשנאה: קבוצות גזעניות, גורמי טרור, תנועות פאשיסטיות, מיזוגניות, אנטישמיות ועוד - כולם נעזרים בה לגיוס תומכים וכספים, ארגון פעולות ומה לא. למעשה, היא היתה הכלי המרכזי לארגון הפרעות במיעוט המוסלמי במיאנמר, שהפך ללא פחות מרצח עם ועל שטיפות מוח פוליטיות סטייל קיימברידג' אנליטיקה כבר דיברנו בלי סוף. אבל סובייקטיבית, פייסבוק עושה רק טוב לאנושות, וזה בכלל הייעוד שלה, בו היא עומדת בגאווה. סובייקטיבית, בעיני הנהלת פייסבוק עצמה.
הפער הזה נובע ממשהו עמוק יותר מעיוורון עמק-סיליקוני סטנדרטי. כל חברות הטכנולוגיה מספרות לנו שהן עושות טוב לאנושות, כדי שלא נכריח אותן להפסיק לשתות את המידע שלנו, להפסיק לעבוד עם משטרים דכאניים וכולי. העשירות שבחברות גם מניעות פרויקטים לטווח ארוך, כאלה שבאמת יוכלו לשפר את החיים עלי אדמות.
למשל, אלפבית מפתחת טכניקות להדברה המונית של יתושים מפיצי מחלות, מיקרוסופט מפתחת כלים עבור עיוורים ואנשים כמומאלון מאסק וריצ'רד ברנסון מקדמים מיזמי תיירות חלל ויישובי חלל. בעיני פייסבוק, אין צורך בזוטות כאלה. לא כשעצם הקיום שלה הוא התרומה לאנושות.
"האמת המכוערת", כתב בכיר פייסבוק אנדרו בוסוורת' ברגע נדיר של מודעות עצמית, "היא שאנו מאמינים בחיבור בין אנשים בצורה כה מעמיקה, שכל מה שמאפשר לנו לחבר יותר אנשים בתכיפות גבוהה יותר הוא טוב דה-פקטו. ולכן, כל מה שאנחנו עושים כדי לצמוח הוא מוצדק". דבריו הופיעו במסמך פנימי מ-2016, שהגיע לידי באזפיד ניוז לפני כמה חודשים. "כל פעולות ייבוא אנשי הקשר המפוקפקות שלנו, כל הניסוחים העדינים שבזכותם משתמשים עדיין ניתנים לאיתור בידי חבריהם בפייסבוק, כל העבודה שלנו להבאת יותר תקשורת. העבודה שסביר שנהיה חייבים לעשות יום אחד בסין. הכל". ואז, אני מנחש, פרץ בצחוק מפחיד כשברקע הבריקו ברקים ורעמו רעמים. בוסוורת' אמר לבאזפיד ניוז שדבריו נועדו רק לדרבן את אנשיו, כדי לגרום להם להציג גבולות ליעדי הצמיחה של החברה. מאמינים לו? היזהרו מאנשים שמוכרים גשרים.
אבל בוסוורת' הוא רק בורג בסיפור הזה: בהגה אוחז מארק צוקרברג בכבודו ובעצמו. כשהתייחס המנכ"ל לתפיסת "זוז מהר ושבור דברים" כקו רעיוני, לא היה קל לדעת שמדובר בתוכנית פעולה מילולית לחלוטין. שמדובר בקו אידיאולוגי שיצדיק כל חצייה של כל גבול. תחת הנהגתו של צוקרברג, ביצעה הנהלת פייסבוק תרגיל פסיכולוגי מטריד: בנתה הנחה מעגלית לפיה הצלחת ליבת עסקיה היא במישרין, תרומה לאנושות - ובמשך שנים, הנחילה את התפיסה הזאת לעובדים.
אבל הזמנים השתנו. גם מי שהתעלם מכל גילויי נזקי פייסבוק עד כה לא יכול להמשיך ולטמון ראשו בחול. ולכן, לא פלא שפרשיות כקיימברידג' אנליטיקה, המהלכים המלוכלכים שעשתה ההנהלה כדי להשתיק מבקרים ועוד גרמו לצלילה ספיראלית במוראל העובדים. לפי דיווח של CNBC, עובדים לשעבר בחברה מקבלים מספר הולך וגדל של פניות מעובדים בהווה. הם מדברים על רצון להתפטר ותוהים איך כדאי לעשות זאת בלי שההנהלה תקלוט שהם מחפשים ג'וב בחוץ. אני מבין אותם; אף אחד לא אוהב לעבוד בשביל האיש הרע, זה שאובייקטיבית מזיק לאנושות ולא מתבייש בכך.
טאמבלר מנסרת ענפים רגישים
כשרשת הבלוגים טאמבלר נרכשה בידי יאהו ב-1.1 מיליארד דולר עוד ב-2013, צחקתי נורא: רוב התוכן בה היה פורנוגרפי, או פשוט ביזארי בצורה שנעה בין הביזארי למצמרר. מה עבר ליאהו בראש? אילו מפרסמים היא מתכננת להביא לפלטפורמה הקרועה הזאת? בתחילה הודיעה יאהו שלא תיגע בחשבונות שמפיצים פורנו - אך עם הזמן, עלו הערכות לפיהן תנוקה טאמבלר מהתוכן הזה, מה שיבריח את המשתמשים - ויאהו תצטרך למצוא דרך אחרת לעשות שם כסף.
מה עשתה יאהו? קודם כל, נרכשה בידי ורייזון אחרי שהצליחה לדעוך עד עפר. ועכשיו, הודיעה שתאסור על פרסום תוכן פורנוגרפי, מיני או עירום החל מה-17 בדצמבר. זכותה, ויש בכך היגיון: בחודש שעבר הוסרה האפלקציה שלה מחנות אפל לאחר שהופיעו דיווחים על הימצאות תוכן פדופילי בקרבה. ועל הדרך, על החברה למשוך מפרסמים ולהיפטר מכל הפורנו הביזארי שלה. "לא חסרים באינטרנט אתרים שמציגים תוכן למבוגרים. נשאיר את התוכן הזה להם ונתמקד ביצירת הסביבה המזמינה ביותר האפשרית עבור הקהילה שלנו", כתב ג'ף ד'אונופריו, מנכ"ל טאמבלר.
מה עשו המשתמשים? רבים מהם מיהרו להתלונן על המדיניות החדשה בעמודיה ובטוויטר ולהצהיר שהם עוזבים. רובם ציין שלא יהיה מוכן להישאר בפלטפורמה פוריטנית שתצנזר אותם, אבל משהו אומר לי שלא מעט מהם סתם מתבאס שלקחו לו את הפורנו. בכל מקרה, יאהו חפרה את הקבר הזה לעצמה; טאמבלר לא מציעה כיום אף יתרון על פלטפורמות אחרות, זולת היקפי התוכן הביזארי שבה; כנראה שאנו חוזים בימיה האחרונים.
קצרצרים
1. פריצת הענק לרשת מלונות מריוט, במסגרתה נגנבו פרטיהם של כחצי מיליארד איש, ממשיכה לעשות רעש: מסתבר שעצם הטיפול של מריוט בפרשה עלול להחריף את נזקי המתקפה ואף לגרום לגניבת מידע נוספת. אתר הסיוע שהעלתה מריוט אינו מאובטח ולא כולל תעודת אימות - מה שמאפשר להאקרים להקים בקלות אתרים שמתחזים לו, ולגנוב פרטי משתמשים מודאגים. מומחי אבטחה דיווחו על כך לרשת מריוט, שלא תיקנה את הליקוי. כמה מומחי סייבר אף רכשו מכספם כתובות ששמן דומה לשל האתר השבור של מריוט, ובו הציבו לינקים שמפנים לאתר האמיתי. אם ככה מטפלת רשת המלונות הגדולה בעולם בליקוי האבטחה כל כך חמור, אני מעדיף לישון באוהל.
2. מזה שלושה שבועות שמכשירי Nest, מותג הבית החכם של גוגל, סובלים מתקלות וניתוקים. לפעמים מדובר בהפרעה של כחצי שעה, לפעמים קצת יותר. כשקורות תקלות אלה, לא יכולים מכשירי נסט להציג נתונים ועדכונים - מה שמבטל את האלמנט החכם שלהם. היכן הבעיה? אחד המוצרים הנמכרים ביותר של נסט הוא גלאי עשן - ושריפה איומה יכולה להתלקח ולאכל רכוש ואנשים גם בפחות מעשרים דקות. תקלות דומות דווחו גם בחודש שעבר, כך שכדאי שגוגל תטפל בעניין לפני שיגיעו כותרות טראגיות; החורף כבר הגיע למדינות רבות, ועמו סכנת השריפות שמקורן בחימום ביתי.
3. כמה משתמשי סמארטפונים יש בעולם? משהו כמו חמישה מיליארד, רובה המכריע של האנושות. וכמה משתמשים באיתורית - המתקן העתיק מהאייטיז שאיפשר לנו לקבל הודעות טקסט? התשובה היא כ-1,500, וכנראה שכולם ביפן. חברת Tokyo Telemessage, האחרונה במדינה שתמכה באיתוריות, הודיעה שתחדול מכך בספטמבר 2019. למה שמישהו ירצה להשתמש באיתורית בימינו? לא ברור - אבל ביפן יש לא מעט טרנדים טכנולוגיים שנשארים גם הרבה אחרי שהוחלפו במוצרים ושירותים מתקדמים בהרבה. למשל, עדיין מוכרים בה קלטות והשימוש בפקס הוא מבחירה. לא כמו במדינה כלשהי במזרח הים התיכון, בה בנקים עדיין מכריחים אותך לפקסס להם דברים.