אינטר תובעת: המפעילה של נמל הדרום הטעתה והעבירה ידע שקיבלה מאיתנו
חברה־בת של אינטר תעשיות הציבורית טוענת שנתנה לחברת הדרום רעיונות לחיסכון בהקמת נמל אשדוד החדש, במחשבה שזכתה במכרז לביצוע עבודות. אך אחרי שנה נדרשה לעדכן את הצעתה והוצאה מהפרויקט
לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
מאבק על ביצוע עבודות חשמל בנמל אשדוד החדש - נמל הדרום - בכ־120 מיליון שקל, מגיע לבית המשפט. אינטראלקטריק התקנות, החברה־הבת של קבוצת אינטר תעשיות הבורסאית, הגישה תביעה נגד הדרום קונטיינר טרמינל, החברה־הבת של TIL ההולנדית, שזכתה במרץ 2015 במכרז להפעלת הנמל.
- קבינט הדיור מציג: כך ייראה נמל אשדוד החדש
- שפיר הנדסה תקבל עד 825 מיליון שקל להשלמת הבנייה של הנמל החדש באשדוד
- נמל אשדוד מתמגן עם תחנת כוח פרטית
לטענת אינטראלקטריק, הדרום רימתה אותה לאחר שהודיעה לה על זכייתה במכרז סגור לביצוע עבודות חשמל בסכום של כ־120 מיליון שקל. מכרז סגור הוא מכרז המיועד לקבוצת משתתפים מסוימת ולא לציבור כולו (כלומר פונים ומזמינים חברות מסוימות להגיש הצעות, לרוב בשל מומחיות מסוימת). בתביעה נטען עוד כי הדרום שאבה מאינטראלקטריק ידע הנוגע לפתרונות המאפשרים חיסכון בעלויות ביצוע העבודה, ולאחר מכן העבירה את העבודה לחברה אחרת. עוד נטען כי אינטראלקטריק גילתה מהתקשורת כי הדרום בחרה לפני כחודש בשפיר הנדסה לביצוע עבודות ההקמה, ועבודות החשמל נמסרו לאפקון.
המנכ"ל ובעל השליטה באינטר תעשיות (17.02%) אריק קורוטקין, סיפר ל"כלכליסט" כי נפגשו עם נציגי הדרום ארבע פעמים: "הפגישה הרביעית והאחרונה היתה, לפי התהליך שהם התוו, הפגישה עם החברה הזוכה. הבנו שאנו הזוכים. הצגנו את החסכונות האפשריים, והם אפילו עידכנו את מהנדס החשמל שלהם שקיבלנו את הפרויקט. הופתענו לגלות בהמשך שפתאום ביקשו מאתנו ומשתי חברות נוספות לקבל עידכון להצעת מחיר, שמצורפות אליה חלק מהמלצותינו - מלה במלה - לטובת חיסכון בעלויות". אינטראלקטריק גם טוענת שהדרום התעלמה ממנה במשך חודשיים וחצי, ולא טרחה להשיב לפניותיה עד שכבר היתה מחוץ למכרז.
לדברי קורוטקין, "אני 50 שנה בעסקי החשמל ודבר כזה עוד לא ראיתי. אני מתעסק עם הפרויקט הזה שנה, מוציא כמיליון שקל על תכנונים, תוכניות וכל הקשור בתהליך, ואז תוקעים אותי. אני רק רוצה את מה שהפסדתי". החברה תובעת על רווח קבלני של כ־14 מיליון שקל שיכלה לטענתה לקבל, ועל פתרונות שהביאו לחיסכון כספי בביצוע העבודות הנאמד על ידה בכ־16 מיליון שקל, אך נקבה בסכום תביעה של 13 מיליון שקל, לצורכי אגרה.
ישי יקיר, שנבחר על ידי הדרום למנהל פרויקט ההקמה, מסר בתגובה: "אנחנו נראה את התביעה ונטפל בה. מדובר בתהליך קבלת החלטות של חברה פרטית ולא במכרז. עם כולם הלכנו צעד קדימה וצעד אחורה, וכל אחת מהחברות נתנה מידע מקצועי והצעות. להגיד שלקחנו מידע של אינטראלקטריק והעברנו לשימוש של אחרים זה לא נכון".
אינטר תעשיות עוסקת בייצור לוחות חשמל, תכנון והקמת מערכות חשמל, ומערכות פיקוד ובקרה. החברה נסחרת לפי שווי של 45.8 מיליון שקל בבורסה בתל אביב.
הקמת נמל הדרום החלה בסוף 2014 וצפויה להסתיים לקראת סוף 2021. ההחלטה על הקמתו התקבלה לאחר אימוץ המלצת ועדת טרכטנברג לבחינת יוקר המחיה, לקידום רפורמה בנמלים ויצירת תחרות בענף באמצעות הקמת נמלים מתחרים. במכרז הבינלאומי להקמתו זכתה PMEC הסינית, ובמכרז להפעלתו זכתה TIL ההולנדית. הנמל נבנה בשני שלבים, כשהראשון והעיקרי הוא תוכנית הפיתוח הנוכחית. בהתאם לצורכי המשק והתפתחויות הסחר, יחלו בהרחבתו לשלב השני.