מנכ"לית IBM: ריגול מקוון גרם למשבר אמון בין התעשייה והצרכן
לדברי ג'יני רומטי, חברות אינטרנט צרכניות נוהגות בחוסר אחריות במהלכי הריגול הנרחב שלהן, והגיע הזמן לרגולציה חזקה יותר בתחום. היא לא הזכירה את גוגל ופייסבוק בשמותיהן, אך השתיים הן החשודות המיידיות
טים קוק לא לבד; אחרי שמנכ"ל אפל מתח ביקורת נוקבת על חברות אינטרנט כגוגל ופייסבוק שניזונות ממידע פרטי של משתמשים, מצטרפת גם מנכ"לית IBM ג'יני רומטי: "חברות מסוימות בעלות פלטפורמות צרכניות דומיננטיות נוהגות בחוסר אחריות באיסוף מידע אישי", אמרה בכנס בבריסל. לפי דיווח של בלומברג, אמרה רומטי שהריגול הזה מוביל למשבר אמון בין המשתמשים והחברות.
- הפתעת ענק: למה קנתה IBM חברת לינוקס ב-34 מיליארד דולר?
- הימור הקוד הפתוח של IBM: בונה על רד האט כדי לחזור לפסגה
- עסקת ענק בהייטק העולמי: IBM רוכשת את רד-האט תמורת 34 מיליארד דולר
לטענת רומטי הבעיה העיקרית היא החקיקה הנוכחית, שמקורה בתקופת הדוטקום של תחילת שנות ה-2000. אז האיחוד החריג את האחריות של אתרי האינטרנט מהתוכן שמתפרסם בהם כדרך לדחוף לחדשנות במודלים העסקיים. עם זאת הכוונה היתה לסייע לחברות קטנות ולא לספק לחברות הענק של היום דרך להתחמק מאחריות. מאז החקיקה אכן תוקנה וכוללת כיום דרישה להסיר תוכן תומך טרור תוך שעה מרגע הדיווח למשל, אך החוק עצמו טרם שונה או הותאם לימינו.
גוגל ופייסבוק לא הוזכרו בפיה בשמותיהן, אך הן החשודות המיידיות - ונמצאות תחת ביקורת בשל התנהלותן, תוך שהן חומקות משיתוף פעולה עם המבקרים. מארק צוקרברג סירב לאחרונה להופיע לדיון בפרלמנט האירופי שיזמו נציגים של שמונה ממדינות האיחוד והציע במקום זאת לשלוח את סמנכ"ל קשרי הממשל של החברה - צעד שמזכיר את סירובו של מנכ"ל גוגל להתייצב לפני הקונגרס האמריקאי לפני כחודשיים.
ואולם, דברי רומטי אינם מושמעים בוואקום: לחברה יש אינטרס למתוח ביקורת על שתי החברות. היא אינה מתעסקת בפרסום מבוסס מידע משתמשים, אך מתחרה בגוגל בתחום מחשוב הענן, ופייסבוק מעצימה את פעילות פלטפורמת Facebook for Work הארגונית, שמראה על כוונתה להתרחב לזירות עסקיות שישיקו בעתיד לשל IBM. בנוסף, צוקרברג ידוע כתומך נלהב בטכנולוגיות קוד פתוח ומעודד עסקים וארגונים ברחבי העולם לאמץ אותן על חשבון מערכות ושירותים קנייניים, שמהווים את הליבה של עסקי IBM.
רומטי ציינה שהיא מעוניינת לראות רגולציה יותר אגרסיבית כלפי החברות בכל הנוגע לשוק הפרטי. אך היא גם ציינה שהיא היתה רוצה לראות את הרגולציה פועלת מול מנועי חיפוש ומדיה חברתית. עם זאת בכל הנוגע לעסקים שמוכרים לשוק הארגוני, היא ציינה שהדינמיקה בהם שונה לגמרי ושהרגולטורים צריכים להיזהר ולפעול בדיוק של "סכין מנתחים" שמא יפגעו בחלקים ה"יותר אחראיים ופרודוקטיביים של הכלכלה הדיגיטלית". בין היתר ביקשה רומטי להגביר את השקיפות בכל הנוגע לבינה מלאכותית, תחום בו גם IBM פעילה מאוד.