$
קולנוע וטלוויזיה

"ראלף שובר את האינטרנט" - קורע את סרטי הנסיכות לגזרים

הסרט "ראלף שובר את האינטרנט" הוא תיעוד מבריק של החיים שלנו אונליין. זה סיפור על עולם נשי חדש, מהיר ואקטיבי שמנסה להשתחרר מהעולם הגברי הישן

יאיר רוה 08:3526.11.18
ב־2012 יצא הסרט "ראלף ההורס", אנימציה של דיסני עם רעיון מבריק וביצוע חביב; סרט מהנה לצפייה, אבל רחוק מלהיות גדול. בקופות הוא הצליח יחסית, אבל את האוסקר הפסיד ל"אמיצה" של האולפן־האח פיקסאר. ארבע שנים לאחר מכן הצוות שיצר אותו — הבמאי ריץ' מור ושותפיו לתסריט פיל ג'ונסטון, ג'ניפר לי וג'ים ריירדון — עשה את "זוטרופוליס", שכבר היה סיפור אחר לגמרי: סרט מבריק שהכניס יותר ממיליארד דולר בעולם וזכה באוסקר על סרט האנימציה הטוב ביותר. עכשיו הם חוזרים עם סרט המשך ל"ראלף ההורס", שאפשר להגיד שגם עושה לו תיקון: באופי, בקצב, ברעיונות ובהברקות "ראלף שובר את האינטרנט" דומה יותר ל"זוטרופוליס".

 

ראלף (ג'ון סי. ריילי), דמות ממשחק וידיאו ישן, חובר שוב לחברתו ונלופי (שרה סילברמן), דמות ממשחק וידיאו פחות ישן, ויחד הם נכנסים לתוך האינטרנט כדי למצוא מקום שנקרא אי.ביי ולהשיג בו את ההגה שבאמצעותו יתקנו את משחק הווידיאו שהתקלקל והפך את ונלופי להומלסית. בפנים הצמד מתפצל, וכל אחד מהם מגלה צד אחר של עולם הסייבר — סרטונים ויראליים, לייקים, מכירות פומביות, משחקי רשת, שאלוני אישיות, וירוסים, קליק בייט, ספאם והדארק־נט. ראלף נרתע מהעולם הזה, ואילו ונלופי מגלה בו את ייעודה האמיתי.

 

"ראלף שובר את האינטרנט" הוא אמנם סרט אנימציה מרהיב ומבדר, שמכיל כמות עצומה של רפרסנסים ויזואליים שיכולים להיות אינדקס לתרבות הפופ האמריקאית כולה, אבל אפשר גם להתייחס אליו כאל אחד התיעודים המבריקים של היקום הקיברנטי היום והצורה שבה החיים אונליין שינו את האופן שבו אנחנו מתקשרים, חיים ומרגישים אופליין. לרגעים הוא נראה כמו סרט דוקו על הרגע הזה בזמן, עד כדי כך שמתבקש לתהות איך הוא ייראה בעוד 20 שנה.

 

 

מתוך הסרט. עושה תיקון לסרט המקור "ראלף ההורס" מתוך הסרט. עושה תיקון לסרט המקור "ראלף ההורס" צילום: איי פי

 

 

ריץ' מור התחיל את דרכו ב"משפחת סימפסון", שנהגה לעשות פארודיות על סרטים. "ראלף שובר את האינטרנט" הוא הסרט והפארודיה יחד. הוא צוחק על עצמו ועל סרטים אחרים, אבל באופן מפתיע גם מכיל ממד סאטירי בעל מודעות עצמית בוגרת. באחת הסצנות המצחיקות מגיעה ונלופי אל אחורי הקלעים של אתר האינטרנט של דיסני (עם הופעת אורחת נוגעת ללב של סטן לי שהלך לעולמו לפני שבועיים), שם היא פוגשת את כל הנסיכות, כי הרי היא בעצמה נסיכה.

 

מה שמתחיל כבדיחה מורכבת ומוצלחת של דיסני על עצמה, הופך בידיהן של התסריטאיות ג'ניפר לי ("לשבור את הקרח") ופמלה ריבון ("מואנה") לסאטירה מבריקה על קלישאות של ייצוג נשים בסרטי דיסני ובכלל. נדמה שדיסני יתקשו לעשות סרט נסיכות נוסף על פי המתכונת הידועה אחרי הסרט הזה, שקורע אותה לגזרים. נוסף על כך, את הסרט למעשה מובילות שתי דמויות נשיות שבהדרגה גורמות לנו להבין שראלף הוא לא הגיבור, וזה כבר לא הסיפור שלו. אם תרצו, זה סיפור על עולם נשי חדש, מהיר ואקטיבי שמנסה להשתחרר מהעולם הגברי הישן, המיושן והקצת סתום. ואם תרצו, זה סרט שאומר שכל מה שנראה לנו מוכר ושגרתי מתישהו יגיע לסופו, ואולי הסרט שמתעד את האינטרנט גם קצת מייחל להיעלמותו מחיינו. כך, "ראלף שובר את האינטרנט" — בייחוד בגרסה הלא־מדובבת שלו, שמוקרנת בישראל בקמצנות מתמיהה - הוא ממש לא רק סרט ילדים.

 

אגב: מי שילך לראות את הגרסה האנגלית ישמע את גל גדות מאחורי אחת הדמויות המרכזיות והמבריקות, ויגלה שכמעט כל הנסיכות של דיסני מדובבות על ידי השחקניות המקוריות שלהן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x