$
זכייניסט

המדריך להקמת רשת זכיינות

כיצד תדע אם העסק שלך מתאים לפיתוח בשיטת הזכיינות ומה חשוב לדעת רגע לפני שמחליטים למכור זיכיון

המכון הישראלי לזכיינות 12:0419.11.18

יש לך עסק מצליח ואתה חושב להתרחב? אתה יכול לעשות זאת באמצעות הקמת סניפים נוספים בעצמך וליהנות מהרווח שתפיק מהם. הקמת סניפים בבעלותך תהיה כרוכה בגיוס והשקעת הון נוסף, העסקת עובדים, מנהלים וכו', לצד הסיכונים הכרוכים בניהול רשת בבעלותך. לחלופין, תוכל להרחיב את העסק באמצעות מכירת זכיינות ולהשתמש בהון והמוטיבציה של הזכיינים, בשביל להרחיב את המותג שלך מהר יותר. במודל הזכיינות, הוצאות ההקמה והתפעול של הסניפים חלות על הזכיין ואתה כבעל הרשת נהנה מתשלום תמלוגים מתוך הכנסות הזכיינים. אם מודל הזכיינות מעניין אותך, מדריך זה הוא בשבילך.

 

מהי בעצם המשמעות של הפיכת העסק שלך לחברה מזכה?

1. אתה מאפשר למישהו אחר להשתמש בשמך ובמוניטין שצברת.

2. אתה מאפשר למישהו אחר להשתמש בשיטות התפעול והשיווק שלך.

3. אתה מקבל מהזכיינים שתגייס תשלום חד-פעמי, תשלום קבוע או שניהם יחד.

4. אינך נדרש לממן בעצמך את ההקמה של סניפי הרשת.

5. השקעת הון ביצירת התשתית להקמת רשת מזכה: תמיכה בזכיינים, הדרכה, גיוס זכיינים וייעוץ משפטי רלוונטי.

 

כל זה אולי נשמע מבטיח, אבל - לפני שתשקול להפוך את העסק שלך לעסק מזכה, עליך לבחון האם הקונספט העסקי שלך מתאים לשיטת הזכיינות. על מנת לענות על סוגיה זו, שאל את עצמך את השאלות הבאות:

1. האם יש מספיק ביקוש למוצר שלך?

2. האם המחיר הקמעונאי של המוצר מתאים לציבור הרחב?

3. האם המוצר שלך ניתן לקידום ולפרסום באמצעי המדיה המקובלים בשוק?

4. האם יש מספיק מיקומים פוטנציאליים המצדיקים את הפיכת הקונספט לרשת מזכה?

5. האם ניתן להעביר את הידע ושיטת התפעול לגורמים נוספים?

6. האם יש לך את המומחיות הדרושה ואת הניסיון המנהיגותי הדרוש כדי להפוך למזכה?

 

ספינת הדגל וסניף פיילוט

על מנת לבצע את המעבר לחברה מזכה, עליך להפוך את סניף הפיילוט שלך למודל שניתן לשכפל את הצלחתו ואת השיטות העסקיות שלו. הפיילוט המוצלח שלך, ישמש אותך כדי להמחיש לזכיינים פוטנציאליים את הצלחת הקונספט, לבחון מוצרים ורעיונות חדשים וליצור כלים תפעוליים עבור הזכיינים שלך, כגון: מדריך נהלים, ספרי תפעול והכשרה לזכיינים ועובדיהם.

 

סניף הפיילוט הוא הבסיס ממנו תיצור את הרשת המזכה שלך. לכן עליך לוודא כי הקונספט העסקי, השיווקי וכל ההיבטים הפיננסיים והלוגיסטיים שלו מתוכננים בקפידה וניתנים לשכפול. עליך לוודא כי ניתן לשכפל את חמשת האלמנטים הבאים של "ספינת הדגל" לשאר הסניפים שיופעלו על ידי הזכיינים:

1. חווית הלקוח ובידול

2. מגוון המוצרים, תמחור קמעוני, אספקה והפצה

3. מיתוג, שיווק ופרסום

4. גיוס והכשרת עובדים

5. בקרה כלכלית ותפעולית

 

 צילום: Photo by rawpixel.com from Pexels
בניית מודל עסקי

שלב מקדים לתהליך מכירת הזיכיונות הוא יצירת מודל עסקי של הרשת. להלן מספר קריטריונים שיש להגדיר במסגרת המודל העסקי:

1. דמי זיכיון ראשוניים - יש לקבוע את סכום דמי הזיכיון אשר תגבה מהזכיינים המעוניינים להצטרף לרשת ואילו שרותים / זכויות יכלול תשלום דמי הזיכיון (סיוע במציאת לוקיישן, סיוע בתכנון ועיצוב הלוקיישן, הדרכה תפעולית וכו')?

2. גביית תמלוגים חודשיים / שוטפים - יש לקבוע אילו תמלוגים חודשיים בכוונתך לגבות מהזכיין ואילו שירותים ותמיכה יסופקו לזכיין בתמורה לתמלוגים החודשיים.

3. פרסום ושיווק - יש לקבוע את הסכום שיגבה מהזכיין בגין הוצאות פרסום ושיווק ברמה הארצית. וכן, לקבוע תכנית שיווקית מסודרת.

4. אלמנטים משפטיים - הסכם זיכיון, רישום סימני מסחר וכד'.

5. ביטוח - יש לוודא קיום כל הביטוחים הרלוונטיים לעסק, כולל לסניפי הזכיינים.

 

הבן את הזכיין שלך

הזכיין שלך - הלקוח שלך. חשוב להבין, שהזכיין שלך הוא למעשה הלקוח שלך. לכן, קודם יצירת המודל העסקי, חשוב להכיר את הפרופיל של הזכיין הטיפוסי, מה מחפשים הזכיינים הפוטנציאליים ואיזה סוג של זכיין אתה מחפש.

האחריות והמחויבות כלפיי הזכיין שלך אינה נגמרת לאחר שחתמתם על הסכם זיכיון מפורט שמגן, בין השאר, על הקניין הרוחני שלך. כל עוד שהזכיין נאמן לחוקים, לנהלים ולקריטריונים שקבעת, מגיעה לו התייחסות כלקוח נאמן שלך.

 

 

 

גיוס הזכיין הראשון שלך

הזכיין הפוטנציאלי יכול להגיע אל הרשת המזכה שלך במספר דרכים - מהכרויות אישיות, מודעת פרסום, חשיפה לאפשרות הזיכיון עקב היותו לקוח של סניף הפיילוט, השתתפות בתערוכת זכיינות, וגלישה באתרי זכיינות ברשת.

תוכל לבחור בפלטפורמת הגיוס הנכונה לך, בהתאם לתקציב הגיוס שלך ולרמת המוכנות שלך להרחיב את הרשת.

 

סיכום

בניית הרשת מתחילה למעשה לאחר שהזיכיון הראשון שמכרת הפך לסניף מצליח. וההצלחה העסקית שלך תתבסס על ההצלחה של הזכיינים, שתוביל להצטרפותם של זכיינים חדשים למשפחה.

 

אם אתם מעוניינים לגדול ורוצים להתפתח, אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ואנו נשמח לסייע לכם.

המכון הישראלי לזכיינות עוסק בפיתוח וניהול ארגונים בתחום הזכיינות.

 

מדריך זה הוא תקציר של המדריך המלא לזכיין של המכון הישראלי לזכיינות.

אין לראות באמור במדריך זה כל ייעוץ או המלצה.

 

לחזרה לערוץ זכייניסט >>>

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x