פרסום ראשון
תחרות לגט: יאנדקס הרוסית מסתערת על תחום המוניות בישראל
ענקית ההיסעים הרוסית לא מפחדת מהתחרות עם גט המקומית, ששולטת בשוק הישראלי; אראם סארגסיאן, מנכ"ל יאנדקס טקסי, מספר ל"כלכליסט" שלחברה יש תוכניות גדולות עבור השוק המקומי; "אי אפשר להשיג בישראל מונית בשעת השיא", אמר. "יהיו כאן יותר נהגים ויותר נסיעות"
ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס תתחיל להפעיל את שירותי המוניות שלה ישראל בתקופה הקרובה - כך נודע ל"כלכליסט". שירות המוניות החדש של החברה יקבל את המותג יאנגו (yango) - קיצור של יאנדקס גו. ישראל היא המדינה השלישית לאחר חוף השנהב ופינלנד בו מושק המותג. לפי הערכות, ההשקה תתבצע בתחילת דצמבר - בתחילה בגוש דן, ובהמשך בכל המדינה.
- יאנדקס הרוסית משיקה בישראל את שירות המוזיקה שלה
- "יאנדקס? אף מותג רוסי לא הצליח בארץ"
- גוגל הרוסית רוצה לדחוק את Gett מישראל
המתחרה הגדולה של יאנדקס היא גט, ששולטת בשוק המוניות הישראלי ועם אלפי מוניות רשומות, מהווה את התחנה הגדולה ביותר. גט נמצאת כיום בתחרות קשה מול יאנדקס ברוסיה, וכבר הפסידה שם לחברה המקומית; לפי פרסומים בעיתונות הרוסית, ב-2017 עמד שיעור המוניות שניתן להזמין ברוסיה דרך אפליקציות על 32%, מהם 10% של יאנדקס ו-2.5% של גט. בישראל יש כיום כ-21 אלף מוניות פעילות, מתוכן 8,500 מחוברות לשירות של גט. לפי הערכות משרד התחבורה, ב-2017 בוצעו כ-72 מיליון נסיעות מיוחדות במוניות, במחיר ממוצע של 69 שקל, כך שמחזור המכירות של שוק המוניות הישראלי הגיע לכ-5 מיליארד שקל אשתקד.
בעבר טען דייב וייסר, מנכ"ל גט, שאף מותג רוסי לא הצליח בישראל. "אם זה נכון, נשמח להיות הראשונים", אמר ל"כלכליסט" אראם סארגסיאן, מנכ"ל יאנדקס טקסי ומנהל אסטרטגיה גלובלית בחברה. "תזכרו שאנחנו מחזיקים מותג בינלאומי עם 20 לאומים וישויות חוקיות בהולנד ובישראל".
"אין תחרות אמיתית בתחום המוניות בישראל"
סארגסיאן סיפר שלחברה יש תוכניות גדולות מאוד עבור השוק המקומי. "אנחנו מתכוונים לבצע השקעה משמעותית מאוד בשוק הישראלי אם אנחנו רוצים להצליח כאן", אמר. "אני לא יכול לפרט את גודל ההשקעה אבל אנחנו מייעדים לישראל תקציב מאוד משמעותי". לדבריו, אין בשוק הישראלי תחרות אמיתית בתחום יישומי המוניות: "יש כאן שחקן אחד בלבד והיו כמה נסיונות להתחרות בו שכשלו. אנחנו ננסה להיות מתחרה ראוי ולתת ללקוחות שלנו חוויית לקוח חדשה וטובה".
סארגסיאן סיפר שביקר בארץ מספר רב של פעמים בשנה האחרונה: "אי אפשר להשיג בישראל מוניות בשעת השיא. אני חושב שיש כאן הרבה מוניות אבל הן אינן מחוברות ביניהן וזמינות לציבור הישראלי. יש בישראל כיום חברה אחת שפועלת ואינה מספקת שירות איכותי", אמר והפנה ביקורת אל גט. "בהשקה שלנו בחוף השנהב גילינו התלהבות עצומה מצד המשתמשים שלא היו רגילים להזמין מוניות באמצעות אפליקציה ולקבל מחירים מסודרים".
סארגסיאן סירב לאשר שיאנדקס חתמה על הסכמי שת"פ עם תחנות מוניות קיימות, אך הבטיח שבקרוב ייראו בישראל מוניות עם מותג יאנגו. "יש הרבה נהגי מוניות בגוש דן שאינם עובדים עם גט ואנחנו חושבים שיש כאן הזדמנות טובה מאוד לספק להם עבודה וליצור תחרות". לדבריו, התחרות בישראל אינה על המחיר: "המחירים בישראל קבועים ותחת רגולציה, כך שכאן אנחנו לא יכולים לעשות הרבה. אבל אנחנו כן מתכננים לעשות הרבה דברים מעניינים בתחום השיווק שיעשו את הנסיעות איתנו לכדאיות מאוד".
"כאשר בדקנו את השוק בישראל ראינו שיש כאן הרבה מוניות שלא מחוברות ביניהם ויש הרבה נהגים שלא מקבלים מספיק נסיעות. צריך שתהיה כאן יותר תחרות ויותר נהגים שיקבלו יותר נסיעות", אמר.
כשנשאל סארגסיאן אם ישראל אינה שוק קטן מדי למידותיה של יאנדקס, התרעם והשיב: "זה מאוד לא הוגן לראות את ישראל כשוק קטן. השוק כאן הוא מאוד רציני. אמנם יש כאן רגולציה רבה והכניסה לשוק היא קשה מאוד אבל לנו יש ניסיון רב בכניסה למדינות חדשות ואני מאמין שיש לנו סיכוי רב להצליח".
לנוכח המגבלות הרגולטוריות, לא יושק בארץ שירות שיתוף נסיעות בדמות אוברX. סארגסיאן הסביר שהשקת יאנגו אינה סוף פסוק מבחינת החברה. "אם נראה שההשקה של המוניות בישראל מצליחה, נשיק כאן עוד הרבה שירותים שיש לנו - כמו שירותי משלוחים ושירותי הסעות ועוד פעילויות".
פעילות צומחת ורווחית
יאנדקס טקסי פועלת כיום ביותר מ-600 ערים ב-14 מדינות ביניהן רוסיה ועוד מספר מדינות כארמניה, קזחסטן, אוזבקיסטן ועוד. הפעילות של יאנדקס טקסי החלה ב-2011 ובמהלך ספטמבר 2018 הגיעה החברה למיליארד נסיעות. על הנסיעה המיליארד התחרו כ-43 נסיעות שונות אשר היו למעשה הנסיעה המיליארד של החברה. מאז ההשקעה של פעילות החברה התחברו אליה 900 אלף נהגים ו-36 מיליון משתמשים.
בפברואר 2017 חיברו יאנדקס ואובר את הפעילות שלהם ברוסיה ובמספר מדינות קרובות. אובר השקיעה 225 מיליון דולר בשירות זה, וכעת היא מחזיקה בכ-36% ממנו, בעוד יאנדקס השקיעה רק 100 מיליון דולר אך מחזיקה ב-59% ממנו - כאשר יאנדקס קיבלה את הרוב ומנכ"לה מונה למנהל הפעילות המשותפת. באותן מדינות שבהן החברה אינה שותפה לאובר, כגון אסטוניה, השתיים מתחרות.
לאחרונה פורסם ששירותי המוניות של יאנדקס ברוסיה ובמספר מדינות נוספות הפכו לרווחיים; ההכנסות של יאנדקס טקסי בתשעת החודשים הראשונים של 2018 עמדו על 12,289 מיליון רובל - גידול של 355% לעומת 2,700 מיליון רובל בתקופה המקבילה ב-2017. בשלושת החודשים הראשונים של השנה עמדו הכנסות יאנדקס טקסי על 5,109 מיליון רובל גידול של 344% לעומת 1,150 מיליון רובל בשלושת החודשים המקבילים ב-2017.
גם נסיעות, גם לימודים
יאנדקס מעסיקה כיום כעשרה עובדים בארץ, וצפויה להגדיל את מספרם. "בשונה מחברות אחרות, אחד היתרונות הגדולים שלנו היא העובדה שאנחנו עובדים על מפות שלנו ולא על מפות של אחרים", סיפר סארגסיאן . "יש לנו שירות מיפוי עצמאי משלנו שמאפשר לנו לתכנן מסלולים ולעשות אופטימיזציה מלאה של הנסיעה עבור הנהגים שעובדים איתנו".
יאנדקס הודיעה שתמנה את יניב אלפי לתפקיד מנהל הפעילות שלה בארץ. בשלוש השנים האחרונות כיהן כמנכ"ל ומייסד משותף של חברת LyncPix שעסקה בתחום שיתוף המדיה, ולפני כן היה מנכ"ל ומייסד משותף של TrapX ו-InnoVAD Solutions. אלפי גם ניהל את הפעילות של חברת אבטחת המידע מקאפי לפני כעשור. בזמנו, נחקר בשערוריה שהובילה לפרישת מנהלים רבים בחברה, ולמרות שנוקה מכל אשמה החליט לפרוש ממקאפי.
ביוני האחרון השיקה יאנדקס בישראל תוכנית לימודים בשם Y-Data להכשרת אנשי הייטק ואקדמיה בתחומי הבינה המלאכותית. תוכנית זו, שכבר פועלת ברוסיה ובמדינות נוספות, נפתחה בחודש שעבר בקמפוס של אוניברסיטת תל אביב. מדובר בתוכנית בת 30 מפגשים, והיא כוללת לימודים אינטנסיביים בתחום מדעי הנתונים, בינה מלאכותית, למידת מכונה ולמידה עמוקה. במחזור הראשון של התוכנית ילמדו 50 תלמידים, ובהם מהנדסים, מתכנתים, בוגרי תארים מתקדמים בפיזיקה, מתמטיקה, סטטיסטיקה וביולוגיה וכן בוגרי יחידות טכנולוגיות של צה"ל. במדינות אחרות שבה פועלת התוכנית, יאנדקס נוהגת להציע משרות לחלק מבוגריה, כולל הצעות לרילוקיישן.