הטיפים של בכיר בגוגל ישראל: כך תתקבלו לעבודה בחברה גלובלית
השתמשו ברשתות החברתיות ככלי עבודה, ותרו על סיסמאות כמו 'מזיז הרים' בקורות החיים ובססו את עצמכם כמומחים באמצעות קהילות וירטואליות - הטיפים לקבלה לעבודה של מנהל קשרי אקדמיה ותעשייה בחטיבת משאבי האנוש של גוגל בישראל
לפני עשור ניגשתי ליום הפתוח באחת האוניברסיטאות המובילות בארץ ושאלתי את דיקן בית הספר לתקשורת לגבי אפשרויות התעסוקה שמחכות לי בסוף הלימודים. הוא הסתכל עלי, חייך והשיב שהתואר יספק לי בעיקר חשיבה ביקורתית, יכולות כתיבה וידע כללי. לא יכולתי לדמיין אז כמה כלים אלו יהיו שימושיים בעולם העבודה של היום.
- "אז תכל'ס, כמה אני ארוויח?" - כשדור ה-Z מגיע לראיון עבודה
- כך תענו על 5 השאלות הקשות ביותר בראיון עבודה
- 33 אלף שקל בחודש בממוצע - אלה העובדים המבוקשים ביותר בהייטק
פורום הכלכלה העולמי ערך השוואה בין הכישורים המבוקשים בשוק בשנת 2015, מול אלה שידרשו בעוד כחמש שנים. בראש הרשימה צועד פתרון בעיות מורכבות יחד עם יצירתיות, שצפויה לזנק למקום השלישי ככלי קריטי להצלחה בעבודה. לקראת 2020 צפויים להצטרף שני כישורים חדשים, אינטליגנציה רגשית וגמישות קוגניטיבית שכלל לא דורגו כחיוניים בשנים האחרונות.
השינוי בדרישות לכישורים קשור לשינויים הטכנולוגים של שני העשורים האחרונים. אלו משפיעים באופן ישיר על החברה ועל עולם העבודה. אתר Glassdoor דירג את 15 העבודות המגניבות שלא היו קיימות לפני 15 שנה ביניהן מנהלי רשתות חברתיות, מפתחי אפליקציות, מנהלי מיתוג מעסיק, אנליסט SEO ומשווקי תוכן.
לכן מעבר לניסיון רלוונטי וכישורים מתאימים, ישנם לא מעט פרמטרים שחשובים כעת שמחפשים עבודה. לפני מספר שנים, כאשר עשיתי את המעבר מחברת השמה לגוגל, תחת מקום עבודה ציינתי ״חברת השמה מובילה בתחומה״. לא ציינתי שהתחום בו עבדתי הוא משפט ולא טכנולוגיה, דבר שכנראה היה פוגע בסיכויי הקבלה שלי. בראיון הטלפוני כבר סיפקתי את כל הפרטים הנדרשים. ישנם כמה דברים שיכולים לקדם אתכם ולגרום לכך שתהיו הבחירה הראשונה של המעסיקים למשרה הנחשקת:
העשירו את עצמכם
רוצים לצבור ניסיון בתחום שאין לכם נגיעה אליו? התנדבו. הראו נכונות לתת מזמנכם ותגלו שלא חסרים פרויקטים שונים שתוכלו לקחת חלק בהם גם אם אינכם בעלי ניסיון רלוונטי. באמצעות קבוצות וקהילות וירטואליות תוכלו לבסס את עצמכם בתור מומחים, למשל להיות הראשונים להגיב להתייעצויות מקצועיות בתחומים שמעניינים אתכם ולמצוא פרויקטים שתוכלו לקחת בהם חלק.
האינטרנט מוצף באתרי קורסים. חלקם בתשלום וחלק חינמים. למדו כישורים חדשים והתנסו בטכנולוגיות חדשות. לכו לכנסים שונים שיכולים להעשיר אתכם. גם כאן, כמות המידע המונגש ללא תשלום היא אדירה. תוכלו למנף הזדמנויות אלה לנטוורקינג. בתור התחלה, אתם יכולים להיכנס לסדנה הדיגיטלית של Google, ולקבל תעודת הסמכה רשמית של Google ו-IAB Europe.
הכינו את שיעורי הבית הנדרשים
החליטו אילו חברות מעניינות אתכם, לאילו תפקידים תוכלו להתאים ומדוע אתם המתאימים ביותר למשרה. אל תהססו לבקש ממכרים, גם אם אינכם בקשר, שימליצו עליכם למשרות בארגונים בהם הם מועסקים ומועסקות. במידה שתתאימו, סביר שאותם מכרים יקבלו בונוס ממקום העבודה על ההפניה שלכם.
השתמשו ברשתות החברתיות בתבונה. מחקרים גילו ש-92% מהחברות הגלובליות משתמשות ברשתות החברתיות לצרכי גיוס, ולא מדובר רק על לינקדאין. רוב החברות במשק בודקות את דפי המדיה החברתית של המועמדים שלהם, לכן השתמשו בהם ככלי עבודה ודאגו לשמור עליהם מהוגנים. כתבו פוסטים, בלוגים, פרסמו תמונות וסטוריז שנותנים הצצה למי שאתם ולערך המוסף שאתם יכולים לייצר.
גם אם אינכם מחפשים עבודה כרגע, נסו לזהות שינויים ומגמות בשוק. האינטרנט מלא במידע שפתוח לכל. שימו לב לתפקידים חדשים שנפתחים וחברות חדשות בעלות פוטנציאל להיות הדבר הבא. ככל שתבינו בשלב מוקדם יותר אילו כישורים מחפשים, כך תוכלו להקדים את המתחרים ולהיות מוכנים ראשונים בתור למשרה.
העזו גם במחיר של כישלון. אין לדעת מה יהיה הדבר הגדול הבא ואילו תפקידים יפתחו בעתיד. התנסו בכמה תחומים שאפשר, העשירו את עצמכם וכך הבטיחו את מקומכם בתור למשרת החלומות שלכם.
בכתיבת קורות החיים
שמרו את קורות החיים קצרים ולעניין. תפקידם של קורות החיים הוא לגרות את הקורא כך שתזומנו לראיון בו תוכלו להרחיב ולהרשים באישיות שלכם ובכישורים שהספקתם לצבור.
בקורות החיים כתבו מונחים מלאים וללא קיצורים, שימו לב שהם כתובים בשפה המותאמת לקהל היעד שלכם, ותרו על סיסמאות כמו ״אנשים שאוהבים אנשים״ או ״מזיזי הרים״ והתמקדו בדוגמאות רלוונטיות. למשל אל תשלחו קורות חיים בעברית או מעל לעמוד אחד לחברות הייטק, גם אם הן בישראל. פעמים רבות צוותי הגיוס למשרות אינם יושבים בארץ ולא קוראים עברית.
ספרו על הערך המוסף שאתם יכולים להביא כעובדים והתמקדו בהשפעה של עבודתכם, כי לא בטוח שמי שיקרא את קורות החיים שלכם יבין את המשמעות של מה שעשיתם. למשל, אם זכיתם כפרויקט מנצח בלימודים - ספקו קצת רקע האם זאת הייתה תחרות בינלאומית? כמה קבוצות התחרו? מה היה היקף הפרויקט? נתונים מספריים תמיד עוזרים לצייר תמונה מלאה יותר ובימינו, הכל מדיד.
פרטו על ניסיונכם בצורה רחבה ביותר ולא כזו שמוגבלת לתחום מסוים. חברות ירצו לראות אנשים דינמיים שיסתדרו בסביבת העבודה המשתנה של ימינו. צרפו תעודות הערכה, ספרו על תחביבים יוצאי דופן, לימודי שפות ועוד. אל תצטנעו, הראו כי גם אם אין לכם בהכרח ניסיון, יש לכם את היכולות להצליח בכל משימה בה תתקלו.
הכותב הוא מנהל קשרי אקדמיה תעשייה, People Operations ב-Google בישראל