ראיון כלכליסט
מייסד תן ביס על החיים שלאחר האקזיט: "אף פעם לא הייתי מאוהב בכסף"
תמיר כרמל, מייסד חברת שירותי המזון שנמכרה ב-135 מיליון יורו ל-Takeaway ההולנדית, מספר ל"כלכליסט" מה הפך את תן ביס לכזו חברה יקרה, איך ייראו פניה תחת ההנהלה החדשה, כיצד תשנה החברה את שוק המשלוחים, ולמה העדיף למכור את תן ביס ולא להוריש אותה לילדיו
תמיר כרמל, מייסד תן ביס התראיין אמש (ג') בפעם הראשונה בארץ במסגרת אירוע חשיפת דירוג 50 חברות ההייטק שהכי כדאי לעבוד של דן אנד ברדסטריט. בשיחה עם כתבת "כלכליסט" דיאנה בחור ניר, סיפק המייסד הצצה אל מאחורי הקלעים של עסקת רכישת החברה בידי Takeaway ההולנדית ב-135 מיליון יורו.
- עסקת תן ביס אושרה בהולנד בערב יום הכיפורים
- בנק ישראל בוחן כניסה לצלחת של תן ביס: עשוי להגדירה כסולק
- מכירת תן ביס: חצי מיליארד לחצי דואופול
למה שילמו עליכם כל-כך הרבה?
"תן ביס זו חברה מדהימה. התחום שלנו הוא אחד החמים והמתפתחים בעולם. אנחנו עושים קרוב ל-20 מיליון בשנה ומעסיקים היום כ-160 עובדים. קנו אותנו בגלל העסקים הטובים שיש לנו בישראל, החברה מאוד בריאה והיא אחת מההכי רווחיות בעולם בתחום הזה, היא צומחת בקצב מאוד גדול ויש לנו טכנולוגיה שהם רוצים שנפתח פה בשביל אירופה".
קיבלת את ההודעה על המכירה כשהיית על הר בשוויץ?
"לא בדיוק. עבדנו על החוזה וברגע שסיימנו הודעתי לעורך הדין שלנו שאני טס לטפס על איזה הר בשוויץ. באחד הבקרים בבקתה, אני זוכר שזה היה בוקר גשום וביקשתי ממישהו להדפיס לי את החוזה. הוא לא ממש הבין מה אני רוצה ומה אני עושה וחייב אותי חצי יורו על כל דף, השאר היסטוריה".
לצמצם את זמן המשלוח מ-60 דקות ל-35
כרמל התייחס לתכניות העתידיות של תן ביס בארץ: "בקרוב נשיק חברת משלוחים בה יועסקו כ-1,000 שליחים והמטרה היא להקטין את זמני המשלוח. כיום הזמן הממוצע להגעת משלוח בישראל הוא 60 דקות, אנחנו רוצים לצמצם את זה ל-35 דקות", אמר, והסביר שבחברת השליחויות יועסקו שלחים שיתניידו באמצעות אופניים חשמליים וקטנועים, שככל הנראה בהמשך יהפכו גם הם לקטנועים חשמליים. יחד עם זאת, מתכננים בתן ביס להגדיל את היצע המסעדות ולהקים מרכזי פיתוח של Takeaway. הוא הוסיף שהחברה ההולנדית מתכננת ליצא לאירופה את מגוון הפתרונות שמספקת תן ביס כיום: כרטיס, אתר, אפליקציה ומערכות סליקה וניהול של חדרי אוכל.
כרמל הסביר כי יש קשר ישיר בין זמן הגעת המשלוח לכמות ההזמנות בכל מסעדה וכך חברת השליחויות תהיה יעליה גם עבור בעלי המסעדות. הוא התייחס לביקורת ולרגשות הקשים שהפגינו בעלי המסעדות בעיקר סביב מכירת החברה ואמר: "יש לי אמפתיה מאוד גדולה ואני מזדהה עם המסעדות. בכל העולם קשה לעשות את זה. אני יודע שהם סובלים, זה מאוד קשה לשכור חנות קטנה, להעסיק עובדים ולקנות אוכל בשביל המסעדה במחירים גבוהים מאוד. היתרון בעבודה עם תן ביס הוא שהיא משווקת אותם וגורמת להם להגדיל את מחזורי הפעילות. הרוב המוחלט של המסעדנים מאוד אוהב את תן ביס, תמיד יש מי שרוצים להקטין עמלות, אבל העמלות שלנו נמוכות יותר ממה שיש כיום בעולם".
האם בעקבות הרכישה תקטינו את העמלות?
"אנחנו לא מתכננים לשנות את העמלות, אבל כן מתכננים להרחיב את השוק ושכל מסעדה תרחיב את מחזור הפעילות שלה. בעזרת חברת המשלוחים נוכל להכניס עוד מסעדות שיקבלו עוד הזמנות וכך יגדילו את מחזור המכירות שלהן".
"אף פעם לא הייתי מאוהב בכסף"
תמיר הוא אדם פרטי וצנוע ובתחילת הראיון אף ציין שהמעמד מרגש אותו יותר ממעמד מכירת החברה. כשנשאל לגבי התכניות העתידיות שלו, מיעט לפרט ואמר שכרגע הוא מתכנן להישאר כיועץ ל-Takeaway ככל שתזדקק לו. "אני מאוד אוהב את המותג והאנשים, ויש לי את הזכות לעשות מה שאני רוצה בהתנדבות וכיף לי. החיים טובים", אמר. לשאלה מה יעשה עם הכסף השיב" "כלום. אין לי תכניות".
יש לך חלום הייטקי חדש? אתה מתכנן לצאת למסע נוסף?
"יש לי שתי חולצות בארון, אני לובש אחת מהן ויש לי גם שחורה. אף פעם לא הייתי מאוהב בכסף. תן-ביס עזרה לי להגשים את החיים העסקיים שלי בצורה מושלמת ועכשיו אני פשוט עכשיו אגשים את החיים שלי. כסף לא משנה".
אתה משקיע בחברות הייטק?
"כן, אני משקיע בחברות סטארט-אפ. אני לא אוהב להפסיד ואני בטוח לא אפסיד. אני עושה את זה כדי לתרום לקהילה ולעזור להם לעשות עסקים טובים".
לא דמיינת אף פעם תסריט של חברה משפחתית שתעבור לילדיך ביום מן הימים?
"ממש לא. העסקאות נעשו נעשו ממניעים ענייניים של מחיר החברה, אבל לצד זה הסיבה השניה שמאוד חשובה לי היא לא לייצר מצב שהילדים שלי גדלים לתן-ביס. תן-ביס הייתה החלום שלי ואני רוצה שהם יגדלו להגשים את החלומות שלהם".