"חגיגת קיץ" של אלתרמן בגרסה בימתית חדשה
בפסטיבל הפסנתר במוזיאון תל אביב השבוע יעלה מופע לפי ספרו של נתן אלתרמן בהשתתפות דורון תבורי ושאול בסר
"להלחין מחדש את 'שיר משמר' זו ממש ירייה ברגל", מודה המוזיקאי שאול בסר, מלחין השירים למופע לפי ספרו של נתן אלתרמן "חגיגת קיץ", שיעלה בפסטיבל הפסנתר במוזיאון תל אביב השבוע. המופע, בהשתתפות השחקן דורון תבורי ובהפקת ועריכת עינת בסר, עולה 45 שנה אחרי ההפקה של תיאטרון הקאמרי ללחניו של סשה ארגוב. הספר משחזר את הלילה הפלורנטינאי במסעדת סטמבול, שאת תהפוכותיו מתאר מחזור השירים של אלתרמן. אחד השירים שנכללים במופע הוא “שיר משמר” האלמותי (“שמרי נפשך”).
“זה אחד הגדולים בשיריו המולחנים של אלתרמן, אבל יש לי חשד שהוא הגרסה שלו ל’ne me quitte pas’. אני חושב שהוא ממש הלביש את ההברות", אומר בסר, ומדגיש שהמוזיקה החדשה שונה לחלוטין מזו של ארגוב. "זה נראה מבטיח וקברטי, והמוזיקה מביאה את הטעמים והריחות של בית הקפה סטמבול, שם הכל מתרחש. זהו ערב של מילים ופסנתר. “אני מכיר את אלתרמן בעיקר דרך שיריו המולחנים, ודווקא את אלה שהולחנו מהספר הזה פחות הכרתי. כשהקשבתי כעבודת הכנה ללחנים הרגשתי שהם יפים אבל קצת מנותקים ממני".
רומן בשירים
ספרו של המשורר נתן אלתרמן "חגיגת קיץ" הוא האחרון שראה אור עוד בחייו (1965). במרכז העלילה מסיבה של סניף הבנק המקומי אשר במקביל מתכנן עבריין לשדוד אותו. מגוון דמויות ססגוניות, בהן המכשפה, הסרסור, סימן טוב שומר הבנק ואשתו המתה, מעטרות את היצירה שאותה הגדירה חוקרת הספרות פרופ' רות קרטון בלום בספרה "הלץ והצל" כיצירה חופשית קרנבלית שהאימה הקיומית אורבת בשוליה, המציגה אלתרמן חדש וחיוני שמוותר על החריזה ומשתמש בריתמוס חופשי. בנוסף אלתרמן עושה בה חשבון בזמן אמת עם כל נושא העלייה הסלקטיבית. אפילו נתן זך, גדול המקטרגים שלו, העריך את יצירתו.
בסר עצמו לא כותב טקסטים והשירים הראשונים שהלחין היו מתוך הספר "אותו הים" של עמוס עוז, שבעקבותיו עלה המופע "הים לקח, הים נתן". "העבודה על השירים הזכירה לי את מה שעשיתי ב'אותו הים' כי זה בעצם רומן שכתוב בשירים. מאז ומתמיד יצא לי להתחבר לשירה ולטקסטים של אחרים, ויש לנו פה משוררים מעולים". במופע הוא יפרוט על הפסנתר, ולהקת הנגנים, הכוללת בין השאר את אבי בללי מ"נקמת הטרקטור", תלווה ותשמש מהפן הסיפורי כתזמורת של המסעדה. תבורי יספר את הסיפור דרך השירים.
מתוחכם ומודרני
החיבור בין בסר ותבורי הוא חזק - בסר מכיר את תבורי מילדות כששיחק בהצגה “נפש יהודי” מאת יהושע סובול בתיאטרון חיפה שביים אביו גדליה בסר ושיחקה אמו לאורה ריבלין. “הוא הסיבה שהתחלתי לנגן”, מספר בסר.
“אנחנו משוטטים בגוף הספר כל אחד מהכיוון שלו”, אומר תבורי. “המבנה של הערב לא יכול להיות כמו של הספר אחרת הוא היה מאוד ארוך, אז מן הסתם בחרנו את הדברים שאנחנו הכי אוהבים ולא בהכרח תמצתנו את הספר. הספר מדבר אליי הרבה יותר מכל ספרי השירה האחרים של אלתרמן ולטעמי הוא מתוחכם ומסובך, הכי מעניין והכי מודרני. מה שהוא עושה עם השפה, המשקל והחריזה פשוט וירטואוזי. זה ספר רב־שכבתי שעובר דרך כל השירה שלו, החל מהכי אקטואליים ב'הטור השביעי' ועד לשירה מאוד מורכבת ומופשטת. הוא כל הזמן מתנועע בין המישורים האלה ובין הדמויות שמאכלסות את הסיפור הזה שחלקן מגוחכות לגמרי, חלקן הרואיות וחלקן נוגעות ללב. יש שם עושר מאוד גדול".