הגברת אולי זקנה, אבל היא שולטת ברשתות החברתיות
כשנשיא יובנטוס, אנדרה אגנלי, הצטרף למועדון בשנת 2010 הוא הודיע שהוא נחוש למשוך ''קהל אוהדים גלובלי חדש' . שמונה שנים לאחר מכן נראה כי החזון שלו מתגשם - בזכות פעילות דגיטלית אדירה ברשתות החברתיות ובכלל
כשנשיא יובנטוס, אנדרה אגנלי, הצטרף למועדון בשנת 2010 הוא הודיע שהוא נחוש למשוך ''קהל אוהדים גלובלי חדש''. שמונה שנים לאחר מכן נראה כי החזון שלו מתגשם - בזכות פעילות דגיטלית אדירה ברשתות החברתיות ובכלל.
- להכניע את שיעור המס
- ריאל מדריד החדשה - האם הבלאנקוס שינו מטרות?
- למה לשלם על שחקן כדורגל 100 מיליון יורו? כי זה הגיוני
בין השאר, לפני כשנה, שודרה בנטפליקס סדרת-דוקו אשר סיקרה את העונה של "הגברת הזקנה" וסיפקה לצופים מבט מאחורי הקלעים של הקבוצה. הסדרה התמקדה בעונה בה זכתה הקבוצה בדאבל ובאליפות שביעית ברציפות. ג'ורג'יו ריצ'י מנהל ההכנסות של המועדון אמר אז :"שיתופי פעולה מהסוג הזה הם התשוקה שלנו על מנת להיות מועדון חדשני ומותג ספורט מהנה''. צעד זה היה חלק מצעדה של יובנטוס לכיוון הרבה יותר דיגטלי.
חלק מדרך שכללה את סגירת תחנת "יובנטוס TV" לאחר 12 שנה ומעבר לערוץ תוכן דיגיטלי בתשלום - סוג של נטפליקס של הכדורגל. המועדון מציע גם לאוהדים מגוון רחב של כלים ואפשרויות להיות מעודכנים בכל עת. האמצעי החדש ביותר המוצע לאוהדים היום הוא רכישת מטבע דיגיטלי ייחודי, בדומה למטבע הדיגיטלי שפריז סן ז'רמן השיקה בחודש שעבר - שירות שמעניקה חברת Socios. הפלטפורמה מאפשרת לאוהדים לרכוש מטבע דיגטלי כדוגמת בעלי מניות, המטבע נותן זכות הצבעה תהליך קבלת ההחלטות של הקבוצה. המועדון ציין כי הנפקת המטבע תאפשר ''יצירת חיבור רגשי בין הקהל לקבוצה". מנכ''ל Socios אלכסנדר דרייפוס ציין: "השאיפה שלנו היא לבנות את הקהילה הגדולה בעולם של אוהדי הכדורגל".
המועדון מהעיר טורינו מעריך שיש לו מעל ל-340 מיליון אוהדים ברחבי העולם והוא שואף ליצור עמם ערוץ תקשורת ישיר, חדשני ורווחי עבור הקבוצה. ביולי האחרון ה''גברת הזקנה'' רכשה את אחד השחקנים המפורסמים בעולם - כריסטיאנו רונלדו - אשר חתם ביובנטוס תמורת 105 מיליון יורו.
העברה זו מציבה אותו במקום הרביעי ברשימת הכדורגלנים היקרים ביותר בהיסטוריה (אחרי ניימאר - 222 מיליון יורו, קיליאן מבאפה- 180 מיליון יורו וקוטיניו -160 מיליון יורו). הרבה גבות הורמו בתגובה למעבר המתוקשר של הכוכב בן ה-33 לארץ המגף. למרות הספקות, המספרים בינתיים מוכיחים את עצמם: 4 שערים ו-5 בישולים ב- 8 משחקים. והם מוכיחים את עצמם גם בתוכנית הגדולה של יובה להפוך לאימפריה ויראלית.
חשבון האינסטגרם האישי של רונלדו מונה יותר מ-143 מיליון משתמשים וביחד עם טוויטר ופייסבוק הוא בעל 330 מיליון עוקבים, כמות מרשימה שתרמה ותתרום להגדלת החשיפה של הקבוצה. מאז החתימה מספר העוקבים של הקבוצה ברשתות החברתיות השונות צמח בלמעלה מ-6 מיליון משתמשים. על פי ה-Business Insider, למועדון האיטלקי יש כעת יותר מ-59 מיליון עוקבים. מאז החתימה של רונלדו המועדון טיפס מקום אחד ונמצא כעת מעל פריז סן ז'רמן, מה שמציב אותו במקום השביעי ברשימת מועדוני הכדורגל בעלי מספר העוקבים הגדול ביותר ברשתות החברתיות.
כמו כן, הפוסט בו הכריז רונלדו על החתימה במועדון הוא הפוסט החמישי בעולם שהגיע ל-12 מיליון לייקים. זה הוביל לעלייה אדירה במספר האינטרקציות בעמודים הרשמיים של יובנטוס באינסטגרם, בטוויטר ובפייסבוק - יותר מ-83 מיליון אינטרקציות. זה נתון ששם את יובנטוס מקום הראשון באינטראקציות חברתיות מבין כל מועדוני כדורגל.
“אפקט רונלדו" השפיע לא רק ברשתות החברתיות, אלא גם על שווי השוק של הקבוצה. יובנטוס היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה. מיד לאחר החתימה, המניה שלה רשמה עלייה של 127% וכתוצאה מכך שווי החברה צמח ל-1.5 מיליארד יורו (יש לציין שהיו ירידות במחיר המניה, ירידות שנובעות מהדיווחים על האשמות האונס של רונלדו והתגובות של יובנטוס במדיה החברתית).
ואולם, ביובנטוס מסתכלים רק לכיוון אחד: למעלה.
ויואק באפט, מנהל השיווק הגלובלי של חברת סאפ - חברת התוכנה הגדולה באירופה ומי שאחראית על תכנית השיווק של City Group, הקבוצה בעלת השליטה במנצ'סטר סיטי, אומר: "במהלך השנתיים הקרובות ניראה את נקודת המפנה, אשר תבדיל את המנצחים הדיגיטליים לעומת אלו שנשארו מאחור, תהליך הדיגטליזציה הוא כבר לא בגדר המלצה, זה מהלך הכרחי שדוחף למעלה את ההכנסות, הרווחים, ואת קצב הגדילה של קהל האוהדים''.
הנוכחות המרשימה ברשתות החברתיות, הכיסוי העיתונאי הנרחב לו זוכה המועדון בעקבות הגעת הכוכב והכניסה לעולם המטבעות הדיגיטליים יחזקו את המותג יובנטוס. נראה שאין קיצורי דרך בתהליך הגדלת בסיס האוהדים. מעבר להצלחות הספורטיביות של הקבוצות, מאחורי הקלעים של מועדוני הכדורגל הגדולים בעולם, מתקיימת עבודה שיווקית, שיטתית ומתוכננת היטב שבמסגרתה שחקני העל עצמם (באמצעות העמקת החיבור הרגשי של האוהדים לכוכבים הנערצים) מהווים גורם מכריע ומשמעותי בדרך לביסוס המותג ולהצלחה העסקית.