$
Duns נדל"ן
האדר מובייל דן אנד ברדסטריט duns100

סביבת העבודה במרחב הלוגיסטי

מהי החשיבות של עיצוב סביבת עבודה לעובדים? האם מעסיקים מבינים את החשיבות לספק לעובדיהם סביבה ההולמת את חזון החברה?

דפנה אורבך-בירן 09:4421.10.18

שילוב של שני מונחים מעולם התכנון מביא אתו בדרך כלל גם ניחוח של עולם חדש מבחינת מושגים, גישות ואףמבחינת מראה.

 

על התחזקותו של המונח לוגיסטיקה בעשור האחרון אין צורך להכביר במילים:

 

 מה שבעבר נתפס כאחסנה, היום אנו מבינים שכל עולם הצריכה והשירותים סובב סביב הלוגיסטיקה, מונח המכיל בתוכו ייצור, שינוע, אספקה, חלוקה וערך מוסף.

 

את המונח סביבת עבודה אנו שומעים לאחרונה יותר ויותר, בעיקר סביב תחום עיצוב המשרדים, המרחב הציבורי, עולמות השיתוף וכ"ו. אך עד כה לא הכרנו אותו בהקשר של עולמות הלוגיסטיים, והגיע הזמן שנכיר אותו.

 

את מצוקת הקרקע הזמינה אנחנו חיים יום ביומו, אולם בשנים האחרונות אנו עדים יותר יותרלמצוקת המשאב האנושי. חברות רבות נתקלות בקשיים הולכים וגוברים בגיוס ושימור כח אדם איכותי, ואין הכוונה לאותו דרג מנהל, אלא לקשת התפקידים כולה, החל בפועל הפשוט, וכלה במנהלי הייצור ומנהלי התהליך, הכספים ובכלל. רבים מאותם עובדים מקצועיים אשר בעבר הניעו את הכלכלה כולה, מחפשים כיום את אותה סביבת עבודה מספקת, הן ברמת מקום העבודה הפיזי אליו הם קמים כל בוקר והן ברמת האווירה התומכת, המפרגנת והמפרה. כבר מזמן ידוע שהתנאים הכלכליים בלבד אינם מספיקים לצורך הישארותו של עובד במקום העבודה שלו לאורך זמן.

 

הכרה בנתונים הללו, מביאה אותנו, המעסיקים, להשקיע מחשבה מיוחדת בכל אותה המעטפת שבסופו של דבר תורמת להישארותו של העובד, ליציבות הארגון ובסופו של דבר להצלחתו. אם בעבר הקרוב התעסקנו בעיקר בנושא בתחום עיצוב המשרדים, הגיעה השעה להתקדם הלאה לתחומים חדשים בהם אולי כח האדם פשוט יותר,אך עדיין נדרש לאיכויות ומיומנויות הנרכשות רק עם ניסיון ולאורך זמן במקום העבודה.

 

עו"ד דפנה אורבך עו"ד דפנה אורבך

 

אז איפה פוגש התכנון את אותה סביבת העבודה? למעשה, בכל חלל שמתוכנן ישנו צורך להשקיע בנראות, ביצירת אוירה נוחה ונעימה וברושם הראשוני וזה שבא אחריו.

 

גם פה נתחיל ממחקר של יעדים אסטרטגיים של הארגון, הבנת המותג, חזון המוליך אותו, רוח החברה השוררת בו, שיטות הניהול המקובלות בו ומה בעצם מניע אותו.

 

אחרי שהארגון יבין את ה"מניין ולאן" שלו, ניתן יהיה להתקדם עם תהליך אפיון סביבת העבודה המתאימה לעובדים שלו. שימת דגש על חללים ציבוריים מזמינים, כאלו שמייצרים קשרים אישיים ומעודדים מפגשים חברתיים, הם בד"כ יהוו בסופו של דבר את הסיבות להישארותו או אי הישארותו של העובד במקום עבודתו. הבנת סדר יומו של העובד וצרכיו תוך התאמת חללי העבודה למטרות לשמן הן נועדו, תיביא בסופו של דבר ליצירת זהות של העובד עם מטרות הארגון ולפיתוח נאמנות, מעורבות ומסירות למקום העבודה, אשר מהווים מפתח להצלחתו.

 

תארו לעצמכם היום את המתקנים שאתם מכירים - אותם מחסנים לוגיסטים ענקיים, בהם עובדים עשרות ומאות אנשים, שימו לב לאזורי הרווחה של העובדים כמו חדרי האוכל, המנוחה, חדרי הנהגים, משרדי הקליטה והשילוח, ותבינו מדוע עובדים לא נשארים יותר משנה בממוצע ומעדיפים להתקדם למקום הבא. ההבנה שהשקעת מחשבה ותקציב בשינוי האווירה בסביבת העבודה יכולה לעשות מהפך ניכר בגורמים שבסופו של דבר ייגרמו לצוות להתחבר לארגון למשך שנים ארוכות.

 

סיורים רבים אותם ערכתי במרכזים לוגיסטיים של חברות ענק בעולם, זימנו אותי לסביבות עבודה מדהימות, שקטות, מזמינות ומפנקות, וזאת מבלי לעשות שימוש במונח המודרני של סביבת העבודה. ברור שסביבת העבודה אינה חזות הכל, אבל היא בהחלט מקום טוב להתחיל!

מיד עם הכניסה למתקן, ניתן להבין את חזון הארגון, את מקום העובד בחברה, את שיטת הניהול השוררת בארגון, תחושת הנוחות או האי נוחות ניכרת מכל משרד או מחסן המשמשים עובדים, וכך מבלי משים ניתן ללמוד על שביעות רצונו של העובד. מהתמונה המתקבלת מיד משער הכניסה, ניתן להבין עד כמה הנושא חשוב למנהלים וכמה נעשה על-ידם על מנת לשמר תחושה זו.

 

דוגמאות טובות לכך ניתן לראות במגוון מתקנים של תעשיות הרכב בעולם. מדובר במתקני ענק המכילים אלפי עובדים, ברובם מיומנים ביותר, הנהנים ממתקנים נעימים, כאלו שהושקעה בהם מחשבה רבה ומכאן גם הזהות הגדולה של העובדים עם מקום העבודה ועם המותג.

אז אם אתם מנהלים,הניצבים בפני הקמת מתקן חדש לחברתכם, נצלו את המעבר ואת השינוי הארגוני המגיע יחד איתו, והפכו את המתקנים הלוגיסטיים שלכם לכאלו שכל מועמד ישאף להישאר בהם ולהזדקן אתכם.

 

דפנה אורבך-בירן היא שותפה מנהלת במשרד אורבך הלוי אדריכלים

 

בטל שלח
    לכל התגובות