הנושה הגדול של סירס הוא המנכ"ל שהובילה לפשיטת רגל
אדוארד לאמפרט, המחזיק באופן פרטי ודרך חברת האחזקות שלו ב-50% מהסמל האמריקאי, מכר נכסים ומותגים של סירס בניסיון לאושש את הרשת. מאז 2005 לא דיווחה סירס על צמיחה, והיקף ההתחייבויות שלה מגיע ל־11.3 מיליארד דולר
רשת בתי הכלבו סירס, בשיא תהילתה הקמעונאית הגדולה בעולם, הגישה שלשום בניו יורק בקשה להגנה מפני נושים. המהלך מתבצע לאחר שנים של היחלשות דרמטית במכירות, שבמהלכן צברה חובות עתק לאחר שהתקשתה לעמוד בתחרות מול היריבות, ובראשן אמזון.
- עכשיו זה רשמי: סירס בפשיטת רגל
- דיווח: סירס תסגור 150 חנויות במסגרת הליך פשיטת הרגל
- סירס קרובה להסכם שיאפשר לה להישאר בחיים עד חג המולד
החברה, שבבעלותה גם הרשת המוזלת קיי־מארט, הגישה את הבקשה ערב מועד פירעון הלוואה של 134 מיליון דולר. התחייבויותיה מסתכמות בכ־11.3 מיליארד דולרים, לפי מסמכים שהגישה לביהמ"ש ב־4 באוגוסט, ושווי נכסיה עומד על כ־6.9 מיליארד דולר. הרשת תסגור 142 סניפים לא רווחיים עד סוף השנה, זאת נוסף על 46 שהודיעה על סגירתם באחרונה. היא מפעילה 506 סניפים של סירס ו־360 של קיי־מארט, נכון לאוגוסט.
מאז 2005, סירס הולדינגס לא דיווחה על צמיחה שנתית במכירות. עבור 2018, תחזית ההכנסות עומדת על 12.4 מיליארד דולר, זאת לעומת 54 מיליארד דולר ב־2015.
הליך פשיטת הרגל, אשר לפי סירס יאפשר לה לארגן מחדש את פעילותה, מגיע אחרי שנים ארוכות של דעיכה.
לאורך הדורות, סירס היתה מקום הקניות המועדף על מעמד הצווארון הכחול, זאת בזכות תוכניות תשלומים שאפשרו להם לרכוש מוצרים איכותיים בתנאים נוחים. עם זאת, בשנים האחרונות, הסמל של אורח החיים הפרברי האמריקאי, שסיפק בעבר את כל צורכי הלקוח - ממזון לחיות מחמד, דרך ביטוחי חיים ועד למצבות - הפסיד נתחי שוק גדלים והולכים לוולמארט, אמזון וטארגט (ראו מסגרת). מצבת כוח האדם הידלדלה בהתאם, מ־302 אלף עובדים לפני עשור, לכ־68 אלף כיום. "החברה מאמינה כי ארגון מוצלח יציל את החברה ואת המשרות של רבבות עובדים", מסרה שלשום הנהלת סירס.
את השנים הקשות עברה ענקית הקמעונאות בעיקר תחת שרביטו של המיליארדר אדי לאמפרט, המכהן כמנכ"ל מאז 2013, ונאלץ להתפטר שלשום. לאמפרט, שהונו מוערך על פי מגזין "פורבס" במיליארד דולר, גם מחזיק באופן פרטי ב־31% מהרשת. 19% נמצאים בבעלות חברת האחזקות שלו ESL (ראשי תיבות של אדוארד סקוט לאמפרט).
בניסיון לאושש את הרשת, לאמפרט מכר מותגים ונכסים שהיו בבעלותה. בעקבות הגשת הבקשה להגנה מפני נושים, עלו תהיות בוול סטריט לגבי טיבם של נכסי סירס שלאמפרט ינסה להציל לרווחתו האישית כמו גם לטובת ESL.
על פי "פורבס", לאורך השנים מכר לאמפרט נכסים של סירס ל־ESL והעביר לבעלותו את הנדל"ן של רוב הסניפים. את דמי השכירות הוא גובה מהחנויות דרך חברה אחרת שלו, סריטג', והלכה למעשה, הוא הפך להיות הנושה הגדול ביותר של החברה. אף שבתחילה לאמפרט התעניין במיוחד בנדל"ן של סירס, הוא גילה גם את השווי הגלום במותגים האיקוניים שלה. כמו, למשל, מותג כלי העבודה קראפטסמן ומותג ציוד הפנאי לאנדס אנד. מאז אוגוסט נשקלת גם המכירה של מותג מכשירי החשמל קנמור.
סירס נתנה לאמריקאים הכל, והם בגדו בה עם וולמארט וטארגט
חלפו 131 שנה מאז ריצ'ארד סירס העביר את עסקי השעונים שלו ממינסוטה לשיקגו. שם הפכה סירס לאימפריית קמעונאות, כשהעניקה לעיר את המגדל הגבוה ביותר בעולם בזמנו, העסיקה מאות אלפי עובדים, והיפנטה כל ילד וילדה לקטלוג מתנות חג המולד השנתי שלה.
אבל לא רק הילדים הלכו שבי אחרי הקסם של סירס. בשנת 1925, אחרי שזנחה את עסקי ההזמנות בדואר, פתחה החברה בשיקגו את בית הכלבו הראשון שלה. יותר מ־151 אלף מבקרים עברו בדלתות הסניף ביום הפתיחה, ו־20 השוטרים שנקראו לשמור על הסדר במקום היו חסרי אונים.
סירס הציעה לרוכשים הנלהבים מבחר אינסופי של מוצרים. החל מביגוד, ריהוט, ומכשירי חשמל ועד אוהלים, מצבות, ביקור אצל רופא שיניים וחנות חיות מחמד. כך הצליחה הקמעונאית לספק את כל הצרכים והחשקים של שיקגו, ובהמשך את אלה של שאר ארה"ב.
אחרי מלחמת העולם השנייה, כשהאמריקאים נעו בהמוניהם לפרברים, סירס רצתה להיות בשבילם גם שם. היא פתחה סניפים בקניונים שהוקמו כדי לשרת אותה.
המהלומה הרצינית הראשונה שחטפה סירס היתה בשנות השבעים, כשהרגלי הצריכה של האמריקאים השתנו. עלייתן של רשתות מוזלות כמו וולמארט וטארגט גרמה ללקוחות להדיר רגליהם מהקניונים. סירס ראתה את העולם משתנה לנגד עיניה, אבל לא הגיבה מספיק מהר.
מרכז הפיתוח בישראל שדרג את חוויית הקניה
לענקית הקמעונאות האמריקאית הוותיקה נציגות גם בישראל. סירס מחזיקה מרכז פיתוח בהרצליה פיתוח ובו מועסקים כיום 85 עובדים.
המרכז הוקם ב־2009 לאחר ש־SHC) Sears Holdings Corporation) רכשה את החברה הישראלית דלבר (Delver). דלבר הישראלית, שפיתחה מנוע חיפוש חברתי המציע קדימות לתוכן גולשים, עמדה אז על סף סגירה לאחר שכשלה לגייס סבב הון נוסף.
מרכז הפיתוח של סירס בישראל, שמנה בשיאו מעל 120 עובדים, המשיך במובנים רבים את דרכה של דלבר והתמקד בביג דאטה ובאופטימיזציה של חוויית הקניה ברשת עבור הקמעונאית האמריקאית. כל זאת במסגרת ניסיונותיה של סירס לשמור על רלוונטיות ולהתמודד עם התחרות מול החנויות המקוונות.
"כלכליסט" פנה לחברה לבקשת תגובה, אך נכון לאמש, זו לא התקבלה.