$
רכב

קאדילק יורדת לשטח: לאלף את הלווייתן

אחרי שנים שקאדילק נתקעה בעידן הגראנג’ ויצרה מפלצות מנהלים מוחצנות, XT4 נראית כמו העיצוב שתמיד חיפשה: מכונית מפוכחת, ממוקדת, שתדבר למיינסטרים. קאדילק הצטרפה באיחור למסיבת הכביש־שטח, אבל במקום לדפוק כניסה דרמטית היא מציגה תיבה חסכונית, רדיו אינטרנטי ומערכת בלמים חרישית על טהרת החשמל

תומר הדר 08:2415.10.18

 

 

לשוטרת קוראים ג'יין. לג'יין יש אקדח. גלוק. ג'יין בלונדינית, צעירה, גבוהה ובעיקר עצבנית. יד ימין של ג'יין מרחפת בעדינות במרחק של כמה אינצ'ים מהאקדח. בארה”ב של טראמפ סופרים באינצ'ים ואז יורים. רק אחר כך שואלים שאלות, במיוחד כשמדובר בזרים שעוצרים בקאדילק בפארק לאומי, סמוך לדגל ענק, ומנהלים שיחה טלפונית בשפה מזרח־תיכונית.

 

כאן אין חוכמות: שלושה עוברי אורח התקשרו למשרד השריף המקומי לדווח על זר שמשוטט בפארק בקאדילק ומדבר בשפה של מידל איסט. ג'יין הגיעה עם הגלוק בתוך חמש דקות.

 

קאדילק XT4 קאדילק XT4

 

שעה מצפון לסיאטל, בארץ הרחבה שמטאקומה ועד קנדה, שוכנת ארה”ב האמיתית ‑ ארץ של שמים כחולים ועננים שחורים, 15 מעלות בקיץ, לרוב גשם, לפעמים שלג. הרכב הנפוץ ביותר כאן הוא טנדר שברולט ארבע־על־ארבע חבוט, לפעמים טנדר פורד ארבע־על ארבע־חבוט. בחלון האחורי של חלק מהטנדרים מותקן מנשא רובים ובו נח ווינצ'סטר. בטנדרים שאין בהם מתקן רובים עם ווינצ'סטר יש מתקן רובים עם רמינגטון. אם זה לא פורד או שברולט, זה בדרך כלל סובארו, בגלל השלג.

 

אבל לנו יש קאדילק. XT4 בצבע שחור. רכב חריג בנוף המקומי, זוויתי, נאה, יותר מדי בולט. ג'יין עצבנית. לפעמים באים לכאן שיכורים והם לא מהססים לשלוף על ג'יין את הרמינגטון או הווינצ'סטר. מותר לפתוח דלת של קאדילק, אבל בזהירות. זו דלת כבדה, איכותית. לשלוף את התיק, אבל לאט. לשלוף רישיון, אבל בנימוס.

 

ליתיום. ככה קוראים לתחנה שמשדרת בסיריוס אקס.אם, הרדיו האינטרנטי של הקאדילק. ליתיום משדרת רק גראנג' משנות התשעים. סאונדגארדן ברקע, כריס קורנל התאבד. אליס אין צ'יינז. ליין סטאלי מת, מנת יתר. נירוואנה. מריח כמו רוח נעורים אף שקורט קוביין מזמן מריח פרחים מלמטה.

 

XT4 מבפנים. ידית ההילוכים בשרנית, התיבה מכוילת לחיסכון ולשקט, ומסך המגע הגדול שולט ברדיו אינטרנטי XT4 מבפנים. ידית ההילוכים בשרנית, התיבה מכוילת לחיסכון ולשקט, ומסך המגע הגדול שולט ברדיו אינטרנטי

 

מכים על חטא הניינטיז

 

קאדילק חיה יותר מדי שנים בעבר, בגראנג'. במקום להשקיע ברכבי כביש־שטח, כמו אאודי, כמו מרצדס, כמו לקסוס, קאדילק היתה עסוקה בלייצר לווייתנים, בלבנות אסקלייד, בלהשקיע במכוניות מנהלים. עכשיו קאדילק מבקשת סליחה. על אמת. בכירי קאדילק מסבירים שהראש שלהם היה בדברים אחרים. הם מתנצלים, ההתנצלות כנה ואמיתית, וזה נדיר.

 

קאדילק איחרה להגיע למשחק הכביש־שטח, ואאודי Q3 ולקסוס RX לקחו לה את הכתר. אבל כעת יש קאדילק XT4, רכב כביש־שטח שמיועד להיות כל מה שקאדילק לא הספיקה להיות עד היום: ספורטיבית, נאה, מרווחת, חדשנית, חסכונית. הרבה מאפיינים שצריך לדחוס למכונית אחת למרות פער מטריד של כמעט עשור.

 

יש יצרנים שמכריזים קוממיות שהם הגיעו אחרונים למסיבה. שטיק מוכר. ובגלל האיחור למסיבה הם מייצרים הכי טוב, עושים הכי נועז. קאדילק איחרה למסיבה אך לא משתמשת באיחור כתרוץ. זוהי קאדילק מזן אחר, מאוד מפוכחת, מאוד ממוקדת.

 

קודם כל, XT4 היא קאדילק נאה. יותר נאה מרוב הקאדילקים שתפגשו על הכביש. בשנים האחרונות קאדילק הלכה על כיוון מוחצן. זה לא המקרה של XT4. להפך, מדובר ברכב שפונה אל המיינסטרים, אל הבטן הרכה. ועם זאת, יש בו הכל: הגריל הענק והאגרסיבי של קאדילק, חישוקי הגלגלים הענקיים, קו הירכתיים המודגש. יש כאן הכל, אבל הווליום מוחלש כדי להתאים לכולם. לא מעט מאפיינים של XT4 מכוונים ישירות לאירופה, אף שקאדילק כמעט ולא משווקת באירופה: פנסים אחוריים שמתחילים באמצע דלת תא המטען ועולים למעלה, פנסים קדמיים צרים שנשפכים בכיוון הפגוש הקדמי.

 

XT4 היא העיצוב שקאדילק חיפשה שנים ולא הצליחה למצוא. דורות עבר של קאדילק היו מוחצנים מדי, ולכן סר חינם במהרה. הם היו רגועים מדי, ולכן לא חפצו בהם. זו קאדילק שונה. לא בולטת, אך בטח שלא נחבאת אל הכלים.

 

געגועים למנוע רועש

 

אל תחפשו כאן מנוע בעל שמונה בוכנות. גם לא מנוע שש. כאן יש רק ארבע. אבל יש גם טורבו. ותשעה הילוכים. המנוע חדש לחלוטין, אין בו הרבה חלקים משותפים עם דגמים אחרים. הוא מפיק 237 כוחות סוס שזורמים אל ארבעת הגלגלים. המנוע שקט להפליא. כמעט לא מורגש. דווקא נחמד להרגיש מנוע בקאדילק, עדיף לפתוח חלון.

תיבת ההילוכים מעט אטית, מכוילת לחיסכון, לשקט. וחבל, כי XT4 מפתיעה מאוד בכבישים שסביב סיאטל. לפחות במהירות חוקית, כי לג'יין יש גם אקדח רדאר. XT4 לא כויל לדינמיות מרתקת כמו המתחרים מגרמניה, הוא מכויל לנהיגה יומיומית, ולכן גם מעט יותר נוח. עניין אחד מיותר הוא מערכת הבלמים החשמלית שקאדילק מתגאה בה. במכונית רגילה נהג לוחץ על דוושה, נוזל בלם מוזן לבוכנות הבלמים, הרכב מאט. ב־XT4 הכל חשמלי. אין צנרת, אין נוזלים, גם אין תחושה.

 

נקודת המכירה החשובה ביותר של קאדילק בשוק הרכב האמריקאי נוגעת לרמת האבזור. מה הנהג יקבל כשהוא יעמוד בפקק. בסיאטל יש הרבה כאלה. קאדילק XT4 מאובזרת באופן מרשים, אבל קודם מילה על תא הנוסעים: מדובר בצעד גדול מאוד בכיוון המתחרים מאירופה. צעד שמיישר איתם קו ובתחומים מסוימים מתעלה עליהם. ראשית, תא הנוסעים מרווח מאוד. שנית, ממשק המשתמש מצוין, אולי הטוב ביותר שמוצע כיום בדגם של קאדילק. השליטה פשוטה מאוד, באמצעות מסך מגע גדול או כפתורי שליטה (מעט זולים למגע) בין המושבים. ידית ההילוכים הבשרנית שדורשת רק נגיעה קטנה לצורך תזוזה, ויש כמובן קישוריות מלאה ורדיו אינטרנטי. על מערכות בטיחות מקוריות אין בכלל מה לדבר, בקאדילק מבינים היטב שבלי מערכות כאלה קשה מאוד למכור מכוניות.

 

מפסיקים להתנצל

 

XT4 דואגת להבהיר שהיא רוצה חלק גם בנתח השוק של האירופיות. התצוגה, למשל, יודעת לדבר אירופית: אינצ'ים הופכים לסנטימטרים. באזור שבו כולם נוסעים בטנדר ישן עם רובה ציד מאחור, זה טוב רק לתיירים.

 

ג'יין מחייכת בפעם הראשונה. יש לה עיניים כחולות. יד ימין שלה כבר לא תלויה ברפיון ליד הגלוק. היא חוזרת אל הפורד אקספלורר המשטרתית, מכבה את הסירנה האדומה ומדווחת בקשר שהכל בסדר. זה לא אל־קאעידה, זה החבר'ה האחרים, הטובים. עובדה, הם יודעים לזהות גלוק. קאדילק XT4 עפה משם כמה שיותר מהר. קאדילק לא צריכה להתנצל על האיחור. הפעם היא לא מצהירה הצהרות בומבסטיות, לא מתחננת ובטח שלא מתנצלת. יש לה רכב ראוי, כזה שכדאי מאוד לקחת לנסיעת מבחן לפני שננעלים אוטומטית על רכב כביש־שטח גרמני.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x