קיה סטינגר: עקיצה גרמנית מקוריאה
קיה סטינגר נועדה למתג מחדש את היצרנית הקוריאנית ולהכניס אותה לקטגוריית רכבי היוקרה. היא עושה את זה לא רע עם חזות בהשראת פורשה פאנאמרה ומאפיינים סופר־ספורטיביים כמו יכולת להאיץ עד 270 קמ”ש, פתחי אוורור במכסה המנוע, וישבן רחב וזועם. רק חבל שיש לה הגה כמו של פיקנטו, שהיא אגרסיבית מדי בהחלקות בכביש ושהיא הקיה היקרה ביותר ששווקה בישראל
גולף GTI היא מכונית ספורט נפלאה. חדה, מתקשרת היטב, אוחזת מדהים. יש לה צמד אגזוזים גדולים, קפיצים משופרים, כנראה שגם מנוע מחוזק. GTI נושפת חזק, משמיעה רעשי קרב, חורקת בצמיגים. וגם נעלמת לאט לאט במראה של הקיה. זו לא בדיחה. זו קיה - כמו פיקנטו, כמו ספורטאז' - אבל מדגם סטינגר, מכונית שקיה החליטה לייצר כדי שיפסיקו לצחוק.
קיה סטינגר היא מה שקורה כשקיה מחליטה לייצר מכונית שתתחרה בגרמנים. יונדאי, החברה־האחות, מחזיקה בחטיבת יוקרה בשם ג'נסיס. ביונדאי רוצים להתחרות בלקסוס, ולכן מייצרים רכבי יוקרה קוריאניים. קיה לא יכולה להקים חטיבת יוקרה, אז קיה מקימה חטיבת ספורט, להוכיח שגם היא עדיין במשחק.
הנה נתונים יבשים, והיובש אינו ממחיש הרבה אך בכל זאת: הנעה אחורית. מנוע בעל שש בוכנות בנפח 3.3 ליטרים, טורבו, 370 כוחות סוס, שמונה הילוכים. סטינגר משוגרת ל־100 קמ"ש בתוך 4.9 שניות ולא מפסיקה להאיץ עד 270 קמ"ש. כשבקיה רצו לייצר מכונית שמתחרה בגרמניות, הזמינו את הגרמנים. לקחו אנשי פיתוח של יצרניות הרכב הגרמניות, הושיבו אותם מול מחשב, וכנראה מול ערימות של כסף, ואמרו להם לעשות כמו הגרמנים, אבל קיה. יצא מרשים. חיצונית, קיה סטינגר נראית קצת כמו פורשה פאנאמרה מוקטנת, אבל פחות מוחצנת, מעוצבת קצת יותר כמו קיה נירו, זו לא מחמאה. אך לקיה סטינגר יש גם מאפיינים שגורמים לה להיראות חייתית, חישוקי גלגלים ענקיים שעוטים גומי במידה נמוכה במיוחד, פתחי אוורור במכסה המנוע, ישבן רחב וזועם. קיה סטינגר היא קיה סקסית.
סטינגר עוקצת. מוקדם בבוקר בכביש שיורד לים המלח. מצלמות המהירות יצאו לפנסיה עד להודעה חדשה, השוטרים ממתינים בירידה, משלימים את ההכנסה האבודה.
בין המושבים יש לסטינגר כפתור עגול, בורר מצבים. מצב חיסכון, שבו היא חסכונית, מיותר. מצב יומיום, שבו היא יומיומית, מיותר. מצב ספורט, שבו היא ספורטיבית. מגניב. ומצב ספורט פלוס שבו מומלץ להחזיק אותה כל הזמן.
בשורה לנהגים מהירים
בקרת האחיזה כמעט לא מתערבת, חבל שתתערב. קיה סטינגר היא מכונית שאוהבת להיות עם הישבן בהחלקה, כל לחיצה חזקה על דוושת הגז והורדת הילוך אגרסיבית גורמות לישבן של סטינגר לפסוע החוצה, לעקוץ ולחזור. לחיצה חזקה על הגז גורמת לצמיגים האחוריים שלה לאבד אחיזה בשנייה, הישבן שלה מיטלטל לצדדים, זו פיזיקה ונהג.
סטינגר אגרסיבית בהחלקות בכביש, יותר מדי אגרסיבית, אין כאן העידון של הגרמניות. והיא חדה, ממש חדה עם מערכת מתלים אקטיבית שעובדת טוב. טוב כמעט ברמה של גרמניות בעלות הנעה אחורית ומנוע חזק. רק כמעט, כי ההיגוי שלה עדיין לא שם. ההגה שלה אמנם כבד ובעל משקל טוב, אך הוא לא מעביר מספיק מידע על מה שמתרחש לפני הגלגלים הקדמיים. זה לא ממש נורא אם לא נוסעים מעל 250 קמ"ש.
קיה סטינגר משככת מפגעי כביש היטב. אין לה התכונה המאוד מעצבנת של מכוניות שיש להן מעל 300 כוחות סוס, של להיתפס לכל שינוי בכביש, לעוף לאן שלא צריך. סטינגר היא מכונית ממוקדת. מכונית שמיועדת בראש ובראשונה לנהגים מהירים. יש לה גם מערכות בטיחות מקוריות כמובן. יבואן קיה למד את מה שיבואנים של חלק ממכוניות היוקרה עדיין לא למדו.
חסר רעש נכון למנוע
לסטינגר יש תא נוסעים מפתיע. אפילו סקסי. מושבים עמוקים ותומכים מעור אדום, עם אפשרות לכוון את מידת התמיכה הצידית, עם כיוון לאורך המסעד. מישהו בקוריאה עשה שיעורים, פירק כמה מכוניות ב.מ.וו והרכיב מחדש.
לוח המחוונים איכותי, כולל פתחי אוורור עגולים ונוחים לשימוש שמיועדים לקרר את הפנים של מי שנוסע מהר. ידית ההילוכים ממוקמת היטב, אך במפתיע לא כוללת אפשרות להעברת הילוכים ידנית, את זה עושים באמצעות ההגה.
מתחת לידית ההילוכים יש בקרת מצבי נהיגה. כפתור הבקרה מרגיש ונראה זול. החלון האחורי זעיר וקשה לראות ממנו החוצה. עוד נקודה מבאסת - ההגה מזכיר דגמים אחרים של קיה. זו מלכודת: מחד, קיה חייבת לשמור על זהות בין סטינגר ובין דגמי קיה האחרים. מאידך, אף אחד לא רוצה לנסוע 250 קמ"ש במכונית עם הגה של פיקנטו.
מאחור, סטינגר מרווחת אך לא באמת מיועדת למי שרוצה לנסוע מאחור, כי המושב נמוך מדי. גם תא הנוסעים אינו ענק. קיה סטינגר היא מכונית שבמפורש מיועדת למי שרוצה מכונית כדי לנסוע מהר, לא כדי להסיע אורחים. עם זאת, סטינגר היא גם מכונית שימושית למדי ביומיום, היא יחסית נוחה למרות הצמיגים הקרביים ומערכת המתלים המשודרגת. גם כאן הגרמנים ויתרו כנראה על כמה סודות מקצועיים, אך לא על כולם.
בנסיעה במהירויות של מעל 120 קמ"ש חודרים אל תא הנוסעים של הסטינגר רעשי כביש ורעשי רוח, אך לא ברמה מטרידה. אגב רעש, חסר רעש מנוע. לא רעש חודרני טורדני אלא רעש עמוק, שרומז כמה כוח יש לקיה. כמו רעש שהגרמנים יודעים לייצר, רעש שגורם לעוברי אורח להסתובב.
קיה סטינגר היא הקיה החזקה ביותר ששווקה בישראל אי פעם, את זה אפשר למדוד בכוחות סוס. קיה סטינגר היא גם הקיה המהירה ביותר ששווקה בישראל אי פעם, את זה אפשר למדוד בקילומטרים לשעה. קיה סטינגר היא הקיה המהנה ביותר ששווקה אי פעם בישראל, נתון שאינו מדיד אך בהחלט ברור. וקיה סטינגר היא גם הקיה היקרה ביותר ששווקה אי פעם בישראל.
המחיר הרשמי שלה הוא 380 אלף שקל, מחיר גבוה יותר מזה של רוב דגמי ב.מ.וו סדרה 3, גם החזקים שבהם. מחיר גבוה מרוב דגמי אאודי A4 ו־A5 המקבילים. ולגרמנים יש קלף בשרוול: מערכות פלאג אין הייבריד, כלומר המכוניות שלהם נוסעות בכוחו של חשמל.
אז סטינגר כנראה לא תדבר למי שרוכש גרמניות יוקרתיות. אנחנו מהמרים שמי שקונה אינפיניטי או לקסוס נמצא על הכוונת של הסטינגר. וגם אז, רק מי שבאמת קונה מכונית כדי לנהוג בה מהר יבין את יתרונותיה של הסטינגר. הימור שלנו: מדובר בקומץ בלבד, אך קומץ שיחייך לעתים קרובות.