FT
ענקיות הרכב הגרמניות בונות שוק אוטונומי בסין
אאודי, מרצדס וב.מ.וו מבצעות ניסויים ברכבים אוטונומיים בסין תוך ציות לתקנות הסיניות שמחייבות שיתוף פעולה עם ספקיות נתונים ומיפוי מקומיות. אנליסט בשנגחאי: "איש לא רוצה לפספס את השוק הזה"
שלוש יצרניות כלי הרכב הגדולות בגרמניה החלו לבצע בשקט ניסויים ברכבים אוטונומיים בסין, זאת למרות התקנות שמחייבות אותן לעבוד בשיתוף פעולה עם חברות תוכנה מקומיות. על מנת לערוך את הניסויים, אאודי, מרצדס־בנץ וב.מ.וו הגיעו להסכמות להשתמש בספקיות נתונים ומיפוי סיניות, ולוותר על המערכות הבינלאומיות הקיימות, זאת כדי לזכות בדריסת רגל בטכנולוגיה החדשה שמוטמעת בימים אלה בשוק המכוניות הגדול בעולם.
- מרצדס חשפה את רכב הכביש שטח החשמלי EQC
- ב.מ.וו חשפה את מכונית הקונספט האוטונומית שלה
- הישג אוטונומי: סירה רובוטית צלחה לבדה את האוקיינוס האטלנטי
אאודי החלה לקיים ניסויים בעיר וושי במזרח סין החודש, זאת בעקבות ניסויים שביצעה מתחרתה דיימלר, החברה-האם של מרצדס, בבייג'ינג. ב.מ.וו קיבלה רישיון לבצע ניסויים ברכבים אוטונומיים בשנגחאי עוד במאי - החברה הזרה הראשונה שזכתה באישור כזה בסין.
יצרניות ברחבי העולם עסוקות בפיתוח מערכות אוטונומיות וחוברות לשם כך עם מגוון חברות טכנולוגיה. עם זאת, כדי לפעול בסין הן נדרשות לוויתורים.
פול גונג, אנליסט שוק המכוניות הסיני ב־UBS אמר כי המגבלות על חברות זרות המשתתפות בתעשיית המיפוי והתקשורת של סין "אינן משפיעות על יצרניות כלי רכב מסורתיות", משום שהן מתמחות בחומרה. אבל, לדבריו, החסרונות הטמונים במגבלות שמטילה סין על השקעות ישפיעו על חברות שמפתחות תוכנה המוטמעת ברכבים האוטונומיים, כמו ויימו של גוגל, שרשמה חברה־בת בסין בחודש שעבר. ב.מ.וו עובדת עם אינטל, בעוד אאודי והחברה־האם שלה VW חברו לאורורה, סטארט־אפ בהובלת מייסד וויימו לשעבר כריס אורמסון. דיימלר, מאידך, מפתחת את המערכות שלה בבית.
אאודי, ב.מ.וו ודיימלר מחזיקות בנתחים בחברת המיפוי Here, שמהווה חלק ממיזם המכוניות האוטונומיות שלהן. חברות זרות הביעו בעבר חששות לגבי תקנות סיניות שמגבילות טכנולוגיות מיפוי ברזולוציה גבוהה וגם שירותי טלמטיקה שמטפלים במידע שזורם ממכוניות לחברות בבעלות סינית. אך אם יצרניות כלי הרכב מעוניינות לפתח רכבים אוטונומיים באופן מסחרי בסין, הן ייאלצו לבחון אותן שם, שכן תנאי הכביש שונים משמעותית מאלה שבמדינות מפותחות.
"איש לא רוצה לפספס את השוק הזה", אמר ייל ז'אנג, מנהל אוטו פורסייט, חברת ייעוץ בשנגחאי. אאודי ביצעה ניסויים בוושי החודש ותשיק מרכז פיתוח וניסויים בעיר בתחילת השנה הבאה. "אני חושב שזו הזדמנות נפלאה, כי כרגע אין הרבה תקנות ותקנים", אומר אלכסנדר פש, בכיר בחברה. אאודי תחבור לוואווי וצ'יינה מוביל עבור הטלמטיקה. התנועה בסין מציבה אתגרים מיוחדים בפני החברות בגלל "צפיפות רבה של מכוניות, קטנועים, רכבים תלת־גלגליים והולכי רגל, על כל המשתמע מכך מבחינת התנהגות בכביש", מסרה הקבוצה.
בשל שיקולי ביטחון לאומי, יצרניות זרות צריכות לשתף פעולה עם חברות מקומיות למטרת מדידות שטח ומיפוי. שלוש הגדולות הן חטיבת המיפוי של מנוע החיפוש באידו, חטיבת אוטו־נאבי של עליבאבא ונאב־אינפו, שנתמכת על ידי טנסנט. מלבד המיפוי, הגבלות על השקעות זרות חלות גם על אחסון בזמן אמת של נתונים שנאספים במהלך הניסויים, כך לפי אטיקוס ז'או, עורך דין בפירמת קינג אנד ווד מלסאנס, בשנגחאי. בשל השימוש במצלמות ברכבים האוטונומיים "ייתכן ויצולמו תשתיות רגישות, והמידע צריך לעבור סינון", הוא ציין. תהליך שיחייב מעורבות של חברה בבעלות סינית מלאה או מיזם משותף.