הרווח החודשי של נהגי אובר וליפט נחתך בחצי בחמש השנים האחרונות
לפי דוח של ג'יי.פי מורגן, הרווח החודשי הממוצע של נהגים בתחבורת האונליין שעמד ב-2013 על 1,469 דולר ירד בשנה שעברה ל-783 דולר. מספר המרוויחים מעל 900 דולר לחודש ירד מ-50% ל-25%; אובר: "קיימת עלייה במספר הנהגים החלקיים - יש להתמקד בשכר לשעה"
פחות ופחות משתלם להיות נהג אובר: נהגים במסגרת הפלטפורמות של אובר וליפט (או חברות מקבילות אחרות) מרוויחים כיום בחודש עבודה כמחצית מהסכום החודשי שהרוויחו נהגים דומים לפני 5 שנים - למרות העלייה המתמדת במספר הנוסעים בתקופה זו.
כך עולה מדוח שפרסם מוסד המחקר של ג'יי.פי מורגן, המתבסס על תשלומים שהעבירו 2.3 מיליון משפחות בחמש השנים האחרונות. לפי הדוח, הרווח החודשי הממוצע של נהגים בשירות שהוזמן אונליין עמד ב-2013 על 1,469 דולר ובשנת 2017 על 783 דולר – ירידה של 53%.
- דיווח: ליפט תכה את אובר במירוץ לבורסה, תנפיק במרץ 2019
- עיריית ניו יורק מחייבת את אובר לשלם שכר מינימום לנהגים
- עיריית סן פרנסיסקו תוקפת את הבטן הרכה של אובר וליפט
עולה עולה מהנתונים שברבעון הראשון של שנת 2014, כמעט מחצית מהנהגים באובר ודומיה הרוויחו 900 דולר או יותר במשך חודש עבודה. לעומת זאת ברבעון הראשון של שנת 2018 פחות מ-25% מהנהגים הרוויחו מעל 900 דולר.
הדוח של ג'יי.פי מורגן עסק בכלכלת האונליין העצמאית המתפתחת באופן כללי, אותה בחן לפי בחלוקה לארבעה תחומי עבודה עצמאיים: תחבורה (נהגי אובר, ליפט); מכירות (כאמור, של גורמים פרטיים, לא חברות); השכרת נכסים, דירות, חניות ועוד; שירותים (טיולי כלבים, תיקוני בתים, רכבים ועוד – אותן קיטלג כ"שירותים שאינם תחבורה"). מתוך 4 התחומים, רק בתחבורה נרשמה ירידה בתקופה שנבדקה.
בסקטור התחבורה של כלכלת האונליין נרשמה כאמור ירידה של 53% ברווח החודשי של הנהגים בחמש השנים האחרונות, בענף השירותים (לא תחבורה) נרשמה עלייה של 1.9% בשכר החודשי, במכירות עלייה של 9.4% ובהשכרה זינוק של 69%.
המגבלה המרכזית של הבדיקה נוגעת לכך שהיא מתמקדת בנתוני הכנסות חודשיים ולא ברווח לשעה – נתון מרכזי להבנת נתוני ההכנסות של הנהגים. הסיבה העיקרית לכך היא שלחשבונות הבנק של הנהגים לא מגיעים נתונים על הכנסות לפי שעה אלא על הכנסה חודשית בלבד (נתוני ההכנסות לשעה קיימים כמובן בידי החברות עצמן).
"הירידה ברווח החודשי של נהגים יכולה ללמד על כך שהגידול הרב במספר הנהגים גורם ללחץ על ההכנסה לשעה. היא יכולה גם לשקף ירידה פוטנציאלית במספר שעות הנסיעה של הנהגים", מציין הדוח. "אנו בודקים מתי הלקוחות מכניסים את הכסף, אבל אנחנו לא יודעים כמה זמן הם עבדו", אמרה על כך מנהל מחקר בכיר בבנק, עמאר חמודי (Amar Hamoudi).
אובר פרסמה תגובה משלה לדוח שנגעה באותה נקודה: "הממצאים של הדוח מחזקים את מה שאנחנו ואחרים טוענים כבר זמן מה. בהינתן העלייה במספר הנהגים שמשתמשים בפלטפורמה רק מדי פעם, הנתון שבו נכון יותר יהיה להתמקד יהיה הרווח לשעה, שנותר יציב לאורך זמן". לפי מחקר שהתפרסם בחודש מאי, של החוקר לורנס מישל (Lawrence Mishel) מ-Economic Policy Institute, הרווח הממוצע לשעה של נהגי אובר עומד על 9.21 דולר. מישל טוען שבמהלך ארבע השנים האחרונות אכן נרשמה עלייה במספר נהגי אובר במקביל לירידה במספר שעות הנסיעה השבועיות. "לנהוג באובר הפך הרבה יותר פעילות צדדית להשאת רווח", אמר מישל.