הלב הפועם: הווידיאו בשירות התיאטרון
יואב כהן עוזר לשלב וידיאו־ארט בתיאטרון כדי להעצים את התפאורה. בהצגה החדשה “האפקט" הוא ממחיש את בדיקות הדופק וה־CT של השחקנים
בשנים האחרונות יותר ויותר הצגות תיאטרון משלבות וידיאו־ארט כחלק מתפיסת החלל והדרמה. אחד מאמני הווידיאו המובילים שאחראי למגמה הזאת הוא יואב כהן, שצופי התיאטרון ראו את עבודותיו בין היתר בהצגות “המקרה המוזר של הכלב” ו”כטוב בעיניכם”. בעולם יצר כהן וידיאו לאופרות, לסיבוב העולמי של “בהרטי 2”, ול”רצח” של חנוך לוין בגרמניה.
סביבה סטרילית
כהן משתמש בטכניקה של מיפוי וידיאו, שמאפשרת לווידיאו להיות חלק בלתי נפרד מהתפאורה. “אני חושב שהתיאטרון היום נאבק על להיות עדכני ונכון לעולם שאנו חיים בו”, הוא מסביר, “זה עולם צעיר, מהיר, מלא מסכים. אנחנו מחפשים כל כך הרבה אמצעים לייצר מציאות רבודה ובתוך התיאטרון זה אפשרי כי זו סביבה סטרילית, אז אם אני מקרין חלון או דלת על גבי תפאורה שהותאמה לכך, אני כן יכול לייצר את האשליה לצופה שהדבר באמת קיים שם. הטכנולוגיה הזאת מאפשרת לווידיאו להיות חלק מהתפאורה, מה שלא היה אפשרי בעבר כי העלויות היו גבוהות ברמה שרק דיסני יכלו להרשות לעצמם”.
בטכניקה הזאת משתמש כהן גם בהצגה החדשה “האפקט” של תיאטרון באר שבע, על שני צעירים המהווים “שפני ניסיון” בניסוי רפואי הבוחן תרופה אנטי־דיכאונית חדשנית ומתקדמת. הם נמצאים בבידוד, מנותקים מהעולם האמיתי ותחת מעקב של שני פסיכיאטרים. “מה שמיוחד בהצגה הזו היא שיש מיפוי וידיאו דינמי”, אומר כהן, “הבמה בנויה ממסכי אור שזזים ממקום למקום, ובכל פעם הווידיאו יודע איפה המסך נמצא ומקרין על גביו. הכל כל הזמן בתנועה. בפעולות פולשניות, כמו מזרקים שמודדים את המוח או בדיקות CT, יצרנו תוכן — אנחנו מקרינים את הדופק או ה־CT של הדמות”.
להתחבר לדרמה
כהן (38), בוגר המחלקה לווידאו וניו מדיה בבצלאל ובית הספר לקולנוע סם שפיגל, מלמד וידיאו־ארט במחלקה לבימוי תיאטרון בסמינר הקיבוצים ומכשיר דור חדש של במאים שאמורים לדעת להשתמש בכלי החדש שנוסף לארגז הכלים. “זה מצריך מכל הצוות, כולל השחקנים, מיומנות חדשה. נכנס חבר חדש וכולם צריכים להסתנכרן, כולל המוזיקה והתאורה. אני חייב שתהיה לי כמה שיותר אינפורמציה כדי שהווידיאו יצליח ‘להידבק’ באופן קסום ולהיטמע בדרמה, שיהיה באמת חלק אינטגרלי ולא נטע זר”.
כהן יוצר וידיאו גם למופעי מוזיקה גדולים, בין השאר של עברי לידר וריטה. על השוני בין וידיאו בתיאטרון ובהופעת מוזיקה הוא אומר: “זה הבדל עצום. במוזיקה התפקיד הוא לייצר סביבה ואווירה להופעה, לעטר את האולם שבתוכו נמצא השיר, בעוד בתיאטרון זה לעבוד עם הסיפור והגיבור ולחשוב איך מייצרים בשבילו חלל, או להביא לידי ביטוי את מה שהוא מרגיש. אם בהופעה אני יכול להשתולל, בתיאטרון הכל צריך להיות מדויק ומחושב”.
יש הצגות שבהן הווידיאו ממש משמש תפאורה ורקע, ויש כאלה שבהן הוא רק תומך בתפאורה הקיימת. “המטרה שלי היא להתחבר לדרמה. כשאני מקבל מחזה, אני בודק איך הווידיאו יכול לשרת אותו בהיבט הדרמטי, קצת כמו שמעצב תפאורה מייצר מתוך הכלום סביבה. היו גם מקרים שחשבנו מראש שיהיה וידיאו אבל אחר כך הבנו שאין לו ממש הצדקה, כמו למשל ב”אשה בורחת מבשורה”.