$
בארץ

בלגן ברכבת: נסיעות בוטלו בשל "מחלה", פתיחת הקו לירושלים עשויה להידחות

תרגיל בטיחות שנערך בקו הרכבת המהיר ת”א־ירושלים, שאמור להיפתח בשבוע הבא, הופסק בעקבות מחלוקת בין המשטרה למכבי האש; בתוך כך, עשרות נהגי רכבת הצהירו ביממה האחרונה על מחלה - נסיעות בוטלו; ועד העובדים: "שההנהלה תבדוק למה העובדים חלו"

ליאור גוטמן 17:1716.09.18

פארסת קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים, שעתיד להיפתח בשבוע הבא לאחר שלל דחיות, נמשכת: בשבוע שעבר הופסק תרגיל בטיחות בעקבות מחלוקת בין המשטרה למכבי האש. בלי ביצוע התרגיל בהצלחה לא ניתן לקבל אישור בטיחות שבלעדיו לא ניתן להתחיל להפעיל את הקו.

 

 

 

מדובר בתרגיל שבו השתתפו רכבת ישראל, משטרת מחוז ירושלים, מד"א ומכבי האש, ושנועד לתרגל פינוי וטיפול במאות נוסעים במקרי קיצון כמו תאונה, שריפה או ירידה מהפסים, בין היתר מתוך המנהרות שבהן הרכבת עתידה לנסוע בסמוך למבשרת ציון שאורכן קילומטרים.

 

כל הגורמים מאשרים כי התרגיל הופסק, אך הסיבות להפסקה משתנות מגורם לגורם. לטענת המשטרה, שניהלה את האירוע, בשלב מסוים כוחות מכבי האש נכנסו באופן שגוי למנהרה. "הם נכנסו למקום א’ במקום למקום ב’", אמר ל"כלכליסט" גורם המקורב לאירוע. מכבי האש לא הכירו בטעות, אך בשל העימות עם כוחות המשטרה החליטו להפסיק את התרגיל. במשטרה מדגישים כי מדובר בתרגיל אחד מתוך שלושה ושהשניים האחרים התנהלו כסדרם.

 

 

שר התחבורה ישראל כץ השקת קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים (ארכיון) שר התחבורה ישראל כץ השקת קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים (ארכיון) צילום: דוברות משרד התחבורה

 

לעומת זאת, בסביבת מכבי האש טוענים כי התרגיל הופסק משום שהתגלו בו תקלות מבצעיות: "בשלב מסוים התרגיל הופסק כי הוא התקדם הפוך מהאופן שבו הוא היה אמור להתקדם. מי שניהלו והמשיכו אותו היו כוחות המשטרה". עם זאת, הם מודים כי "אי אפשר להגיד שהתרגיל היה מוצלח".

 

ברכבת מאשרים את עצם הפסקת התרגיל גם כן, אך מסרבים לתמוך באחד הצדדים. לטענת הרכבת, מדובר בעבודה של גורמי מקצוע שאין בסמכותם להתערב בה.

 

ל”כלכליסט” נודע כי מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי הורה על ביצוע שורת תרגילים מחודשת כדי לאפשר את פתיחת הקו ביום שלישי הבא. האם זה אומר שקבלת האישורים תתבצע תוך כדי תנועה? במשטרה ובמכבי האש הארצי טוענים שאף נוסע לא יעלה על הרכבת לפני קבלת כל האישורים, ולו בשל העובדה שאף גורם אינו מעוניין לקחת את האחריות במקרה של תקלה בטיפול באסון.

 

אם קו הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים, שאורכו 60 ק"מ, יתחיל לפעול בשבוע הבא, הדבר יתרחש לאחר ארבע דחיות לפחות. הקמת קו הרכבת, שעלותו כ־7 מיליארד שקל - פי שניים מהעלות המקורית שנקבעה, אושרה ב־2008 והיעד שנקבע לפתיחה היה 2011. לאחר מכן היעד הוזז ל־2014, משם ל־2016, לאחר מכן לפסח האחרון וכעת לשבוע הבא.

 

עשרות נהגי רכבת הצהירו ביממה האחרונה על מחלה

 

עשרות נהגי רכבת הצהירו ביממה האחרונה על מחלה, דבר המביא לביטול רכבות נוסעים. כך הודיעה לפני שעה קלה הנהלת הרכבת. לדברי בכירים ברכבת, ביממה האחרונה הצהירו יותר מ-30 נהגי רכבות נוסעים על מחלה, בעיקר מאזור לוד דרומה. הדבר החל אמש והביא לביטול רכבות הנוסעים מבאר שבע לדימונה ובכיוון ההפוך. מהבקר התקבלו עוד הצהרות בגין חולי נהגים.

 

"מזוהה כאן תופעה של התחלות של נהגי רכבות הנוסעים שמשמעותה בפועל - השבתה", אומרים שם, ומחדדים שלאחר הפעלת הנהגים הכוננים ולאחר הערכת מצב שנערכה בחברה התברר שאין מנוס מסגירת קווי רכבות סדירות, למרות כל הניסיונות להימנע מכך. לפיכך, לקראת ערב יבוטלו הרכבות הבאות:

 

  • קו בית שמש-מלחה מבוטל החל משעה 17:50 מבית שמש; קו לוד - הראשונים יבוטל החל מהשעה 20:07 מלוד.

 

  • פירוט הרכבות המבוטלות בקו רעננה מערב-משה דיין: מרעננה מערב בשעה הקרובה - ממשה דיין בשעה 18:01; מרעננה מערב בשעה 19:29.

 

ועד העובדים מסר בתגובה: "הוועד לא נתן שום הנחיה ארגונית לעובדים 'להתחלות' או לעכב רכבות. אם אכן הודיעו עובדים רבים כל כך על מחלה, מוזמנת הנהלת הרכבת לבדוק את הסיבות שהובילו למחלות העובדים ולטפל בהן. שוב מדובר ניסיון של הנהלת הרכבת להכפיש את ועד העובדים והעובדים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x