$
שווקי חו"ל

סיפורה של חברה

מבשלת בירה אחת נכנסת לבר - ועושה מה שבא לה

שנתיים לאחר מיזוג הענק בין Ab Inbev למבשלת SABMiller ודבר לא עוצר את מפלצת הבירה הבינלאומית שמוכרת פי 3 מהמתחרה השנייה בגודלה, היינקן, ומציגה רווחיות גבוהה משמעותית מהשוק

גיל קליאן 12:0010.09.18

מעטים מכירים את חברת AB Inbev, אבל כולם מכירים את המוצרים שלה. חברת הענק, שנוצרה מסדרה ארוכה של מיזוגים, אחראית כיום על 25% ממכירות הבירה בעולם, והיא חברת מוצרי הצריכה השביעית בגודלה על פני כדור הארץ.

 

 

 

בגלל המוצר העיקרי שלה - בירה - רבים מחשיבים אותה כחברה "חסינת מיתון". בנוסף, 500 מותגי הבירה שהיא מייצרת ברחבי העולם הופכים אותה לאחת החברות החזקות והמאיימות בעולם, במיוחד עבור מתחריה הקטנים יותר, ועבור רשתות השיווק, המסעדות והפאבים שלהם היא מוכרת את מוצריה.

 

באוקטובר 2016 אושר מיזוג הענק בין AB Inbev לחברת SabMiller. מיזוג הענק יצר חברה שמשווקת את הבירות קורונה, באדוויזר, סטלה, בק'ס, הוגרדן, לף ורבות אחרות. החברה הממוזגת נסחרת במקביל ב-4 בורסות בעולם, בשווי של כ-175 מיליארד דולר, עם מכירות שנתיות של 56.4 מיליארד דולר, ורווח נקי של 9.2 מיליארד דולר, כשהיא מעסיקה 183 אלף עובדים.

 

מנכ"ל AB Inbev מדבר על המיזוג הענק עם SABMiller:

 

 

 

תהליך הקונסולידציה העצום שעבר על שוק הבירה הגלובלי והוליד את המפלצת הזאת התחיל הרבה קודם לכן.

 

בשנת 1987 התמזגו 2 מבשלות בירה בלגיות ויצרו את חברת Interbrew. ב-1995 רכשה החברה הממוזגת את מבשלת הבירה הגדולה בקנדה, ובשנת 2002 רכשו את יצרנית בק'ס הגרמנית. בשנת 2004 התמזגה Interbrew עם חברת AmBev הברזילאית בעסקה של 11.5 מיליארד דולר שיצרה את מבשלת הבירה הגדולה בעולם. החברה הממוזגת נקראה InBev.

סטלה ארטואה ובאדוויזר, שניים ממותגי הבירה של החברה סטלה ארטואה ובאדוויזר, שניים ממותגי הבירה של החברה צילום: בלומברג

 

 

התואר מבשלת הבירה הגדולה בעולם לא הספיק לחברה השאפתנית - ובשנת 2008 היא התמזגה עם אנהאוזר בוש האמריקאית, יצרנית באדוויזר. כל מניות אנהאוזר בוש נרכשו על ידי InBev, תמורת 52 מיליארד דולר. החברה הממוזגת נקראה AB Inbev. בעקבות רכישות קודמות של אנהאוזר בוש בסין, המיזוג הפך את החברה הממוזגת גם לחברת הבירה השלישית בגודלה בסין.

 

אחרי ולפני רכישת הענק של 2016, החלו לצוץ טענות רבות לגבי עבירות הגבלים של חברת הענק. ב-2015 היא נחקרה על ידי משרד המשפטים בארה"ב עקב חששות שניצלה את כוחה לרכוש חברות הפצה של בירה ולהגביל בכך את הפצת המתחרים שלה. ב-2017 עלו טענות נגד החברה על כך שאגרה חומרי גלם בדרום אפריקה, על מנת "לייבש" מבשלות בירה קטנות יותר. כמו כן ב-2016 פורסם שהחברה שילמה קנס של 6 מיליון דולר ל-SEC על עבירות שוחד.

 

המשקיעים מצידם דווקא אוהבים את כוחה העצום של החברה. הם מחכים למימוש סינרגיות וחיסכון בעלויות ממיזוג הענק של 2016, כמו גם מהשלכות מסע הפרסום המאסיבי של החברה במהלך משחקי המונדיאל. החברה היתה נותנת חסות ראשית למשחקים, ופעלה גם בקמפיינים נוספים בכל העולם בזמן המשחקים במה שהפך לקמפיין השיווקי הגדול בתולדותיה.

 

בחברה מעריכים כי מאז המיזוג של 2016 היא חסכה עלויות של 2.5 מיליארד דולר, והיא צפויה לחסוך 700 מיליון דולר נוספים עד שנת 2020.

 

המותגים הרבים של החברה גם מסייעים לאמון בה - בעוד מותגים ותיקים כמו באדוויזר לא צומחים בארה"ב, בחברה מתנסים במותגי בירה חדשים וצעירים שהתברגו היטב לרשימת מותגי הבירה הצומחים ביותר בארה"ב. כמו כן החברה מנסה להגביר נוכחות בשווקים מתעוררים, ובראשם אפריקה וסין - שחוות צמיחה משמעותית בצריכת הבירה לנפש. רק החודש חנכה החברה מפעל בירה חדש בניגריה, כאשר בסוף 2017 חנכה החברה מבשלת ענק בסין.

 

המותגים הרבים של החברה מסייעים לה גם במאבק על ליבו של הדור הצעיר - שמעדיף מותגי פרימיום של בירה. צמיחת מותגי הפרימיום בבירה, שמיוצגים בעיקר על ידי מבשלות הבוטיק, עמדה על כ-5% בממוצע לשנה ב-15 השנים האחרונות, לעומת צמיחה ממוצעת של 2% בכלל השוק. העובדה שהצרכן הממוצע כלל לא מודע לכך שבירת הפרימיום שהוא קונה מגיעה מחברת הענק AB Inbev ולא ממבשלת בוטיק מחתרתית פועלת לטובת החברה.

 

המיזוגים האלה השאירו את החברה כמעט ללא מתחרים. החברה מוכרת פי 3 בירה מהמתחרה השנייה בגודלה - היינקן. החיסכון התפעולי והכוח האדיר מול המשווקים הביא לכך שרווחיות חברת הענק גבוהה יותר מפי 2 מהמתחרים שלה.

 

רכישת הענק של 2016 אמנם השאירה את החברה עם חוב של מעל 100 מיליארד דולר - אך החברה מייצרת מזומנים בקצב של 15 מיליארד דולר בשנה, ונראה כי אם לא תחול תפנית מפתיעה לרעה בעסקיה, היא לא תתקשה לפרוע את חובותיה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x