מנכ"ל כביש 6 חוצה צפון לרגולטור וליזמים: "כל פרויקט שהיה בטיפולו של קבלן אחד עבד כמו שצריך"
לדברי שי לינדנר בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט", כל פרויקט תשתיתי גדול הוא מגה מבצע בפריפריה - לוגיסטיקה, עובדים, אוכל, דירות שכורות למומחים בין לאומיים ועוד אינספור מעגלים וכספים – כל אלו יוצרים דבר חדש באזורים הללו"
לינדנר שמנהל את המיזם מטעמה של שפיר הנדסה, שנחברה להקים והפעיל את המקטעים הצפוניים שיתווספו לכביש 6 אמר כי "במקטע הצפוני הראשון בכביש 6 חוצה צפון החדש שיפתח בשבועות הקרובים, ניתן לראות שער לפריפריה והצפון". אמר מנכ"ל חברת כביש 6 חוצה צפון, שי לינדנר, בהוועידה הכלכלית הלאומית 2018 של "כלכליסט".
"מדברים על כך שכבר בימים ובשבועות הקרובים יפתח המקטע הראשון ועד סוף השנה יפתח כבר הכביש כולו", התגאה לינדנר שהחברה שמנהל הצליחה להקדים את המועד המקורי לפתיחת המקטע שנקבע למאי 2019. "מדובר באחד הפרויקטים הכי מורכבים עם הסטנדרטים הכי גבוהים שהיו כאן".
שפיר מחזיקה ברישיון בכביש 6 בצפון למשך 34 שנים. מדובר בקטע באורך כ-22 ק"מ ובמהלכם שלוש מנהרות באורך כולל של כ-5 ק"מ לכל כיוון. אלו שיגיעו מיקנעם עד למחלף סומך ישלימו יחד עם כביש 6 של נתיבי ישראל כ-170 ק"מ סך, הכל ממחלף שוקת בדרום.
בבניית הקטע שקיעה החברה כ־2.5 מיליארד שקל, ולינדנר רואה בהשקעה הזו לא רק עסק כלכלי אלא גם מימוש הצמחת הפריפריה. "כשמדברים על פיריון ותעסוקה, כל כביש כזה או פרויקט כזה או אחר זה מפעל ענק שמביאים לאזורים האלה. כל פרויקט תשתיתי גדול הוא מגה מבצע בפריפריה - לוגיסטיקה, עובדים, אוכל, דירות ששכרנו ביקנעם למומחים בין לאומיים ועוד אינספור מעגלים וכספים – כל אלו יוצרים דבר חדש באזורים הללו".
לינדנר העביר ביקורת חריפה על הרגולטור. הוא הציג את הקשיים והעיכובים שהקים להם הרגולטור באמצעות הבירורקרטיה כשהוא משווה את זה לדוגמה משוק המזון: "כמו שקטשופ היינץ משום מה לא יכול לקרוא לעצמו קטשופ בישראל, ככה גם אצלנו הרגולציה יוצרת מצבים חדשים, בעייתים ומעכבים.
"לדוגמה, יש לנו שלטי ענק בכמויות בתוך המנהרה בגדלים שאין בשום מקום באירופה. ברגולציה ובבירורקרטיה כדאי שנאמץ את מה שקורה בחו"ל", קרא לינדנר לממשלה לשנות את כיוון הספינה. "כשמנסים להבין למה ישראל צריכה להיות שונה ולדרוש דברים שלא קיימים בשום מקום – תמיד יש סיבות: הנהג הישראלי אחר, מזג האוויר שונה ועוד אינסוף סיבות שתמיד ישנן".
לינדנר פנה לרגולטור והיזמים בישראל על מנת שיפעלו להובלת פרויקטים תשתיתיים באמצעות קבלן אחד בלבד. "אל תחלקו את העבודה, התיאום בין הקבלנים יוצר עיכובים ובעיות במיזמים וכל הציבור סובל מזה. כל פרויקט שהיה לאחרונה תחת טיפולו של קבלן חזק אחד עבד כמו שצריך ונתן ביצועים יפים ואפילו הקדים את הדדליין בהרבה מהמקרים, אל תעשו סלמי מהמיזמים – אנחנו נסבול".
על רקע הבלבול המובנה בכביש האגרה החדש מנכ"ל כביש 6 חוצה צפון מבהיר כי הם למרות הקשיים שצפויים בהתחלה ביכולתם להפוך את הכביש החדש לפופולרי וברור לציבור הישראלי. "כביש 6 היום כולנו יודעים מה זה. האתגר שלנו היום זה להסביר ללקוחות של כביש 6 שהמנויים שלהם לכביש 6 הישן לא יעבוד אצלנו כשהערך המוסף שאנחנו נציע להם הוא ברור. זה אתגר אפשרי כשהיום כולם נמצאים בסלולר והדיגיטל הוא הזירה שתקל עלינו לעשות את זה".