מארז חדש של אלבומי אריק איינשטיין חושף הקלטות גנוזות
עשרות הקלטות מקוריות של אריק איינשטיין, כולל כאלו שלא הופצו, אוגדו ל־16 אלבומים באיכות מחודשת
מיטב שירי אריק איינשטיין במארז חדש עם איכות צליל משופרת. נשמע כמו חלום? מארז חדש ומעניין יצא לאחרונה, אנתולוגיה בשם “שיר שחלמתי” מאגד 15 אלבומים שהוציא אריק איינשטיין בין השנים 1978–1969 בחברת “פונודור” דאז, היא “פונוקול” של היום, כולו באיכות צליל משופרת. זאת הודות לסלילי ההקלטה שנמצאו במרתפי החברה, שעשרות שנים נחשבו אבודים, ועליהם מאסטרים מקוריים. כך, בתום עבודה מאומצת ושחזור דקדקני רואים אור חלק מאלבומי המופת של איינשטיין.
ניסיון ראשון לפסיכדליה
רגע לפני “החלונות הגבוהים”, ניסה איינשטיין את מזלו עם אלבום סולו ראשון, ומעט אחריהם הוציא את אלבומו השני ”מזל גדי”, כולו לחנים של שלום חנוך, אז צעיר בן 22. המארז המדובר נפתח בדיוק אחרי נקודה זו, עם אלבומו הבא ”פוזי”, הראשון משלושת אלה הידועים כאלבומי לול, ובו שירים כמו ”פראג”, “כמה חם” ו“כשאת בוכה את לא יפה”. אחריו הגיע “שבלול”, מהאלבומים המשפיעים ברוק הישראלי, ובו “אבשלום”, “מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר”, ו”קח לך אישה”. בהמשך נמצא את “פלסטלינה” שישלים את השלישייה, אלבומים בהם הצליחו חנוך ואיינשטיין להחדיר את הרוק אל המיינסטרים הישראלי.
קצרה היריעה מלמנות את השירים היפים שמכיל המארז על שאר אלבומיו, אך כולם כבר זורמים בדם שלנו. אבל ההיי־לייט הוא האלבום ה־16 והנוסף שבמארז, אוסף הקלטות נדירות ושירים שרובם רואים אור לראשונה, והכול באיכות שמיעה מטופלת היטב. זה כולל חומרים שנשמעים כמו ניסיון ישראלי ראשון לפסיכדליה דוגמת האלבום הראשון של הפינק פלויד, “מה פה הולך”, שיר לא מוכר מתחילת שנות השבעים שיצא לפני שלוש שנים אך הוקלט כבר בינואר 1971 עם סיום הקלטת “בדשא אצל אביגדור” – ואגב הוא באמת דומה ברוחו ל”אני ואתה”, שבכלל נמצא באלבום האוסף בגרסה האנגלית שלו.
שנות המהפכה
עוד פנינים מהאלבום הנוסף, גם משנים קדימה: גרסת סינגל של “עטור מצחך”, גרסת שדרים מפהטנת בפשטותה של “עוד יהיה” וכמובן השיר “ועוד לא אמרתי הכל” שהוקלט בשנות השבעים ומיד נגנז — ויצא מחדש לאחרונה לכבוד המארז.
המארז כולל גם ספרון שמנמן ובו תמונות וקטעי ארכיון נהדרים כמו גזרי מודעות, פרסומות וכותרות עיתונים שפורסמו ונכתבו עליו, קטעי ראיונות מתומללים, תמונות שערי מגזינים וטקסטים שנכתבו במיוחד על ידי יואב קוטנר, ערן ליטוין, בועז כהן ואחרים. “שנות המהפכה של איינשטיין כוללות את המצאת הרוק הישראלי, לצד געגוע לשירי ארץ ישראל הישנה, שירי ילדים ושירי משוררים וגם שירים בעיבוד קלאסי”, כותב יואב קוטנר ולמעשה מתמצת את איינשטיין המגוון של אותו עשור.