משרד החקלאות מנסה להוריד את מחיר תפוחי העץ לקראת ראש השנה
שר החקלאות אורי אריאל הודיע לשר האוצר משה כחלון על החלטתו להעניק פטור ממכס לחקלאים שימכרו תפוחי עץ במחיר שלא יעלה על 9 שקלים לק"ג בתקופת החגים: "מהנתונים עולה כי המחירים לצרכן מופרזים ומגיעים ל-15 שקלים לק"ג ואף למעלה מכך"
מחירם הגבוה של תפוחים הנובע מהרווחיות הגבוהה שיש לרשתות השיווק ממכירתם, מוביל למהלך רגולטורי להורדת מחירים. במכתב ששלח לשר האוצר משה כחלון, הודיע שר החקלאות אורי אריאל כי יעניק לקמעונאים שימכרו תפוחי עץ בתקופת החגים במחיר שלא יעלה על 9 שקלים לק"ג, מכסות ייבוא פטורות ממכס.
- תפוח זה דבש
- החקלאים לכחלון: "אין חוסר בעגבניות, היבוא מטורקיה ימוטט אותנו"
- שוקי איכרים ראשונים יוצאים לדרך
"בהמשך לשיחות שהתנהלו לאחרונה בין משרדי האוצר והחקלאות, בנוגע להורדת מחירי התפוחים לצרכן, תוך שמירה על חקלאי ישראל, בחנתי את האפשרויות להוזלת מחירי התפוחים", כתב אריאל לכחלון. "מבדיקה שערכו אנשי המקצוע במשרדי בשיתוף עם מועצת הצמחים, עולה כי המחיריםבשער בתי האריזה של מגדלי התפוחים אינם גבוהים כלל ועיקר ונעים בין 6-4 שקל לק"ג לפי הזנים והאיכויות. אף על פי כן מהנתונים עולה כי המחירים לצרכן מופרזים ומגיעים ל-15 שקלים לק"ג ואף למעלה מכך".
אריאל הודיע לכחלון כי בנסיבות אלה, החליט, בתיאום עם מועצת הצמחים המייצגת את החקלאים, לעודד את הרשתות למכור בתקופת חגי תשרי תפוחי עץ במחירים לצרכן הנמוכים מ-9 שקלים לק"ג. רשתות שיצטרפו למבצע, ייהנו ממכסות יבוא פטורות ממכס במסגרת מכסות הסכמי הסחר הקיימות וזאת החל מינואר הקרוב. המכסות יוענקו לקמעונאים, בהיקף של כמות התפוחים שימכרו ברשת בחודש ספטמבר, פרט לזנים גאלה וסמיט, הזולים באופן יחסי מלכתחילה.
יתרת הכמות במכסות תחולק לשאר היבואנים.במקביל, ועל מנת למנוע פגיעה בחקלאים שלא לצורך, ביקש אריאל מכחלון לבטל את היבוא ללא תנאי של עגבניות בתקופות החגים, ולאפשר יבוא זה רק במקרה של מחסור בשוק המקומי.
אריאל מסר: "אני קורא לרשתות השיווק לשתף פעולה לקראת חגי תשרי תשע"ח הקרבים, כך שכל הציבור ייהנה מפרי הארץ במחירים השווים לכל נפש. יחד, נמשיך בהפחחת יוקר המחייה לטובת הצרכנים ונשמור על רווחיות החקלאים הישראלים".
בישראל נקטפים מדי שנה כ-110 אלף טון תפוחי עץ מדי שנה. קטיף תפוחי העץ בעיצומו, ואלפי טון תפוחים נקטפים מדי שבוע. התפוח הוא מהפרות הנמכרים בכמות הגדולה ביותר ברשתות השיווק.