הקברניט
הציפור השחורה? שתאכל אבק: הכירו את אורורה, סוד כמוס מעופף
כבר 30 שנה שחוקרי תעופה טוענים שלארה"ב יש מטוס ריגול סודי וחללי למראה, שיכול לטוס פי 5 ממהירות הקול, ומסתובב כרוח רפאים בשמי העולם. הממשלה כהרגלה, לא מודה ולא מכחישה; האם זה מטוס אמיתי או תיאוריית קונספירציה שיצאה משליטה?
שלום, כאן הקברניט; עולם התעופה הצבאית כולל הרבה סודות ופרויקטים שחורים - חלקם נוגעים למטוסי ריגול, מערכות נשק וטכנולוגיות הנעה חשאיות במיוחד, שנשארים מסווגים עשורים שלמים. היום נדבר על אחד המסתוריים ביותר שברשימה: מטוס האורורה.
- המלך ג'מבו: כך נולד הבואינג 747 ולימד אותנו כמה העולם קטן
- דרקון עם גלגלי עזר: מדוע חיל האוויר הסיני יפסיד לכל יריב מערבי?
- האנטנה הסודית שמקפלת טילים: כך עובדת לוחמה אלקטרונית
האגדה מספרת שזה מטוס משולש בעל מראה עב"מי במיוחד, קודר ומשונה. אומרים שזה מטוס הריגול הכי מהיר בעולם, שביכולתו להשאיר אבק אפילו ל-SR71 "הציפור השחורה".
אומרים שיש לו מנוע מגח-סילון (ראם-ג'ט), מנוע שמגיע לביצועים אופטימליים במהירות של 5,000 קמ"ש ויותר וכמעט שאין בו חלקים נעים. ואומרים שהמטוס הזה טס במהירות של מאך 5. במהירות הזו, אפשר להגיע מתל אביב ללונדון בפחות מחצי שעה. והפלא המעופף הזה הוא אחד הפרויקטים הכי סודיים של ארצות הברית.
המטוס עלה לתודעה במאמר של עיתון האירוספייס הנחשב אוויאיישן וויק מ-1990, בו הוזכר השם "אורורה" בספרי התקציב של ארה"ב מ-1985, בהקשר של הקצאת הון בסך 455 מיליון דולר לפרויקטים מסווגים בתחום התעופה. לפי העיתון, הקצאת התקציב היתה אמורה להתבצע ב-1987, והתייחסה למשפחת מטוסים ולא לכלי ספציפי. לאחר הפרסום, טענו כמה מומחי תעופה וחובבים שדווקא יש מטוס כזה - ושאנשים אף ראו אותו.
בין היתר, נטען שנצפה בעודו חולף מעל אסדת קידוח בים הצפוני ב-1989. באותו המקרה, האורורה ביצע תדלוק באוויר ממטוס מדגם KC135. בשנים הבאות צצו תצלומים של שובלי עשן לבנים משונים, שמאפיינים מנוע שפולט את הדחף בפולסים ולא באופן רציף - תכונה שייחסו חוקרים למטוס המסתורי. מטוסים משולשים מוזרים נצפו גם בגרמניה ובעיראק.
ב-1991 תועד בום על קולי חריג במערכות ססמוגרפיות בקליפורניה, שיוחסו לגוף שנע באוויר במאך 4 עד מאך 5.2, בגובה של 90 אלף רגל. עם הזמן צצו יותר ויותר ראיות מפוזרות, שאוגדו בידי אתרים של חובבי מטוסים. בין השאר, תועדו תשדורות רדיו בין תחנה קרקעית ובין מטוסים מהירים במיוחד, שלא ניתן היה לייחס לאף כלי טיס מוכר ואגדת אורורה הלכה ותפחה.
בשנת 2006 ניתח כתב התעופה ביל סוויטמן כמעט את כל הראיות שהושגו ופסק שאורורה קיים ופעיל, או לפחות היה פעיל. למה רק "כמעט"? משום שהוא התעלם מעובדה קטנה ומעניינת: בן ריץ', שעמד בראש "מפעל הבואשים" - החטיבה של חברת לוקהיד שבנתה מטוסים חשאיים כחמקן F117 והציפור השחורה - אמר ש"אורורה" היה כינוי גורף למיזמי תעופה חשאיים. בשנות השמונים, סיפר מר ריץ', "תקציבי אורורה" הופנו לפיתוח ה-B2, המפציץ החמקן. זה היה פיתוח מאוד יקר ומאוד סודי, שהיה צריך לקבור עדויות לו עד כמה שאפשר: ארה"ב ובריה"מ עוד היו במלחמה קרה - ומפציץ אסטרטגי חמקן יכל להטות את הכף לצד האמריקאי.
אתם מאמינים לבן ריץ'? אני מאמין. כנושא משרה בכירה בקבלנית ביטחון אמריקאית אמנם יש לו אינטרס להצניע פיתוחים מתקדמים, אך ישנן שתי סיבות בגינן אני סבור שהאורורה הוא פיקציה. הראשונה היא שאין שום שאין היגיון מבצעי בקיומו של מטוס כזה: "הציפור השחורה" תוכנן להיות כל כך מהיר משום שכמטוס ריגול, עליו לכסות שטח כמה שיותר גדול לפני שיוכלו מערכות וכלי הגנה ליירט אותו. למטוסי ריגול יש מצלמות ומכ"מים, והם מופעלים לאורך ציר שעובר בין נקודות עניין. אם במקום במאך 3, היה טס במאך 5, יכל המטוס לכסות יותר שטח בכל משימה, ובכך לצמצם תיאורטית את מספר המשימות הנדרשות - או לספק יותר מודיעין גולמי בכל משימה. אבל הציפור המופלאה עומדת כבר שנים במוזיאונים, משום שהוחלפה במשהו יעיל בהרבה: לווייני ריגול.
ההתקדמות בטכנולוגיות חיישני הלוויינים איפשרה לשתול אותם בחלל ולכסות שטח עצום בלי לחשוש מטילי נ"מ ומטוסי אויב; בגלל שהלוויין מכסה שטח עצום אך לא ידוע, לא יכולה מדינת יעד לדעת אם לוויין שחולף מעל מדינה שכנה מכסה גם אותה. אז אם מטוס הריגול הסופר-מהיר הוחלף בלוויין, איזה היגיון יש בלהפעיל עוד מטוס ריגול סופר-מהיר? למה לתקצב, לתחזק, להכשיר טייסים ולשרוף כסף - ועוד כשהאלטרנטיבה כל כך עדיפה?
הסיבה השנייה היא שלא רק לצבאות העולם יש מכ"מים. בכל נמל תעופה יש כאלה, והם מציגים לבקרה הקרקעית תמונת שמיים מפורטת למדי. כלי טיס צבאי סודי שעובר בטווח מכ"מ אזרחי יופיע עליו גם אם מדובר בכלי חמקן - הוא פשוט יופיע רק כשהוא מאוד קרוב למכ"מ.
כפי שסיפרתי לכם בטור קודם - שום דבר בעולם אינו חמקן לחלוטין. בטח ובטח אם הוא טס במהירות כה גבוהה; אפילו בום על-קולי מחזיר הדי מכ"מ, אם בוצע בתוך אונת האנטנה. היכן אין כיסוי מכ"מים כלל? מעל חלק מהמדבריות, באנטארקטיקה ובלב האוקיינוסים. אז מה הרעיון בלבנות משהו שיישאר חשאי לחלוטין רק אם יטוס מעל לים? אחר מי בדיוק מרגל האורורה, אקווה-מן?
מפעילי מכ"מים אזרחיים מדליפים מפעם לפעם יומני מכ"מ, שמגיעים לפעמים לידי חוקרי עב"מים וחובבים אחרים. כך שאם היה תיעוד של אורורה במכ"מ, לא מן הנמנע שהתיעוד היה נחשף ציבורית. ישנן ראיות לניטור גופים מהירים ביותר - אך הם מתגלים כניסויי טילים או אסטרואידים קטנים, ולא מוכיחים את קיומו של מטוס כל כך סצפיפי.
ומה עם התמונות? האם יש בהן די כדי להוכיח את קיומו של המטוס? ובכן, לא; ישנן הערכות לפיהן ארה"ב פיתחה ואף הפעילה בשנות התשעים מטוסים בתצורה משולשת, שהיו חמקנים שנועדו לציין מטרות עבור חימוש מדויק בעומק שטח האויב. בכלים הללו, שזכו לכינוי TR3, דווקא היה היגיון מבצעי: מטוסי התקיפה החמקנים F117 לא נשאו מערכות ציון מטרות עבור פצצות מונחות לייזר, והזדקקו למישהו שיעשה זאת עבורם. במקרים רבים בוצע הציון מהקרקע, בידי כוחות מיוחדים. ואותן משולש, כך העריכו מעריכים, עשה זאת היכן שאין אפשרות לשלוח צוות קומנדו. החימוש השתנה וכיום ניתן להשיג פגיעה מדויקת עם פצצה חכמה מונחית טלוויזיה, או GPS, כך שגם המטוס ההוא - אם אי פעם התקיים - כבר לא רלוונטי.
בנוסף, קל לשכוח שארה"ב פיתחה וחשפה בעבר מטוסים משולשים, כגון ה-A12 אוונג'ר שלא נכנס לשירות, ומספר מל"טים בתצורה משולשת מאוד. אף אחד מהם, לפי כל היגיון טכני או מבצעי, לא יכל או נועד לטוס במהירות של מאך 5.
אז מה קיבלנו? סיפור טוב, אך כנראה שלא יותר - כמו ביג פוט או המפלצת מלוך נס. כן, גם אני הייתי רוצה לקום בבוקר ולשמוע שהתגלה זן חדש ומופלא או פרויקט מעופף מדהים - אך העולם אינו עובד כך. ולכן, אורורה מתויק אצלי כמיתוס בשלב זה, ולא כמטוס אמיתי. טיסה נעימה!