העולם סאקס: קולקציית החורף החדשה של המותג הישראלי
מותג האופנה הישראלי הוותיק SACK’S ממשיך להתרחב עם אלף נקודות מכירה בעולם וקולקציית חורף חדשה של חליפות מינימליסטיות ושמלות בוהמייניות
כשרונית חלפון בעלת מותג האופנה הישראלי “סאקס” (SACK’S) מספרת שלמותג יש כמעט אלף נקודות מכירה ברחבי העולם, העיניים נפערות והלסת נשמטת. גם מכיוון שמדובר באחד מסיפורי ההצלחה הגדולים של אופנה ישראלית שכמעט ולא מדוברים, וגם באופן אישי יותר — קשה שלא להיזכר בסוף שנות השמונים בואכה תשעים, עת היה המותג בחיתוליו וניתן היה להשיגו בעיקר במרתפים של כאלו־שמכרו־בבית, ככה הן כונו אז.
כשאני מעלה זיכרונות מהארון הפרטי שהיה לי בגיל הנעורים, חלפון (57) מחייכת בהתרגשות. “פעם ככה זה היה, מדי שבוע הגיעו לסטודיו שלנו בדרום תל אביב משווקים באוטו גדול, העמיסו, ויצאו למכור את הסחורה. מכיוון שהם מכרו לקהל מצומצם ואישי מאד הם רצו לחדש מדי שבוע ואני דאגתי להוציא קולקציה חדשה מדי שבוע”.
קשה לדמיין עולם בו מותג ישראלי צריך לברוא את עצמו מדי שבוע אבל סאקס, כך נדמה, נולדה כדי להצליח ומי שהקימו אותה עבדו בשביל זה. “בעלי אילן התחיל את החברה ב־1982, הוא צייר סקיצות ועבד עם מודליסטים, גוזרים ותופרים. שלוש שנים אחר כך הכרנו והצטרפתי אליו”.
קולקציית החורף של סאקס שהוצגה בשבוע שעבר חוזרת גם לחליפות שאפיינו את תחילת הדרך ומציעה מנעד רחב של סגנונות. מחליפות מינימליסטיות בצבעים נועזים ועד שמלות בוהמייניות בהדפסי רטרו. יציאות מהנורמה לטובת פריטי לבוש גרנדיוזים כמו חולצה עם צווארון ענק נקשר מקבעות את מעמדה כחנות שכל אחת בכל גיל או סגנון תוכל למצוא בה משהו. מהטי־שירט שמתחשק להיות בה ועד לאקסטרות שיילבשו לאירועים מיוחדים יותר. גם קטגוריית העור שהתחילה לפני כמה שנים - תופסת תאוצה. בקולקציית החורף אפשר למצוא חליפה מעוצבת מעור.
חלפון למדה בכלל ציור ופיסול בתלמה ילין וחלמה על משרד פרסום משלה, אבל החיים רצו אחרת והיא מצאה עצמה עומלת על חליפות עם טעם אירופאי עבור נשות ישראל. “כשהתחלנו האופנה הישראלית הציעה בגדים גדולים כאלה, תחושה של מידה אחת. אני רציתי מראה אירופאי ונסענו לקנות שאריות בדים מבתי אופנה גדולים כי לא היו לנו תקציבים. מכל צבע הצלחתי להוציא בערך 20 חליפות, אבל הן היו איכותיות מבדי לינן טובים”. שקי הבדים ששימשו אותם לשאריות בתחילת הדרך היוו השראה לשם שאימצו בהמשך.
חליפה אחר חליפה גדלו התקציבים וב־1991 נפתחה החנות הראשונה של סאקס בדיזינגוף ואחריה באטיות בוטחת נפתחו עוד ועוד סניפים בקניונים וברחבי העולם. בשוק שבו רשתות קמות ומתרסקות מאפס למאה תוך שנתיים, יפה לראות אנשים שצועדים לאט ונכון.
לפני 11 שנה, בעודה בת 18 בלבד הצטרפה גם הבת בר לשורות העסק המשפחתי. “גדלתי לסאקס”, היא מסבירה “וקצת לפני הצבא התחלתי לנהל את הסניף בגבעתיים. אחרי השחרור נכנסתי לעסק ועברתי במחלקות שונות עד שנתקעתי במחלקת העיצוב”. בר ורונית מודות שהסוד להצלחה טמון בהבנת צרכי הלקוחה. “ההרגשה היא שיש כל כך הרבה טרנדים היום, שבעצם הכל נכון. אז איך בכל זאת מחליטים מה לייצר. בעיקר מהבטן ולדעת לברוא משהו שהוא נוח ושמיש ובצבעים שמתאימים לרוב הצבעים האחרים ככה שהלקוחה כבר יכולה לערבב עם מה שיש לה בארון”.
במקביל לנקודות המכירה משקיעים בחברה גם במכירות און־ליין ובפיתוח האתר. “האתר נוצר במטרה לתת ללקוחה הרגשה של סטיילינג אישי ללא מילים”, אומרת בר. “ולעזור לנשים ליצור מראה מלא לא רק ממה שהן קנו כרגע, אלא גם השראות לערבובים עם פריטים שכבר יש להן”.