$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

לוביסטים התכוננו: חוק הפרטיות הפדרלי מעורר מאבקים בקפיטול

ענקיות הטכנולוגיה מכינות את עצמן למאבק בחוק הפרטיות המתהווה בארה"ב; טאמבלר מחדד נהלים כדי להתאים את עצמו לכל המשפחה; ביג ליג פוליטיקס הוא אתר שמאשים כל מה שלא ימני בפדופיליה ופייסבוק מודה שלא הגיבה מספיק מהר כדי למנוע רצח עם במיאנמר

לימור גיטלסון 17:4328.08.18

כולם שווים מול החוק, תלוי כמה כסף יש לכם

 

חברות הטכנולוגיה הגדולות מקדימות מכה לתרופה, וקוראות לה ליטוף: לוביסטים של חברות ענק כמו פייסבוק, גוגל, IBM ומיקרוסופט פועלים במרץ בחודשים האחרונים כדי לאפשר לעצמן לקחת חלק פעיל בכתיבת חוק פרטיות פדרלי, שיחול על כלל תושבי ארה"ב.

 

החוק החדש אמור לבטל ולהחליף חוק מקומי של קליפורניה, שעבר ביוני האחרון, שמגביל מאוד את יכולתן להשתמש במידע פרטי לצרכים מסחריים, כמו גם למנוע תחולה עתידית של נוסח דומה לחוק האירופי שנכנס לתוקף במאי השנה.

ענקיות הטכנולוגיה מתכוננות למתקפת לוביסטים על הקונגרס ענקיות הטכנולוגיה מתכוננות למתקפת לוביסטים על הקונגרס צילום: Pixabay

 

חברות כמו פייסבוק או גוגל לא בדיוק מוטרדות מקדושת הפרטיות של המשתמשים שלהן, בלשון המעטה. הרעיון הגאוני המסתתר מאחורי המהלך הוא די פשוט: החברות יודעות שתבוא רגולציה במוקדם או במאוחר, ורוצות להיות אלה שמנסחות את החוקים. התמזל מזלן של ענקיות הטכנולוגיה, שתחינתן נשלחת אל אחת הממשלות הכי דלה במומחים ועשירה באופורטוניזם פרו תאגידי שידעה ארה"ב בעשורים האחרונים, כך שהסיכויים שלהן די טובים.

 

מתוך ממשלה ששמה לוביסטים של פחם ונפט בראש הסוכנות להגנת הסביבה לא תבוא הישועה לציבור המשתמשים. להסתמך על כך שמיקרוסופט או IBM יפתחו מצפון, היות והמודלים העסקיים שלהן לא דורשים מכירת מידע של משתמשים, ויאפשרו למומחים חיצוניים או מלכ"רים לבנות את החוק, יהיה די נאיבי. בסופו של דבר עלינו להבין שמגוון הפלטפורמות בהן אנו משתמשים ביומיום הן חינמיות רק כי אנחנו המוצר, שנמכר למפרסמים.

בעוד שבחומרה יש לנו ברירה, כשמדובר בפלטפורמות תקשורת ומדיה חברתית הבחירה יותר סבוכה, ועדיין קיימת: מה יותר חשוב, הפרטיות שלכם או הארנק שלכם?

 

סוף עידן: גם טאמבלר מחדדת נהלים

 

בעקבות אירועים רבים מהשנה האחרונה והשינוי ביחס לפלטפורמות המדיה החברתית, גם בטאמבלר הבינו שכדאי לחדד את הכללים. החברה החלה להיפטר מהניסוחים העמומים והדו-משמעיים ופרסמה חוקים ברורים ונוקשים מבעבר לגבי מה מותר ואסור.

 

חוקי טאמבלר העדכניים מציינים כי "בתור פלטפורמה גלובלית שמשמשת ליצירתיות וביטוי עצמי, טאמבלר מחויבת להגנה ושמירה על חופש הביטוי. במקביל אנחנו משרטטים גבולות סביב מספר מצומצם אך קריטי של קטגוריות תוכן אשר מסכנות את המשתמשים שלנו".

חסל סדר תוכן שנוי במחלוקת בטאמבלר חסל סדר תוכן שנוי במחלוקת בטאמבלר צילום: בלומברג

 

הקטגוריות המדוברות הן: גילויי שנאה וגזענות, תוכן למבוגרים, בריונות ופגיעה עצמית אצל קטינים ועוד. בעוד שרוב כללי ההתנהגות היו קיימים ממילא, בטאמבלר חשים צורך, ובצדק, להיפטר מהנוסח המעורפל. בפוסט נוסף הם מסבירים את השינוי: "כללי ההתנהגות שלנו צריכים לשקף את מציאות המדיה החברתית והאינטרנט כפי שהיא היום. עלינו להכיר בכך שהדברים שאנשים משתפים משפיעים על הצורה בה אנשים אחרים חושבים ומתנהגים".

 

טאמבלר היא לא מהראשונות כי אם מהאחרונות להצטרף לקו המחשבה הזה, הנחוץ על אף שהוא בעייתי, ומדובר בשינוי די גדול באופי הפלטפורמה.הוויכוח לגבי הגבול בין חופש ביטוי והסתה, אמנות ופורנוגרפיה, קונפליקטים ובריונות, ועוד ככל הנראה שימשיך. אך הדבר החשוב שהבינו בטאמבלר - ומוטב מאוחר מאשר לעולם לא - הוא שזכות ההטרלה וחופש הביטוי המוחלט לעולם יהיו משניים לצורך למנוע דברים כמו פורנו נקמה, פגיעה בקטינים והתארגנויות נאצים או ארגוני טרור.

 

ביג ליג פוליטיקס מאשימים: פדופילים בגלידה ובפיצה

 

הדמוקרטיזציה של האמת גובה עוד קורבנות, והפעם זו חנות הגלידות הקנדית סוויט ג'יזס שנפגעת מכך. ככל הנראה השימוש באיקונוגרפיה נוצרית למטרות שעשוע ומכירות העלה את חמתו של הימין הקיצוני והקונספירטיבי בארה"ב, כיוון שתומכיו החליטו שמדובר בפדופילים סוחרי ילדים, ונרתמו לפעולה. "הם אומרים שאנחנו פדופילים ואילומינטי… הלוואי שהיינו אילומינטי, הם שולטים בעולם לא? אנחנו רק מוכרים גלידות" מהרהר בקול בעלי העסק, אנדרו ריצ'מונד. לדבריו מינואר החל העסק לקבל שיחות טלפון מאיימות פירסומים תמוהים באינטרנט, רק שלשמחתו הגרוע מכל עבר תוך שבוע ו"ההגיון הבריא ניצח".

 

מי שעדיין לא חוגגים עם גביע וופל של ניצחון הם בעלי ועובדי החנות וודו דונאטס, בפורטלנד, אורגון. גם הם נכנסו לרשימת העסקים המואשמים בפדופיליה וסחר וילדים, ושיחות הטלפון המוזרות עדיין מגיעות. "אנחנו מנסים להסביר בנימוס תקיף שזה פשוט לא כך" אומר מנהל הסניף אימון מונאהן, "ולהמשיך לעבוד ולהתעלם". הניסיון כנראה נתקל במכשולים כאשר משוגעים מכל פינות האינטרנט והמדינה מציפים את החברה בהטרדות טלפוניות ואינטרנטיות.

כך ייעשה לפיצריה שמסתירה רשת פדופילים ברשות הילארי קלינטון כך ייעשה לפיצריה שמסתירה רשת פדופילים ברשות הילארי קלינטון צילום: Sathi Soma, via Associated Press

 

המקור של שתי הקונספירציות הספציפיות האלה, לא במפתיע, הוא האתר ביג ליג פוליטיקס. ביג ליג פוליטיקס, בדומה לאלכס ג'ונס וברייטברט, משמש להפצת תיאוריות קונספירציה מסוכנות, כאלו שזוכות להתעלמות מהנציגים הרפובליקנים בממשלת טראמפ עבורם הוא מגייס כספים. ומי בכיס של ביג ליג? לא רק פקידי ממשל עלומי שם, גם סלבס רפובליקנים כמו טד קרוז, סטיב סקאליס ודווין נונייז ברשימה יחד עם הוועדה הרפובליקנית הלאומית לקונגרס.

 

בעוד הרפובליקנים בממשל ממשיכים לסתום את האף ולספור את הכסף. התוצאות של שטיפת המוח השיטתית הזו כבר נראות בשטח זמן מה. האדם הסביר אולי לא יאמין שחנות פיצות היא כיסוי לרשת סחר ילדים בחסותה של הילארי קלינטון, אך לא רק לאדם הסביר יש גישה לנשק בארה"ב. כך קרה שב-2016 פתח אדם באש באמצע הפיצריה המדוברת, בעקבות דיווחים רבים כי רשת פדופיליה מנוהלת מתוך מרתפה, אף שאין לה מרתף במציאות או מקור רווח מלבד פיצות.

 

ביג ליג פוליטיקס לא מנסים לטשטש את עקבותיהם או להכחיש קשר למכונת התעמולה, וכתבי NBC שניסו לתשאל את העורך הראשי לגבי מקור האינפורמציה שהפך את חנות הסופגניות למטרה, נענו כי "אתם שואלים על קהילת מחקר שלא שמעתי עליה… למה אתם מגנים על חנות הסופגניות? איך אתם קשורים אליהם?". לא ברור איך ניתן להילחם במי שיש להם מוטיבציה להטריד אנשים פרטיים ובעלי עסקים קטנים, אך ברור שהאחריות - כרגיל - תיפול על כתפי הצרכנים. הפוליטיקאים אותם המערכת הזו משרתת לא יחלצו להגנת האמת-הבלתי-נוחה, ועד שהיא תחדל מלשרת אותם יהיה כבר מאוחר מדי.

 

קצרצרים

 

1. פייסבוק מנסה מצידה להילחם בהסתה ובדיסאינפורמציה: לראשונה בתולדות הפלטפורמה חסמו בפייסבוק 20 ארגונים ואישים במיינמאר, ביניהם מפקד צבאי בכיר, לאחר שדו"ח של האו"ם הצביע עליהם כמעורבים "ביצירת אפשרות או גרימה ישירה של הפרות חמורות של זכויות אדם". בפייסבוק מצרים ומודים - באופן נדיר - כי פעלו מאוחר מדי, ואומרים כי זוהי הפעם הראשונה בה נעשה שימוש כזה בחסימת בכירים מהפלטפורמה. זהו סימן קטן, אך משמעותי ואולי אף מעודד מצד פייסבוק, המאותת כי יש למישהו שם בצמרת הפיקודית מצפון כשזה נוגע לחיי אדם.

פייסבוק מתנצלת על מחדל מיאנמר פייסבוק מתנצלת על מחדל מיאנמר צילום: בלומברג

 

2. יוטיוב מנסה לעזור למשתמשים שלה למצוא את האיזון בעולם דיגיטלי, הפעם דרך שעון זמן צפייה בו יוכלו לראות בקלות כמה דקות בילו היום, אתמול ובשבוע האחרון בצפיית סירטונים באתר. בכך יוטיוב מצטרפת לחברת האם גוגל ולפייסבוק, אפל ואינסטגרם ביצירת כלים שיעזרו למשתמשים לעקוב אחרי השימוש והצריכה בשירותיהן בקלות רבה יותר. עכשיו רק נותר לראות מה אנו כצרכנים נעשה עם האינפורמציה הזו בכדי לשפר את חיינו, אם בכלל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x