בלעדי לכלכליסט
כישלון לכץ: רפורמת מערכות הבטיחות לרכב לא מתניעה
התוכנית של משרד התחבורה הציבה יעד של התקנת 100 אלף מערכות בטיחות ברכבים משומשים תוך שנה, אך הן הותקנו ב־33 אלף רכבים בלבד. בין הסיבות לכישלון: מענק התקנה של 1,500 שקל שניתן בשלוש פעימות, והעלות הגבוהה של המערכות ביחס להטבה
כמעט שנה חלפה מאז הודעת משרד התחבורה על הענקת זיכוי כספי למתקיני מערכות בטיחות ברכב משומש - והציבור לא ממהר להתקין את המערכות. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" אודות היקף התקנות מערכות בטיחות ברכב משומש.
- כץ נותן עידוד נוסף למערכת בטיחות נחותה
- כץ בוחן עוד תמריצים לרכב משומש עם מערכות בטיחות
- משרד התחבורה בודק למה הציבור לא רוצה מערכות בטיחות שרק מתריעות
רק 33 אלף מערכות בטיחות הותקנו, מתוך 100 אלף מערכות שהוגדרו על ידי משרד התחבורה כיעד לשנה הראשונה, ומתוך 120 אלף מערכות שהוקצו לתוכנית כולה ותוקצבו ב־180 מיליון שקל. בחלוף 11 חודשים ועל פי קצב ההתקנות בחודשים האחרונים ברור שמשרד התחבורה לא יעמוד ביעדים שהציב.
בספטמבר 2017 הודיע משרד התחבורה על מהלך שנועד לעודד התקנת מערכות בטיחות מצילות חיים ברכב משומש. מדובר על מערכות פסיביות שמסוגלות להתריע קולית על סכנות אך אינן מסוגלות לשלוט בבלמי הרכב ובמערכות ההיגוי. לפי יוזמת המשרד, נהגים שמחזיקים במכוניות שיוצרו בין שנת 2000 לשנת 2017 יוכלו
להתקין במכוניותיהם מערכות בטיחות פסיביות הכוללות בקרת סטיה מנתיב ומערכת התראה על אי שמירת מרחק מלפנים. כל נהג שיתקין יקבל זיכוי של 1,500 שקל באגרת הרישוי. הזיכוי יש להדגיש, לא ניתן בפעימה אחת אלא בשלוש פעימות שבאות לידי ביטוי בהנחה של 700 שקל על שני מבחני רישוי (טסט), שהם 1,400 שקל, ואז בפעימה סופית הנחה של 100 שקל באגרת הרישוי.
מערכות בטיחות מהסוג שמשרד התחבורה מעודד את התקנתן ברכב משומש מיובאות ארצה על ידי מובילאיי, מובון ואייוואקס. אך כאמור נהגי ישראל לא ממהרים לזנק על המציאה.
בשעתו חזה משרד התחבורה כי יהיה ביקוש גדול למערכות ואף עודד את המתקינים להצטייד במלאים גדולים כדי להיענות לביקוש. בספטמבר אשתקד הודיע שר התחבורה כי "בכוונתי לבקש ממשרד האוצר תקציב נוסף שיאפשר להגדיל את מספר כלי הרכב בהם יותקנו מערכות בטיחות מצילות חיים". לדברי גורמים העוסקים בתחום, עיקר מערכות הבטיחות שהותקנו השנה - כ־30 אלף מערכות - הותקנו עד שלהי מאי האחרון. מאז כמעט ולא הותקנו מערכות. זאת אף שבמהלך החודשים האחרונים השקיעו יבואני מערכות הבטיחות סכומים המוערכים במיליוני שקלים בפרסום המערכות אך כאמור ללא הועיל.
לדברי גורמים בתחום, ההיענות הנמוכה של הציבור נובעת בין היתר מאופן חלוקת כספי הזיכוי, באמצעות פעימות אשר מתבטאות בהנחה מאגרת הרישוי ולא באמצעות החזר כספי. מעבר לכך, עלות מערכות הבטיחות - 2,700-2,000 שקל בהתאם ליצרן - עדיין גבוהה מעלות המענק של 1,500 שקל. בנוסף מדגישים גורמים בענף כי הציבור מודע לנחיתות יכולותיהן של מערכות הבטיחות הפסיביות ביחס לאלה האקטיביות.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ב־11 החודשים הראשונים לכניסת התקנה לתוקף, הותקנו 33 אלף מערכות בטיחות הכוללות מערכת בקרת סטיה מנתיב ומערכת שמירת מרחק מלפנים. ממוצע ההתקנות החודשי עומד על כ־3,000 כלי רכב בחודש. משרד התחבורה בוחן ביחד עם משרד האוצר אפשרות להעניק את ההנחה באגרה על סך של 1,500 שקל בפעימה אחת עם התקנת המערכת, במטרה לעודד בעלי רכב נוספים להתקין את מערכות הבטיחות".
משרד התחבורה מציין כי החל מינואר 2019, כל כלי הרכב הפרטיים המיובאים לישראל, יצוידו במערכות בטיחות של בקרת סטיה מנתיב ושמירת מרחק מלפנים. ב־2018 למעלה מ־80% מהרכבים החדשים יובאו עם מערכות אלה.