משבר הגשר והשבת: עבודות ההקמה יידחו בחצי שנה
לאחר ששר התחבורה ישראל כץ הקפיא את העבודות שהיו מתוכננות לשישה סופי שבוע, מציגים במשרד תוכנית חדשה: הגשר באיילון יוקם במקביל לביצוע עבודות החשמול של קו הרכבת; כץ: הודעת נתיבי איילון - משיקולי בחירות של רון חולדאי
העבודות על גשר יהודית מעל נתיבי איילון יידחו בכמה חודשים עד חצי שנה, ויקבלו עדיפות משנית על פני חשמול קו הרכבת בין תל אביב לירושלים. כך אמר הערב (ד') שר התחבורה ישראל כץ, לחברת החדשות. מוקדם יותר היום, בלחץ החרדים, הקפיא כץ את העבודות להקמת הגשר שתוכננו להתבצע בשישה סופי השבוע.
לדברי כץ, במשרד התחבורה לא ידעו על ההודעה של חברת נתיבי איילון, שחוברה, כך לתפיסתם, משיקולי בחירות של רון חולדאי.
במשרד שוללים מכל וכל כניעה לחרדים, ואומרים שהם בחנו עבודות על גשרים אחרים במדינה, וגילו שאת גשר המיתרים בכניסה לירושלים ואת גשר הקריה בתל אביב בנו בחלקים שונים גם בלילה, ורומזים שהעבודות על גשר יהודית יוכלו להתבצע גם בשעות שבהן אין תנועה.
לפיכך, התוכנית החדשה היא לבצע את העבודות על הגשר במקביל לביצוע עבודות החשמול של קו הרכבת בתל אביב. אלו אמורות להסתיים השנה ויגררו בכל מקרה השבתה של קו הרכבת כמו גם חלק מהכביש. והגשר? הוא יחכה כמה חודשים ועד לאמצע 2019 - וזו למעשה ההנחיה שתרד מחר בבוקר (ה') לחברת נתיבי איילון.
כץ אמר הערב כי "לא אאשר את ביצוע העבודות לא בסופ״ש ולא באמצע השבוע. הנחיתי את נתיבי איילון - תיעשה עבודת מטה איך אפשר לבצע את העבודות בשעות הלילה ואם אי אפשר יהיה לבצע - העבודות יידחו. כל עוד לא יושלם חישמול הרכבת לירושלים, העבודות על הגשר יידחו. זה לא יבוצע במקביל. העבודות על הגשר יידחו בחצי שנה עד שתושלם הרכבת לירושלים".
גשר יהודית הוא גשר קטן יחסית באורך 110 מטר בלבד, המיועד לשימוש הולכי רגל ורוכבי אופניים, מה שלא מפריע לחברת נתיבי איילון לנפח את חשיבותו. עם פרסום דבר עבודות ההקמה של הגשר, מסרו בחברה כי "מדובר בפרויקט חשוב שיזמו משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו באמצעות חברת נתיבי איילון, אשר יחבר את מזרח העיר למערבה, יעודד תחבורה ירוקה ובטוחה ברגל ובאופניים, יאפשר לתושבי רמת גן וגבעתיים להגיע ללא רכב למרכז תל אביב, ויסייע להפחתת מספר כלי הרכב בתוך גוש דן - לרווחת כלל תושבי המטרופולין".
מה שבחברה שכחו לספר הוא שהקמת הגשר, תכנונו והקמתו מהווים את אחת הפארסות העצובות שמלוות את ענף התשתיות. למעשה, בפרסומים במקומוני תל אביב עוד משנת 2010 נכתב כי פתיחת הגשר צפויה ב־2012. בפועל, אתגרים תכנוניים, בעיות מימון ובעלות מפוצלת בין גופי מדינה שונים תקעו את ההליך עד 2017, אז פורסם המכרז. הגשר אמור להיפתח בשנת 2020, ולכן השורה התחתונה היא שגשרון שאורכו 110 מטר נמרח על פני עשור, והכל בתקופת הכהונה של רון חולדאי ש"נזכר" בגשר חודשיים לפני הבחירות המוניציפליות.
בזמנו, כש"כלכליסט" ניסה להבין מדוע גשר שלסינים לוקח להקים 10 שעות נמרח בישראל על פני עשור ויותר, הסבירו בנתיבי איילון שעיריית תל אביב התעקשה על עיצוב "שיתאים לאופייה של העיר". זאת לעומת הקמת גשר בטון פשוט שתכנונו היה זול ופשוט יותר.
התכנון ההנדסי של הגשר ארך כמה שנים, מאחר שהוא לא נתמך על עמודים תחתיים אלא נשען על רחובות בשני צידי איילון. ב-2014 אושר הגשר במוסדות התכנון, אז החלו לחפש את הכסף, וזה נמצא רק שנתיים לאחר מכן, ולא לפני שחמישה גופים - עיריית תל אביב משרד התחבורה, משרד הביטחון, האוצר ורשות מקרקעי ישראל - תרמו את חלקם.
כיום, מי שרוצה לחצות את נתיבי איילון יכול לעשות זאת במחלף השלום, 280 מטר מהמקום שבו יוקם גשר יהודית.