פפסיקו שולפת ציפורניים בקרב של צ'יטוס נגד פיטוס
חטיבת החטיפים של ענקית המזון והמשקאות שלחה מכתב אזהרה ליצרנית פיטוס, חטיף פריך וכתום העשוי מאפונה ועדשים. חוץ מהשם הדומה, פפסיקו כועסת על הסלוגן, שמרמז כי צרכני פיטוס יחיו יותר מצרכני צ'יטוס בזכות הרכיבים הטבעיים
חטיבת החטיפים של פפסיקו, פריטו־ליי, שמייצרת את החטיף צ'יטוס, האשימה מתחרה קטנה בשם "פיטוס" (Peatos) בהפרת זכויות יוצרים.
פיטוס הוא חטיף דק ופריך בצבע כתום העשוי מקמח אפונה וקמח עדשים ומכיל גם אורז ותבלינים טבעיים. היצרנית, וורלד פיז בראנד פיטוס, קיבלה מפפסי מכתב אזהרה במאי האחרון, שבו נטען כי השם פיטוס, הלוגו וכן הסלוגן "טיגריסים חיים יותר מצ'יטות", הם בגדר הפגנת זלזול בצ'יטוס - על כך דיווח "הוול סטריט ג'ורנל".
קרב החטיפים מתנהל על רקע המעבר של חברות מזון מובילות למוצרים בריאים יותר, טרנד שהביא לרכישת סודה סטרים הישראלית על ידי פפסיקו השבוע, בסכום של 3.2 מיליארד דולר.
אך בדומה ליצרניות גדולות אחרות, גם פפסי מאבדת נתח שוק לטובת מותגים קטנים שמייצרים חטיפים דומים, אך מרכיבים טבעיים ובריאים יותר. "מותגי הנישה הקטנים האלה הם כמו להקה של פיראנות", טען מנהל בכיר בפפסי באירוע שהתקיים בצרפת בחודש יוני. "הביס הבודד לא באמת כואב, אבל ביחד הם יכולים לגרום להרבה מאוד נזק".
שקית פיטוס אחת מכילה 4 גרם חלבון ו-3 גרם סיבים תזונתיים, לעומת 2 גרם חלבון ופחות מגרם אחד סיבים תזונתיים בצ'יטוס. פיטוס גם מכיל פחות קלוריות, שומן ונתרן לעומת צ'יטוס.
פיטוס מכרה חטיפים בהיקף של 5 מיליון דולר בשבעת החודשים מאז הושקו. ניק דסאי, מנכ"ל סנאק איט פורוורד, שבבעלותה וורלד פיז בראנד פיטוס, אמר כי הוא מצפה להגיע להיקף מכירות של 20 מיליון דולר בשנה הבאה. צ'יטוס, לשם השוואה, מגיעה למכירות שנתיות של 1.5 מיליארד דולר בארה"ב, כך על פי חברת מחקר השווקים IRI.
דסאי סבור כי אין שום בעיה עם הדימיון לשם צ'יטוס. "זה רק אומר שעלינו פה על משהו גדול", ציין. לדבריו, הרעיון מאחורי פיתוח החטיף פיטוס היה ליצור חטיף בריא יותר, שיקסום לקהל צרכנים רחב, ולשם כך החברה החליטה על שם שיצלצל מוכר. "קיימים בשוק הרבה מאוד חטיפים לא בריאים עם טעם נהדר, אבל יש גם הרבה אופציות בריאות יותר", אמר דסאי עם השקת המותג. "מה שמבדל את פיטוס מהאחרים, זה שמדובר באחד ממעט מאוד חטיפים שמחברים בין טעם מצוין לתזונה בריאה".
דסאי קיבל את הבקשה לחדול לשווק את החטיף, כאשר פיטוס הגיע ל־2,800 סניפי רשת המרכולים קרוגר במאי האחרון. פיטוס מוצג במחלקת הירקות והפירות, מיקום שנחשב טוב בשל הזמן הרב יחסית שמבלים שם הלקוחות בהתבוננות ובקנייה של מוצרים טריים.
במכתב לפיטוס, שהגיע לידי הוול סטריט ג'ורנל, כתבה פפסי כי השם פיטוס "דומה באופן מטעה" וכי הוא "מדלל" את המותג צ'יטוס. פפסי ציינה גם כי הסלוגן "טיגריסים חיים יותר מצ'יטות" מרמז כי אנשים שאוכלים פיטוס יחיו יותר ממי שצורכים צ'יטוס.
פיטוס הגישה בינתיים בקשה לרישום סימן מסחרי, מהלך שפפסי מסרה כי תגיש לו התנגדות. "פריטו ליי מקדמת בברכה תחרות הוגנת. עם זאת, אנחנו מגנים שימוש לרעה בסימנים המסחריים שלנו וניצול ההשקעה שלנו במותג צ'יטוס על מנת לקדם את המוצר שלכם", כך על פי המחלקה המשפטית של פפסי.