$
פייננשל טיימס
גג עמוד פייננשל טיימס חדש לבן

רכב יד שנייה מתוכנה חכמה

הסטארט־אפ הגרמני אוטו1, המתווך בין מוכרים לקונים בשוק הרכבים המשומשים, מתרחב בימים אלה גם לצרפת ופולין

אליה ראם, פייננשל טיימס 08:1020.08.18

מידע מושלם הוא תרחיש על־טבעי בשוק כלי הרכב המשומשים, תעשייה שעדיין תלויה במידה רבה באנשי מכירות וסוכנויות שיתווכו. זאת מפני שהקונים מפחדים מ"לימונים", רכישת מכוניות פגומות בלי שידעו שהן כאלה. האקן קוש, מייסד שותף ומנכ"ל משותף של אוטו1, מאמין שיש בידיו הפתרון.

 

 

 

הסטארט־אפ הגרמני שהוקם לפני שש שנים זכה למימון של סופטבנק ומחזיק ב־35 אלף כלי רכב משומשים רשומים. פעילות האשראי החדשה שלו, שהושקה לראשונה לפני חודשיים תחת השם אוטו1 פינטק, הוקמה בשיתוף דויטשה בנק ואליאנץ. כעת היא צפויה להתרחב גם לצרפת ולפולין. המיזם נועד להקל על רוכשי המכוניות המשומשות במימון העסקה. היא מציעה מיחזור הלוואות ומוצרי ביטוח לסוחרים הרוכשים מאוטו1 את הרכבים. "כמובן שיש הרבה סיכונים", אמר קוש ל”פייננשל טיימס”. "רק מידע מושלם מאפשר לקחת סיכונים שניתנים לשליטה".

 

 

מגרש של אוטו 1. 35 אלף רכבים רשומים מגרש של אוטו 1. 35 אלף רכבים רשומים צילום: רויטרס

 

מוקדם יותר השנה גייס אוטו1 460 מיליון יורו מסופטבנק, אחת מעסקאות מימון הטכנולוגיה הגדולות באירופה. הסטארט־אפ משתמש בטכנולוגית למידת מכונה כדי לקנות עשרות אלפי מכוניות בכל חודש, ואחר כך למכור אותן לסוחרים ב־30 המדינות בהן הוא פועל. "בכנות, אני לא יודע איך סוחר מקאלה, שנאבק למכור את כל המכוניות מדגם מסוים שהוא מחזיק, יכול לדעת שסוחר בנאפולי מתמודד עם ביקוש אדיר לאותו הדגם בדיוק", אמר אנליסט רכב מאברקור. "יש מקום לכניסתה של טכנולוגיה חדשה לשוק".

 

הקישור בין מוכרים וקונים באמצעות למידת מכונה כמו גם הטיפול במשלוחי המכוניות העניקו לאוטו1 שני תווי איכות: בניתוח מידע ובלוגיסטיקה. קוש נוהג להשוות בין המודל העסקי של הסטארט־אפ לבין זה של אמזון, והוא מצביע על הבדל משמעותי אחד: אוטו1 לוקחת את הסיכונים העסקיים על עצמה, ולא מגלגלת אותם אל הלקוחות. בכך היא חשופה לפגיעה עסקית מירידה בביקוש.

 

"אנחנו רואים את מחירי הסליקה, מה אנשים מוכרים ומה אנשים מוכנים לקנות. האלגוריתם משקלל את כל המידע ונותן הערכת מחיר. הוא לוקח בחשבון גם דברים כמו אם מושבי עור הם רלוונטים או לא לתמחור", הסביר קוש. "יש ודאות בנוגע לצד המוכר ולצד הקונה. אז מאזן הרכבים שלנו נהיה עניין טכני".

 

סופטבנק, המחזיקה ב־20% ממניות החברה, אמדה את שווייה ב־3 מיליארד דולר. על אף הגיוסים המוצלחים, חלק מהמשקיעים נרתעים מהמודל של אוטו1.

 

"הטכנולוגיה משתמשת בשוק כדי לקחת החלטות", אמר ל”פייננשל טיימס” אחד המשקיעים. "אבל יהיה לה קשה לעשות זאת אם תנאי השוק ישתנו באופן יסודי". עם זאת, אנליסט מומחה לכלי רכב משומשים ומימון רכב הגן על התעשייה, שלטענתו גילתה חסינות יחסית. "אם מרחיבים את האזור בו אפשר למכור את כלי הרכב, עולה הסבירות שהרכב יימכר במחיר הגיוני", אמר מנהל בכיר בחברת הדירוג סטנדרד אנד פורס.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x