ניתוח כלכליסט
למרות רבעון קשה בשתי החברות, מסתמן: סלקום ופרטנר צלחו את כניסת אקספון
הרבעון של שתי החברות הושפע מתשלומים חד־פעמיים שפגעו ברווחיהן. אבל נטישות המנויים וההכנסה החודשית מסלולר התייצבו אף שהתחרות גברה
בתום הרבעון השני הקשה של חברות הסלולר הגדולות - סלקום ופרטנר - נראה כי למרות הצניחה ברווחים, ישנן נקודות אור מסוימות עבור החברות. דו"חות שתי החברות הושפעו מאוד מאירועים חד־פעמיים, כמו הפרשות לתביעות ייצוגיות ולפרישות עובדים. אך נראה כי צלחו, לפחות לעת עתה, את המאורע שכל שוק הסלולר חשש ממנו -כניסת המפעילה השישית לשוק, חברת אקספון של חזי בצלאל, שהשיקה באפריל האחרון את מותג הסלולר we4G.
- הוצאות חד-פעמיות גדולות גררו את סלקום להפסד של 37 מיליון שקל
- פרטנר: 100 אלף לקוחות ב-TV; קיפאון בהכנסות, ירידה ברווח הנקי
- שוק הסלולר רותח: בתוך שלושה שבועות אקספון גייסה כ-13 אלף מנויים
סלקום סיימה את הרבעון השני של השנה עם הפסד בשורה התחתונה של 37 מיליון שקל. זו התרסקות דרסטית ברווח הנקי בהשוואה לרווח של 45 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. סלקום מסבירה את הירידה ברווח בעיקר בשל הפרשה חד־פעמית של 26 מיליון שקל לפרישת עובדים, אך גם בשל התחשבנות חד־פעמית עם גולן טלקום והוצאות לתביעות יצוגיות, שאת סכומן היא לא מפרטת. פרישת העובדים צפויה בהמשך להביא לחיסכון בחברה, אבל הטעם המר שעולה מהדו”ח עדיין מורגש היטב. כך, סלקום עברה מרווח תפעולי של 102 מיליון שקל ברבעון המקביל להפסד תפעולי של 12 מיליון שקל ברבעון הנוכחי. “את ההשפעה החיובית של הקטנת הוצאות החברה ניתן יהיה לראות כבר מהרבעון הבא”, אמר מנכ”ל סלקום ניר שטרן.
אך לא הכל קשור רק לאירועים החד־פעמיים. גם ההכנסות של סלקום ירדו ב־3.6% והסתכמו ב־927 מיליון שקל, זאת בהשוואה להכנסות של 962 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההכנסות משירותים ירדו גם הן ב־5.1% והסתכמו ב־694 מיליון שקל בלבד בהשוואה ל־731 מיליון שקל ברבעון המקביל.
המצב נגרם בעיקר בשל פעילות הסלולר של החברה. ההכנסות משירותים במגזר הסלולר ירדו ב־9.8%, כשאלה עדיין מהווים את הנתח הגדול ביותר מפעילות החברה. ברבעון השני הסתכמו ההכנסות במגזר הסלולר ב־434 מיליון שקל. ירידה זו נבעה בעיקר מהשחיקה המתמשכת במחירי שירותים אלה לאור התחרות בשוק הסלולר, תחרות שהגיעה לשיאה כאמור עם כניסת אקספון.
עם זאת, ביחס לתחרות האגרסיבית סלקום הצליחה לשמור על ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח בתחום הסלולר (ARPU). זאת עמדה ברבעון על 51.8 שקל בחודש, ללא שינוי מהרבעון הקודם אך שחיקה ניכרת ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, אז עמד המחיר הממוצע ללקוח על 57 שקל. נתון זה נחשב למרכזי בפעילות של חברת סלולר, ונראה כי לא רק סלקום עמדה באתגר. ה־ARPU של פרטנר אף עלה בשקל לעומת הרבעון הקודם, והסתכם ב־59 שקל (בנטרול הפרשה חד־פעמית). גם בקרב המתחרות הקטנות יותר, HOT mobile מובייל וגולן טלקום, נראה כי הנתון הזה התייצב — HOT mobile שמרה אף היא על ההכנסה החודשית מלקוח, שהסתכמה ב־51 שקל, ואילו ההכנסה החודשית של גולן טלקום ירדה מעט ועמדה על 48 שקל.
גם בכל הקשור לנטישת לקוחות סלולר התחרות התייצבה באופן זמני. בחודש הראשון לפעילותה הסלולרית היה נראה מנתוני הניודים כי אקספון מצליחה לגייס את לקוחות המתחרות. אך בתום הרבעון הראשון לפעילותה שתי חברות - פרטנר וגולן טלקום - הצליחו להגדיל את מצבת הלקוחות שלהן, ואילו סלקום ו־HOT mobile איבדו לקוחות אך בכמות מזערית וזניחה באופן יחסי.
העתיד הוא בטלוויזיה ובסיבים האופטיים
נקודת אור נוספת בפעילותן של סלקום ופרטנר נוגעת כמובן לשירותי הטלוויזיה שלהן. סלקום, שמחזיקה ביותר מ־200 אלף משקי בית בשירות סלקום TV כשחלקם מנויים במסגרת הטריפל של החברה, הציגה עלייה של 2.7% בהכנסות משירותים במגזר הנייח, הכולל את שירותי הטלוויזיה, האינטרנט והשיחות הבינלאומיות. ההכנסות מהפעילות הקווית ברבעון השני הסתכמו ב־300 מיליון שקל, עלייה שנבעה מגידול במנויי אינטרנט וטלוויזיה, וקוזזו בחלקה עם ירידה בהכנסות משירותי שיחות בינלאומיות. גם לפרטנר, שלה שירות טלוויזיה חדש יותר, יש סיבה לגאווה כשהצליחה לגייס ברבעון כ־100 אלף לקוחות בזמן קצר, שכן השירות הושק רק ביוני שעבר.
מנוע צמיחה נוסף שמסמנות שתי החברות נוגע לסיבים האופטיים. סלקום רואה בכניסתה כשותפה במיזם הסיבים של חברת החשמל כעסקה משמעותית מאוד לעתיד החברה. כזכור, לפני פחות משבועיים הודיעה החברה כי תרכוש 70% ממיזם הסיבים אנלימיטד תמורת 100 מיליון שקל. היתרה תוחזק בידי חברת החשמל, שהיא בעלת התשתית. "חתימת מזכר ההבנות להשקעה ב־IBC, שעליו הודענו לאחרונה, הינו אירוע בעל חשיבות אסטרטגית לסלקום ופורץ דרך בתחום שירותי האינטרנט בישראל”, אמר שטרן בעת פרסום הדו”חות, “שיתוף הפעולה בין החברות יאפשר לספק אינטרנט מהיר ומתקדם על גבי תשתית סיבים אופטיים גם בפריפריה ולהיקף אוכלוסייה נרחב של כמיליון משקי בית, וזאת בטווח של כמה שנים".
כיום מיזם הסיבים אנלימיטד פרוס בכ־150 אלף משקי בית, תשתית משמעותית שיכולה להוות קרש קפיצה עבור סלקום ולהניב לה הכנסות נוספות. גם פרטנר דיווחה לראשונה ברבעון זה כי תשתית הסיבים שלה מתחזקת — ודיווחה כי זו הגיעה לפריסה ביותר מ־170 אלף בתי אב. המשך
השקעה בתשתית הסיבים האופטיים בקרב שתי החברות, סלקום ופרטנר, יאפשר להן בטווח הרחוק ליצור תשתית עצמאית שאינה תלויה בתשתיות של בזק ו־HOT.