שנה 6 ברציפות: תיכון דרכא הדרוזי מירכא מצטיין משרד החינוך
משרד החינוך פרסם את רשימת 292 בתי הספר התיכון המצטיינים השנה. בולטת הנוכחות הגבוהה של תיכונים מערים חלשות יחסית: 6 מירושלים, 5 מאשדוד ומבאר שבע ו-2 מחצור הגלילית
תיכון דרכא למדעים ביישוב הדרוזי ירכא הוא בית הספר היחיד שזכה בפרס ההצטיינות של משרד החינוך בכל 6 השנים שהוא קיים. משרד החינוך פרסם היום (ד') את רשימת 292 בתי הספר התיכון שהצטיינו בשנת הלימודים היוצאת בתחומים הלימודי, החברתי והערכי. 57% מתוכם הן במגזר היהודי-ממלכתי, 28% ממלכתי-דתי, 9% מהחינוך הערבי, 4% מהחינוך החרדי, 2% מהחינוך הדרוזי, ו-1% מהחינוך הבדואי.
- מנכ"ל משרד החינוך: מהשנה - תקצוב דיפרנציאלי גם בתיכונים
- התוספת לתיכונים ערבים תכסה שישית מהפער עם היהודים
לרשימה המלאה של התיכונים המצטיינים לחץ כאן
התיכונים מחלוקים לארבע רמות. ברמה הראשונה 72 מוסדות. בולטים בה יישובים חלשים יחסית מבחינה סוציו-אקונומית. היישוב שמוביל במספר המוסדות הוא ירושלים עם 6 מוסדות מהם 4 דתיים. זאת, למרות שמדובר בעיר עם אוכלוסייה עניה במיוחד (עשירון 3). בולטות גם אשדוד ובאר שבע (שתהין מהעשירון ה-5) עם 5 בתי ספר כל אחת, יותר מתל אביב (עשירון 8, עם 4 בתי ספר). בקבוצה הראשונה גם שני בתי ספר מחצור הגלילית (עשירון 4).
לכניסה לרשימת המוסדות המצטיינים משמעות כספית מבחינת המורים במוסדות אלה. הם יקבלו מענק שינוע בין 3,100 ל-8,300 שקל בהתאם לדרוג של המוסד. זאת בהתאם לסיכום שעוגן בין משרד החינוך לבין ארגון המורים ומשרד האוצר, במסגרת הרפורמה "עוז לתמורה".
לאורך 6 השנים האחרונות, מאז תחילת המיזם, זכו בסך הכל 681 בתי ספר תיכון בפרס - לפחות פעם אחת (53% מסך בתי הספר). מתוך הזוכים השנה, תיכון אחד זכה שש שנים ברציפות (על יסודי למדעים דרכא שבירכא), 8 זכו 5 פעמים, 5 זכו 4 פעמים רצופות, 50 זכו ארבע פעמים לא ברציפות. 43 בתי ספר תיכוניים זכו השנה בפעם הראשונה.
בחירתם של בתי הספר הללו התקבלה על סמך חישוב שורת מדדים בתחומים הלימודיים, החברתיים והערכיים, וכן בהתאם לשינוי שחל בתחומים אלה בשנה האחרונה. זאת, במסגרת המדיניות של שר החינוך נפתלי בנט לעבור להערכה של בתי ספר על סמך מגוון תחומים ולא לפי זכאות לבגרות בלבד. במרכזה של התוכנית הזו עומדת התמונה החינוכית שמודדת את מערכת החינוך בכ-20 מדדים. פרסום בתי הספר המצטיינים על פי קריטריונים שכוללים גם היבטים ערכיים וחברתיים הוא היבט אחר שלה.
בהישגים הלימודיים הובאו בחשבון בין היתר המדדים: אחוז הזכאות לבגרות, אחוז הצטיינות במבחני הבגרות, אחוז זכאות לתעודת בגרות איכותית ועוד. בהישגים הערכיים-חברתיים, נכללו המדדים: שיעור הגיוס לצה"ל, או לשירות אזרחי/לאומי, מניעת נשירת תלמידים, קליטת תלמידי החינוך המיוחד ועוד.
שר החינוך נפתלי בנט: "הפרס הוא סמל לדבר החשוב באמת: כברת הדרך המשמעותית שעשו בתי הספר המצטיינים. ההשקעה והמאמץ עבור כל תלמידה ותלמיד, הם תמצית מלאכת החינוך. בתי הספר המצטיינים מהווים דוגמה ומופת". מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב אמר ש"מערכת החינוך הציבה בין יעדיה המרכזיים את החינוך לערכים, למעורבות בחיי הקהילה והחברה ולמניעת נשירה. מוסדות החינוך שזכו בפרס קידמו באופן ראוי לציון ערכים אלה".
14 מבתי הספר המצטיינים שייכים למרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא מתוכם 4 בדרגה הגבוהה. מנכ"ל מרכז ישיבות בני עקיבא אלחנן גלט אמר כיש"הערכים הם תולדה של שיחות, טיולים, דוגמא אישית ושיח מלב אל לב שגם הם בעשייה היום יומית של כל איש הוראה. הבחירה ב-14 המוסדות היא הצדעה למאות המורים שמעצבים הלכה למעשה את פניה העתידיים של ישראל".